11.5 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăInternaționalZubin Mehta, președinte onorific al Festivalului Enescu, Vladimir Jurowski, Director artistic

Zubin Mehta, președinte onorific al Festivalului Enescu, Vladimir Jurowski, Director artistic

Marele dirijor Zubin Mehta a anunțat ieri că a acceptat invitația de a fi Președintele Onorific al Festivalului Internațional “George Enescu” pentru ediția din 2017.

Alături de el, la conducerea festivalului, va veni Vladimir Jurowski, dirijor principal al London Philarmonic Orchestra. Ioan Holender își încheie mandatul de Preşedinte de Onoare şi de Director Artistic în mod festiv, lansând volumul ”Festivalul George Enescu în era Holender”.

Epoca Holender se încheie și frâiele celui mai mare eveniment muzical al României vor fi preluate de doi uriași dirijori ai lumii: Zubin Mehta, un iubitor declarat al țării noastre, și Vladimir Jurowski, un îndrăgostit de Enescu, a cărui muzică a promovat-o nu doar dirijând-o acum doi ani la festivalul ce poartă numele compozitorului român, ci și în străinătate, ­alături de Orchestra Filarmonicii din Londra. Dacă faptul că Zubin Mehta va fi conducător onorific al Festivalului Enescu este deja un lucru oficial, venirea lui Vladimir Jurowski este, deocamdată, o știre parvenită României libere pe surse.

După ce a dirijat la Sala Palatului două seri la rând Orchestra Filarmonicii din Israel în fața unui public entuziast, Zubin Mehta a declarat: ”De abia aștept să revin în România, aveți cel mai frumos festival din lume și cel mai minunat public. Fiecare muzician se simte atât de bine aici când se uită în sală și vede zâmbetele oamenilor. Muzicienii români sunt de calitate și trebuie să le mulţumim organizatorilor Festivalului. Am acceptat această propunere pentru că era o ofertă de nerefuzat.”

Tandemul Mehta-Jurowski

Zubin Mehta și Vladimir Jurowski s-au apucat deja de lucru, analizând programul artistic în lucru pentru ediția din 2017. Practic, acum se revine la  o tradiție mai veche, aceea de a avea un Preşedinte de Onoare şi un Director Artistic. În 1998 au fost Lordul Yehudi Menuhin şi dirijorul Lawrence Foster, în 2001 Roman Vlad şi dirijorul Cristian Mandeal, în 2003, Ioan Holender şi Cristian Mandeal. În perioada 2005-2015 ambele funcții au fost preluate de către Ioan Holender.

Maestrul Zubin Mehta este din 1981 director muzical pe viață al Orchestrei Filarmonicii din Israel, a fost primul dirijor care i-a adus împreună pe aceeaşi scenă pe cei mai mari trei tenori ai lumii: Luciano Pavarotti, Placido Domingo şi Jose Carreras, într-un concert care a rămas unul dintre cele mai bine vândute ale tuturor timpurilor.  Zubin Mehta a fost alături de Festivalul Interna­ţional ”George Enescu” încă de la ediţia din anul 1964. În anul 1995, în prima sa participare la o ediție post-decembristă a Festivalului Enescu, Zubin Mehta a dirijat pe scena Sălii Alexandru Ioan Cuza, la Casa Poporului. A revenit în repetate rânduri în cadrul Festivalului Enescu, declarând că iubeşte Festivalul şi publicul român. 

Vladimir Mihailovici Jurowski este un tânăr dirijor născut în 1972 la Moscova. Provine dintr-o familie de muzicieni, tatăl său fiind dirijor și bunicul compozitor.

Şi-a început studiile muzicale la Conservatorul din Moscova şi le-a continuat la Universitatea de Muzică “Carl Maria von Weber” din Dresda şi la Academia de Muzică “Hanns Eisler”, după ce familia sa s-a mutat în Germania, în anul 1990. A primit lecţii de canto de la Semion Skigin şi de dirijat de la Rolf Reuter şi Sir Colin Davis.

