19.6 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSpecialAnchetă Foreign Policy: Bechtel a mituit ambasadori americani pentru a obține contracte...

Anchetă Foreign Policy: Bechtel a mituit ambasadori americani pentru a obține contracte bănoase

O anchetă a revistei americane „Foreign Policy” arată că firma Bechtel a mituit ambasadori americani pentru a obține contracte bănoase cu statele din estul Europei. Unul din exemplele din articol e Autostrada Transilvania, scrie Digi 24.

Ancheta jurnaliştilor de la Foreign Policy a pornit de la o porţiune de 76 de kilometri de autostradă pe care Bechtel, una dintre cele mai mari companii de construcţii din Statele Unite, i-a construit în Kosovo.

„Una dintre cele mai sărace ţări din Europa voia un drum, aşa că mega-constructorul american Bechtel i-a vândut o autostradă de 1,3 miliarde de dolari, cu sprijinul unui puternic ambasador american. Partea amuzantă e că, în timp ce autostrada abia dacă este folosită, ambasadorul lucrează acum pentru Bechtel”, scrie foreignpolicy.com.

Diplomatul la care se referă jurnaliştii americani este Christopher William Dell,ambasador în Kosovo între 2009 şi 2012. El ar fi primit foloase materiale din contractul semnat de Bechtel cu autorităţile de la Priştina. Jurnaliştilor le-a atras atenţia faptul că diplomatul american s-a pronunţat deseori, pe când era ambasador, în favoarea autostrăzii, deşi mai multe evaluări independente arătau că proiectul era inutil. Autostrada s-a făcut până la urmă, cu 1 miliard 300 de milioane de dolari, adică peste 17 milioane de dolari pe kilometru. Iar fostul ambasador este acum reprezentantul Bechtel în Mozambic.

Jurnaliştii Foreign Policy spun şi că exemplul din Kosovo nu este singular. Un alt exemplu este al autostrăzii Transilvania.

„În România, Bechtel a negociat direct cu Guvernul şi a semnat un contract fără licitaţie, în 2003, pentru modernizarea reţelei aproape inexistente de autostrăzi a ţării. Valoarea contractului: 2,7 miliarde de dolari. Proiectul s-a transformat însă într-un coşmar lung de zece ani pentru ambele părţi, plin de întârzieri, certuri şi acuzaţii de corupţie şi proastă administrare. Potrivit unei analize a Economist Intelligence Unit, Bechtel a livrat 12,5% din drumul pe care se angajase să-l construiască. A încasat totuşi 64% din valoarea contractului, reziliat în mai 2013”, arată foreignpolicy.com.

Într-un punct de vedere transmis Foreign Policy, Bechtel a negat orice legătură între poziţia deţinută de diverşi diplomaţi americani în Europa de Est şi şi contractele încheiate de companie cu autorităţile din respectivele state.

Cele mai citite

Reforma austerității, îmblânzită. Plafonări peste plafonări de la Guvern

După austeritatatea de anul trecut și cu un deficit bugetar la limită, Executivul face cadouri pentru români, iar angajații din companiile de stat pot...

Cinci legi au fost promulgate de președintele Iohannis. Chirițoiu rămâne șef al consiliului Concurenței până în 2026

Președintele Klaus Iohannis a promulgat în cursul zilei de azi cinci legi. Este vorba printre altele despre legea hărțuirii la locul de muncă, dar...

Se dezumflă balonul Green Deal!

În România, nu se vorbește deloc despre eșecul reuniunii miniștrilor de mediu din UE, cu privire la adoptarea Legii pentru Refacerea Naturii. Deși grupul...
Ultima oră
Pe aceeași temă