26.8 C
București
marți, 7 mai 2024
AcasăSpecialSituație incredibilă la CFR Marfă: Pavel Bărculeț, arestat preventiv pentru corupție pe...

Situație incredibilă la CFR Marfă: Pavel Bărculeț, arestat preventiv pentru corupție pe când era director, s-a întors în instituție pe un post de consilier și a continuat să conducă societatea

Începând din luna mai a acestui an, societatea de stat CFR Marfă a fost condusă de facto de un fost consilier PSD la Primăria Titu, Pavel Bărculeţ, arestat preventiv în primăvară într-un dosar instrumentat de DIICOT. 

În luna mai a anului în curs, cu doar o zi înainte de a fi arestat preventiv Pavel Bărculeţ, el a fost înlocuit la conducerea CFR Marfă de Mihai Manole. Deja percheziţiile procurorilor DIICOT începuseră, iar deznodământul era previzibil. 

Pe 4 iunie toţi responsabilii de la CFR Marfă au ieşit din arest, fiind trecuţi în control judiciar, din moment ce dosarul merge înainte. Însă, Pavel Bărculeţ s-a întors la CFR Marfă şi, cum nu mai putea să fie director general, a fost încadrat pe un post de consilier.

Tot consilier a fost încadrat şi fostul director al Departamentului Operaţi-uni-Dezvoltare, Claudiu-Florin Enache, şi el arestat preventiv în acelaşi dosar. Cel puţin bizară decizia conducerii societăţii de la acea vreme, din moment ce, potrivit sentinţei prin care au fost puşi în libertate, cei doi ar fi trebuit să nu se întâlnească pe acelaşi culoar sau la toaletă. 

Mai exact, ei aveau obligaţia să nu depăşească limita teritorială a municipiului Bucureşti, iar Pavel Bărculeţ să nu depăşească limita teritorială a judeţului Dâmboviţa decât cu încuviinţarea prealabilă a organului judiciar. De asemenea, cei patru foşti directori eliberaţi erau obligaţi să nu ia legătura unul cu altul pe nicio cale, direct sau indirect, precum nici cu ceilal-ţi inculpaţi, să comunice periodic, respectiv lunar informaţii relevante despre mijloacele lor de existenţă, să nu deţină, să nu folosească şi să nu poarte arme şi să nu emită cecuri. 

Manole, în umbra lui Bărculeţ

Aceste constrângeri nu l-au împiedicat însă pe Pavel Bărculeţ să preia din nou frâiele societăţii de stat. Chiar dacă nu mai era, în acte, director general, de facto el conducea CFR Marfă, au declarat pentru “România liberă” surse din cadrul societăţii. “În mandatul lui Mihai Manole, societatea a fost condusă, de fapt, de Pavel Bărculeţ, împreună cu Violeta Ionescu. De altfel, a şi fost avertizat, inclusiv de la minister: «Impune-te!». Cum acest lucru nu s-a întâmplat, în cele din urmă a fost schimbat din funcţie”, au precizat sursele. 

Trebuie precizat faptul că Violeta Ionescu, fiica fostului lider sindical Dumitru Săndel, avea funcţia de manager Servicii Suport, poziţie din care coordonează Serviciul Reglementări, Compartimentul IT, Serviciul Achiziţii, licitaţii şi valorificare resurse, Serviciul Aprovizionare. 

Noul director: Cu siguranţă voi lua o decizie

Între timp însă, lucrurile s-au schimbat la conducerea CFR Marfă, iar puterile lui Bărculeţ s-au diminuat spre minim. Pe 6 septembrie, Mihai Manole a fost înlocuit la conducerea societăţii de Marinică Voicu, venit de la Regionala Craiova. 

“Când am venit, l-am găsit consilier. Deocamdată, nu am avut timpul pentru a lua o decizie în această privinţă, însă cu siguranţă o voi lua. Sunt foarte multe de lămurit”, a declarat Marinică Voicu pentru “România liberă”, întrebat ce se va întâmpla cu Pavel Bărculeţ. 

Cea mai mare problemă cu care se confruntă CFR Marfă este reprezentată de datoriile totale de peste 500 milioane de lei, faţă de care cele ale Tarom, de doar 100 de milioane, par un mizilic. 

Ce acuzaţii au fost aduse de procurorii DIICOT

Patru directori ai CFR Marfă au fost arestaţi preventiv pe 5 mai, principala acuzaţie fiind constituirea unui grup infracţional organizat prin care au păgubit societatea de stat.

Procurorii ceruseră arestul preventiv pentru 20 de persoane, printre care fostul director general Mihuţ Constantin Crăciun, directorul Operaţiuni Dezvoltare, Daniel Ciobanu, directorul Departamentului Vânzări, Eugen Tudor, directorul economic-financiar, Pavel Bărculeţ, managerul juridic, Silviu Valeriu Costea, directorul Trafic, Constantin Alupoaie, directorul Vagoane, Florin Enache, şeful Biroului Urmărire Contracte, Mariana Căpăţână, şi şeful Serviciului Exploatare Vagoane, George Niculescu. Aceştia ar fi iniţiat vânzarea la Bursa Română de Mărfuri a 2.450 de vagoane la preţ de fier vechi, prin subevaluarea lor şi obţinerea unui preţ mai mic decât valoarea reală. 

„S-a reţinut că membrii grupului infracţional au subevaluat bunurile din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deșeurilor feroase din Călărași  a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate. Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri Bucu-rești, în baza unei proceduri de licitație deschisă a 2.450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria «deșeu fier -vechi greu» și «deșeu fier vechi special» (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară. Prețul de achiziție a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condițiile în care prețul mediu practicat pentru «deșeu fier vechi greu» era de 175,88 euro/tonă, iar pentru «deșeu fier vechi special» (oțel) era de 218,90 euro/tonă. A rezultat că prin această manoperă s-a realizat practic o subevaluare a bunurilor cu 82,42% în cazul «deșeurilor fier vechi special» (oțel) și cu 46,56% în cazul «deșeurilor fier vechi greu»”, se arată în rechizitoriul procurorilor.
Contactat de “România liberă”, Pavel Bărculeţ nu a vrut să facă niciun comentariu.     

Cele mai citite

Românii sunt cel mai mult interesați de mașini marca Audi, BMW și Volkswagen 

Deși piața de mașini second hand a cunoscut turbulențe în ultimii ani, aceasta continuă să crească. Inflația și creșterea ratelor dobânzilor au atras cumpărătorii...

Analiză: Trei din patru companii nu reușesc să gestioneze în mod eficient mobilitatea resurselor umane

Doar unul din patru angajatori (25%) dispune de o funcție de mobilitate pe deplin dezvoltată, iar trei sferturi (75%) nu reușesc să profite de...

Putin depune jurământul pentru cel de-al cincilea mandat de președinte al Rusiei

Vladimir Putin depune jurământul de președinte al Rusiei, la începutul celui de-al cincilea mandat de șef al statului. Ceremonia se desfășoară la Moscova, la Palatul...
Ultima oră
Pe aceeași temă