8.7 C
București
joi, 18 aprilie 2024
AcasăSpecialANALIZĂ. Managementul german vs. cel românesc. De ce aeroporturile din Dobrogea nu...

ANALIZĂ. Managementul german vs. cel românesc. De ce aeroporturile din Dobrogea nu sunt la fel de rentabile precum cele ale bulgarilor

Aeroporturile din Varna și Burgas, gestionate de o companie care controlează 10 aeroporturi în toată lumea, au de 47 de ori mai mulţi pasageri decât Constanța și Tulcea, deţinute de statul român.

Dobrogea are două aeroporturi mari unde poate primi turiști: Mihail Kogălniceanu și Tulcea. Există și unul mai mic, nișat, în Tuzla. Bulgarii au tot două, în Varna și Burgas. Cu toate acestea, potrivit datelor de trafic pe anul 2016, cele româneşti au fost tranzitate de 95.651 de pasageri, în timp ce acelea bulgăreşti au fost tranzitate de 4.568.478 de pasageri. Cu alte cuvinte, la fiecare pasager care a folosit aeroporturile de pe coasta românească a Mării Negre corespund circa 47 de pasageri care au folosit aeroporturile de pe coasta bulgărească a Mării Negre.

Management german vs management românesc de stat

Motivele acestei prăpăstii sunt mai multe. Dincolo că aeroportul din Mihail Kogălniceanu adăpostește și o bază  militară americană, de aici și câteva restricții, ambele aeroporturi din Bulgaria au apelat la o mare companie germană care le asigură managementul. Este vorba despre Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide, pe scurt Fraport, o companie deținută în proporție de 31,35% de landul german Hessa și în proporție de 20,02% de Stadtwerke Frankfurt am Main Holding GmbH, companie de utilități deținută 100% de orașul Frankfurt pe Main.

Grupul controlează 10 aeroporturi din Europa, Asia și America de Sud. Printre ele, cel din Frankfurt, unul din cele mai mari din lume, dar și unele în Antalya, China și Peru. În plus, deține acțiuni și la alte aeroporturi. În decembrie 2015, guvernul Greciei a semnat un contract de privatizare cu Fraport și firma de energie elenă Copelouzos, prin care a concesionat 14 aeroporturi regionale pentru 40 de ani, începând cu mai 2017.

Bulgarii au cedat managementul aeroporturilor din Varna și Burgas încă din 2006. Au apelat la procedura concesionării, pentru o perioadă de 35 de ani, cu condiția ca germanii să investească, în ambele, cel puțin un miliard de euro (inclusiv un terminal nou de pasageri în Burgas). În octombrie 2106, au anunțat că au transportat în și din Bulgaria 35 de milioane de turiși.

Creșteri impresionante de trafic

Aeroportul din Mihail Kogălniceanu are ca acționar principal statul român, prin Ministerul Transporturilor. 20% din acțiuni aparțin Consiliului Județean Constanța, transferul fiind făcut în urma demersurilor parlamentarilor PSD, pe vremea când CJC era condus de Nicușor Constantinescu, aflat acum în închisoare.

Mișcarea germanilor nu a fost întâmplătoare. Aceștia au investit masiv în litoralul bulgar și aveau nevoie de aeroporturi pentru a-și transporta turiștii. Rezultatele s-au văzut. În perioada februarie 2016-ianuarie 2017, aproximativ opt milioane de turiști străini au vizitat Bulgaria, a declarat  ministrul Turismului, Nikolina Angelkova. Adică mai mult decât populația țării, de 7,5 milioane locuitori. Numai în 2016, numărul de pasageri pe Aeroportul Burgas a crescut cu 22% față de 2015. Au fost înregistrate 20.873 de zboruri, cei mai mulți pasageri fiind din Rusia, Marea Britanie și Germania, cea din urmă țară înregistrând o creștere de 43% a pasagerilor. Pe 29 iulie 2016 s-a înregistrat un număr-record de pasageri pe Aeroportul Burgas: 39.836. Adică mai mult de o treime din câți au tranzitat Aeroportul Kogălniceanu într-un an. Vara se zboară de aici spre 19 destinații.

Creșterea de pasageri pe aeroportul din Varna a fost de 21%, cea mai mare provenind tot de la turiștii germani.

O creștere de trafic a înregistrat și Aeroportul Kogălniceanu, de peste 21%. În 2015 au fost înregistrați 78.556 pasageri comerciali. Din păcate, turiștii germani nu vin în mod organizat pe litoralul românesc. Acesta nu mai este prezent în oferta marilor tour-operatori din Germania.   

„O țară grozavă unde să faci afaceri“

Anul acesta, Fraport a primit premiul „Economiei germane în Bulgaria“, acordat de către un comitet din care fac parte oameni de afaceri, politicieni și diplomați. „În 2016, Fraport a raportat o creștere istorică a numărului de pasageri deserviți – 22%. Acest lucru arată că Bulgaria este o țară foarte frumoasă, atrage mulți turiști și este un loc grozav unde să faci afaceri de succes“, a spus Ulrich Heppe – CEO al companiei.

Cele mai citite

Belgia și Cehia vor ca UE să dea noi sancțiuni împotriva influenței Rusiei în viitoarele alegeri europene

Belgia şi Cehia cer ca Uniunea Europeană să adopte noi sancţiuni pentru a contracara influenţa Rusiei în viitoarele alegeri europene, după ce mai multe...

Cătălin Cîrstoiu declară că a fost la clinica privată pentru a-și ajuta colegii

Cătălin Cîrstoiu, candidatul coaliţiei PSD-PNL pentru funcţia de primar general al Capitalei, a declarat miercuri seara că a fost la clinica privată deţinută de...

Partidul conservator din Croația a câștigat alegerile parlamentare

Conservatorii, aflați la putere în Croaţia, au ieşit pe primul loc în alegerile legislative, conform estimărilor iniţiale, dar cu mai puţine mandate decât în...
Ultima oră
Pe aceeași temă