23.9 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialAnchetă a Comisiei Europene, la aeroporturile din Cluj și Târgu Mureș. Prima...

Anchetă a Comisiei Europene, la aeroporturile din Cluj și Târgu Mureș. Prima REACȚIE a directorului clujean

UPDATE 17:03: Directorul Aeroportului Internaţional “Avram Iancu” Cluj, David Ciceo, susţine că instituţia pe care o conduce a respectat legislaţia europeană şi nu este îngrijorat de investigaţia declanşată de CE.

Citește și: Cum comentează directorul aeroportului din Cluj începerea anchetei Comisiei Europene

——–

Comisia Europeană desfășoară două anchete separate la aeroporturile din Cluj și Târgu Mureș. 

Astfel, Comisia Europeană a deschis două investigații separate pentru a verifica dacă ajutoarele de stat acordate aeroporturilor din Cluj și Târgu Mureș, dar și în favoarea transportatorilor aerieni care le utilizează, în special Wizz Air, corespund cu normele Uniunii Europene. 

Investigația vizează în particular taxele de marketing efectuate către Wizz Air de către Aeroportul Internațional Cluj Napoca și tarifele aeroportuare reduse oferite de Aeroportul Transilvania din Târgul Mureș pentru companiile aeriene de acolo. Mai mult, Comisia va ancheta și subvențiile primite de aeroporturi de la autoritățile locale. 

”Există o concurență puternică la nivel paneuropean în domeniul aviației. Astfel, Comisia trebuie să se asigure că taxele impuse de aeroporturi și alte condiții oferite de aeroporturile publice regională pentru a atrage transportatori aerieni nu denaturează condițiile de concurență corecte de pe piață. Investigația noastră va arăta dacă ajutoarele acordate de România celor două aeroporturi sunt conforme cu normele UE”, a declarat Margrethe Vestager, comisara europeană responsabilă cu politicile în domeniul concurenței. 

 

Investigația pe aeroportul din Cluj a pornit de la o plângere

Comisia Europeană a primit o plângere potrivit căreia aeroportul ar fi acordat ilegal ajutor de stat companiei Wizz Air, în urma unui aranjament, în timp ce, aeroportul a beneficiat, la rândul său de bani publici de la Consiliul Județean Cluj. 

 

CE a examinat mai multe acorduri încheiate în Wizz Air și aeroportul din Cluj, între 2007 și 2010. În urma acestor acorduri Wizz Air primește bani deoarece îi face publicitate Clujului. În schimb Wizz Air și aeroportul din Cluj au convenit asupra unor condiții legate de prezența și amploarea operațiunilor companiei pe aeroport. De asemenea, aceste acorduri stabilesc și condițiile aplicabile serviciilor de handling la sol pe care aeroportul le furnizează companiei Wizz Air.

”În acest punct al investigației Comisia este îngrijorată că termenii acordurilor i-ar putea acorda companiei Wizz Air anumite avantaje economice față de competitorii săi, întrucât condițiile sunt atât de favrabile, încât niciun operator privat nu ar fi acceptat să acorde condiții similiare unei companii aeriene”, se arată în comunicatul Comisiei Europene. 

De asemenea, Comisia Europeană va investiga și subvențiile acordate de autoritățile locale în perioada 2010-2014 aeroportului din Cluj pentru a stabili dacă a fost avantaj din punct de vedere economic în detrimentul altor aeroporturi. Astfel, CE  a subliniat că va încerca să verifice dacă eventualul ajutor corespunde normelor UE, mai precis dacă aduce într-adevăr o contribuție reală la accesibilitatea Transilvaniei și la mobilitatea locuitorilor acestei regiuni și dacă utilizarea fondurilor publice este limitată strict la minimumul necesar.

Comisia va lua în considerare și faptul că aeroportul din Târgu Mureș este aproape de cel din CLuj, la 103 kilometri distanță, drum care poate fi parcurs într-o oră jumătate cu mașina. 

Investigația de la aeroportul Târgu Mureş 

Într-o investigație separată, care a pornit tot de la o plângerea, CE va ancheta dacă tarifele aeroportuare de la aeroportul Târgu Mureș, care par ”anormal” de mici și prevăd reduceri semnificative în funcție de nivelul de trafic, sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat. 