Avea 23 de ani când a debutat la Wexford Festival, în Irlanda, unde a dirijat ”May Night” de Rimsky-Korsakov. În același an a dirijat spectaculos ”Nabucco” la Royal Opera House Covent Garden. În 1996 s-a alăturat grupului de la Komische Oper Berlin, unde avea să devină prim dirijor, un an mai târziu.

Vladimir Jurowski a fost invitat să dirijeze de către cele mai importante instituții muzicale din lume și a ocupat poziția de director muzical la Glyndebourne Festival Opera. În 2003 a fost numit dirijor principal invitat la London Philharmonic Orchestra, devenind apoi, din 2007, dirijor principal al orchestrei.

Încheierea unei epoci

Vineri, 4 septembrie, la ora 14.00, la Ateneul Român, insti­tuție pe scena căreia s-au des­fășurat multe dintre momentele muzicale de excepție petrecute de-a lungul anilor în cadrul festivalului, va fi lansat volumul ”Festivalul George Enes­cu în era Holender”.

Apărută la Editura Operei Naționale București, cartea reunește texte semnate de Ioan Holender, Livius Ciocârlie, Emil Hurezeanu, Dan Dediu, Ioana Marghita și Sever Voinescu și aduce în prim-plan momente din istoria, mai mult sau mai puțin recentă, a Festivalului ,,George Enescu”, prezentate cititorilor din perspective diferite de către cei șase autori, dar și legătura dintre personalitatea lui Ioan Holender și cel mai prestigios eveniment cultural al României. De altfel, Ioan Holender, Președinte al Festivalului ,,George Enescu”, va rosti în această seară un scurt cuvânt, în preziua lansării, înaintea concertului susținut la Sala Palatului de Berliner Philharmoniker.

„Festivalul Enescu a avut, încă de la prima ediţie din 1958, o importanţă deosebită pentru mine”, mărturisește Ioan Holender. ”În acele vremuri tulburi am fost exmatriculat din toate facultăţile din ţară şi aruncat astfel de pe traiectoria de până atunci. Ajunsesem o existenţă eşuată la 23 de ani, fără prezent şi fără viitor. Încercând să obţin «iertare» pentru ceea ce am spus în cantina studenţilor politehnişti de la Timişoara şi a dus la exmatricularea şi punerea mea pe lista neagră a duşmanilor de clasă şi ai societăţii socialiste, am ajuns la Bucureşti şi aşa am avut ocazia să intru pentru prima dată la Ateneu. Nici nu mai ştiu cum am reuşit să fac acest lucru, probabil cu ajutorul scriitorului Al. Mirodan, care pe vremea aceea era, încă, o vedetă literară. Dublul Concert de Bach, interpretat atunci de David Oistrah împreună cu Yehudi Menuhin şi dirijat de George Georgescu, mi-a rămas în suflet până în ziua de astăzi. Nu ştiam pe vremea aceea prea multe despre festival, cum s-a născut şi cum a evoluat. Dar ştiam că era ceva deosebit de important pentru ţara noastră. Când bunul şi iubitul meu prieten, regretatul Ludovic Spiess, a preluat după Revoluţie conducerea artistică a acestui festival, am înţeles că urma să devină un eveniment de calitate şi eminent într-o Românie de atunci liberă. Nici măcar nu visasem vreodată să-l conduc, la fel cum, în general, nu am visat nici să realizez tot ceea ce am realizat. Visurile mele au fost întotdeauna dominate de ceea ce până la urmă nu am reuşit să devin”, scrie Ioan Holender.

La evenimentul de lansare vor participa alături de autorii textelor și reprezentanții Editurii Operei Naționale București și personalități din lumea culturală bucureșteană. În aceeași zi, în pauza concertului susținut de Staatskapelle Dresden care va avea loc la Sala Palatului începând cu ora 19.00, Ioan Holender va susține și o sesiune de autografe.   

Cele mai citite

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...
Ultima oră
Pe aceeași temă