13.9 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialAbsenţa autostrăzii Sibiu-Piteşti, motiv pentru Renault să se mute în Maroc?

Absenţa autostrăzii Sibiu-Piteşti, motiv pentru Renault să se mute în Maroc?

România ar putea pierde asamblarea automobilelor Dacia în favoarea uzinei din Tanger – Maroc, urmare a faptului că francezii nu au o legătură modernă rutieră spre vestul ţării.

Producătorul auto Dacia-Renault s-ar putea retrage într-un anumit orizont de timp din România în condiţiile în care ansamblul factorilor economici autohtoni – absenţa unei autostrăzi Piteşti-Sibiu fiind unul dintre aceşti factori – va duce la o pierdere de competitivitate a companiei.

Economiile ce ar fi făcute în urma unui transport facil al autoturismelor produse şi al pieselor necesare între uzină şi zona de vest a ţării nu sunt uriaşe, însă sunt parte a unui întreg. Potrivit vicepreşedintelui Dacia-Renault, Constantin Stroe, uzina ar economisi 68 de euro pe maşină la capitolul costuri de producţie dacă transportul s-ar face la standard de autostradă. “Dacă s-ar transporta maşina în regim de autostradă, s-ar economisi 68 de euro pe maşină. Nu este mult, însă e foarte important că se adună 68 de euro de colo, 10 euro de dincolo şi putem rămâne un producător competitiv”, a spus Constantin Stroe ziarului România liberă.

Cât de mult contează existenţa autostrăzii într-o eventuală decizie a Renault de a continua producţia la Piteşti sau de a o muta la uzina sa din Tanger – Maroc? Preşedintele Traian Băsescu spune că realizarea legăturii spre vestul ţării şi apoi spre Europa de Vest este un element cât se poate de important. “La Tanger sunt capacităţi de preluare existente, s-a trecut la faza a doua de extindere a capacităţii uzinei Dacia din Maroc (…) este sigur că se va pierde asamblarea de la Piteşti, la uzinele Dacia”, a spus, luni, Traian Băsescu la un post de televiziune. Spre deosebire de România, unde unde “Guvernul poate gândi să dea prioritate la Bucureşti-Alexandria decât la Piteşti-Sibiu, acolo pui maşina direct în vapor, este portul la câţiva kilometri de fabrică, nu ca în România”, a adăugat şeful statului.

Posibilitatea relocării producţiei de la Piteşti în Maroc este respinsă de premierul Victor Ponta. “M-am întâlnit de curând cu preşedintele grupului Renault şi a spus foarte clar că investiţiile în România se dezvoltă. Acum, dumneavoastră îl credeţi pe preşedintele Renault sau pe sinistrul nostru preşedinte”, a răspuns Victor Ponta jurnaliştilor, întrebat fiind cum comentează declaraţia lui Traian Băsescu.

Ambasadorul Franţei: autostrada este importantă

Philippe Gustin, ambasadorul Franţei la Bucureşti, a tras un semnal de alarmă zilele trecute asupra acestei probleme. “E foarte important pentru România să aibă foarte rapid infrastructură de autostrăzi, drumuri, infrastructură feroviară, aeroportuară care să fie conectată cu restul Europei, cu Europa Occidentală, pentru că firmele care activează aici sunt adesea companii exportatoare. Să luăm ca exemplu Renault, cu 3% (contribuţie) la PIB-ul României, 10% din exporturile României. Maşinile sunt făcute la Piteşti pentru alte ţări europene, dar şi pentru piaţa mondială. Şi maşinile trebuie duse foarte rapid, cu tiruri, trenuri şi fiecare zi de întârziere, fiecare oră de întârziere au o influenţă asupra costului maşinii şi asupra competitivităţii Renault-Dacia”, a spus diplomatul în cadrul Forumului de afaceri Franţa-Europa de Sud-Est, organizat la Bucureşti.

Întrebate cui să i se dea dreptate, premierului Victor Ponta care susţine că absenţa autostrăzii nu reprezintă un pericol pentru menţinerea Renault în România sau preşedintelui Băsescu ce afirmă contrariul, surse apropiate producătorului auto au comentat succint: “Semnalul preşedintelui trebuie luat în consideraţie. Nu pentru că Renault pleacă din România în timpul mandatului lui Traian Băsescu, ci pentru că există riscul să ajungem în situaţie de necompetitivitate”.

Importanţa demarării proiectului de autostradă este mare, declara în noiembrie anul trecut Constantin Stroe. “Numai de la Dacia intră pe acest traseu, săptămânal, aproximativ 600 de camioane. Vorbim de cifre realizate în 2012. În plus, Dacia are peste 500 de furnizori, şi majoritatea sunt din Ardeal, deci folosesc acelaşi tronson. Viteza comercială de transport este sub orice critică. Rog să se facă un calcul al costurilor unui automobil Dacia fabricat la Mioveni şi transportat spre Nădlac în condiţiile actuale şi unul în condiţiile în care ar fi transportat în regim de autostradă. Dacia va putea funcţiona foarte bine spre binele României doar dacă rămâne competitivă”, spunea vicepreşedintele Dacia, citat de site-ul de internet argesenii.ro.

 

Cele mai citite

Transformă spațiul din garaj într-un loc accesibil – iată ce ușă de garaj de la Alexiana să alegi

Ușilor de garaj ar trebui să li se acorde mult mai multă atenție. Acestea au capacitatea de a menține un nivel de siguranță înalt...

Coreea de Nord a trimis o delegație în Iran, pentru discuții economice și militare. Ambele țări avansează în domeniul nuclear

O delegație din Coreea de Nord a plecat de la Phenian spre Iran, unde urmează a fi primită de oficiali de la Teheran. Delegația nord-coreeană...

Eșecul lui Nicușor Dan: Capitala îngheață, Promisiunile se Topesc

Avaria care a lăsat jumătate din Capitală fără apă caldă este simbolul eșecului sub administrația lui Nicușor Dan. Începând din 2020 cu promisiuni de...
Ultima oră
Pe aceeași temă