Comisia notează că taxele mici percepute de aeroport au avantajat în mod special compania Wizz Air, întrucât este cel mai mare transportator de pe aeroport, dar a ajutat și alte companii. 

”În acest punct Comisia își exprima îngrijorarea în legătură cu posibilitatea ca nivelul tarifelor aeroportuare să le fi oferit acestor transportatori aerieni un avantaj economic nejustificat față de concurenții lor”, se mai arată în comunicatul CE.

Totodată, Comisia va examina în detaliu dacă diversele subvenții primite din partea autorităților locale începând din 2011 au acordat Aeroportului Târgu Mureș însuși un avantaj economic nejustificat față de alte aeroporturi. Comisia va încerca să verifice dacă eventualul ajutor este conform cu normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis dacă aduce într-adevăr o contribuție reală la accesibilitatea Transilvaniei și la mobilitatea locuitorilor acestei regiuni (având în vedere relativa proximitate a Aeroportului Cluj-Napoca) și dacă utilizarea fondurilor publice este limitată strict la minimumul necesar.

Investițiile efectuate de autoritățile publice în societăți care desfășoară activități economice sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat dacă sunt efectuate în condiții pe care le-ar accepta un actor privat care operează în condițiile pieței (principiul operatorului economic privat în economia de piață).

Dacă nu se respectă acest principiu, intervențiile publice constituie ajutor de stat în sensul normelor UE (articolul 107 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene – TFUE), deoarece îi oferă beneficiarului un avantaj economic de care concurenții săi nu dispun. Ulterior, Comisia examinează dacă un astfel de ajutor poate fi considerat compatibil cu normele comune ale UE care autorizează anumite categorii de ajutoare.

“În sectorul aviației, Orientările Comisiei privind ajutoarele de stat destinate aeroporturilor şi companiilor aeriene reflectă faptul că subvențiile publice pot fi utilizate uneori de aeroporturile regionale pentru a atrage companii aeriene sensibile la criteriul prețului și că aceste companii pot, în unele cazuri, să transfere efectiv capacități pentru a beneficia de cea mai bună ofertă, mai ales dacă aeroporturile implicate deservesc aceiași clienți. Astfel de subvenții pot fi acordate sub formă de tarife aeroportuare mici, de reduceri ale tarifelor aeroportuare, de onorarii condiționate de rezultate sau de plăți pentru promovarea pe piață”, precizează Comisia.

Deși Comisia recunoaște că aeroporturile regionale aflate în proprietate publică le pot oferi transportatorilor aerieni condiții atractive în scopul de a-i încuraja să opereze zboruri și să stimuleze astfel traficul aeroporturilor în cauză, aceste condiții nu trebuie să le depășească pe cele pe care ar fi dispus să le ofere un operator aeroportuar care urmărește să obțină profit.

În ceea ce privește finanțarea publică a infrastructurii aeroportuare, normele UE urmăresc să evite subvențiile pentru investiții în infrastructură care generează supracapacitate, au drept rezultat multiplicarea aeroporturilor (neprofitabile) în aceeași zonă de deservire sau depășesc ceea ce este necesar pentru realizarea unor proiecte de investiții utile.

 

Cele mai citite

Duel între Danielle Collins şi Elena Rîbakina în finala turneului WTA de la Miami

Finala WTA 1.000 de la Miami le va pune față în față pe americanca Danielle Collins şi kazaha Elena Rîbakina, ambele jucătoare câștigându-și semifinalele...

Surpriză la turneul de la Miami! Carlos Alcaraz, eliminat în „sferturi”

Carlos Alcaraz a fost eliminat în sferturile de finală ale turneului ATP Masters 1.000 de la Miami, după ce a fost învins de bulgarul...

Atenționare Cod galben de vânt puternic în 15 județe din țară

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis o atenţionare Cod galben de vânt puternic valabilă vineri, până la ora 18:00, în 15 judeţe, şi o...
Ultima oră
Pe aceeași temă