6.9 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSpecialCât costă transportul gratuit promis de Gabriela Firea

Cât costă transportul gratuit promis de Gabriela Firea

Gabriela Vrânceanu Firea a aruncat bomba la două zile după alegeri: vrea transport public gratuit în Bucureşti. Această gratuitate o vom suporta însă tot din buzunarul nostru.

Noul primar ales al Bucureștiului, Gabriela Vrânceanu Firea a declarat în cadrul unui talk-show televizat: vrea ca transportul public de suprafaţă să devină gratuit pentru toată lumea. "Unul dintre primele proiecte pe care le voi depune se referă la restructurarea, redresarea RATB. Există un plan economic care poate fi aplicat, prin care transportul public să fie gratuit. Vrem să încurajăm călătoriile cu transportul public, ca să lăsăm maşina acasă şi să nu mai fie traficul atât de sufocant. E vorba doar despre RATB, nu și metroul, acesta aparține de Ministerul Transporturilor”, a declarat noul primar general. Aceasta a încercat să argumenteze acest plan prin faptul că RATB îşi va acoperi din cheltuieli vânzând în străinătate tramvaie fabricate în Romania. Idea a mai fost lansată de Silviu Prigoană în 2012, când a candidat la Primăria Capitalei din partea PDL. Atunci, acesta era în campanie electorală, iar acum noul primar tocmai ce ascăpat de emoţiile scrutinului.

Se impune o primă observaţie. Uzina de Reparaţii Atelierele Centrale (URAC), care aparţine RATB, poate într-adevăr să producă tramvaie, însă pe poarta ei nu au ieşit niciodată mai mult de patru-cinci bucăţi pe an. Şi chiar dacă ar produce mai multe, ar trebui să intre toate în dotarea RATB, care are un parc de tramvaie extrem de îmbătrânit (unele au şi peste 40 de ani).

O a doua observaţie este legată de faptul că oamenii străzii, pe care acum îi mai dau din când în când jos din tramvai ori controlorii, ori călătorii care nu mai pot suporta mirosul, vor intra în legalitate în mijloacele de transport în comun. Ba se pot şi „stabili” în autobuz, plimbâmdu-se le la un capăt de linie la altul, în perioada rece din an, pentru că (nu-i aşa?) înăuntru e cald şi bine. 

Din punct de vedere economic, lucrurile stau şi mai rău. „Dacă va lua o asemenea măsură, Primăria Capitalei trebuie să-şi asume responsabilitatea de a acoperi integral costurile de funcţionare a RATB. Asta în condiţiile în care acum încasează 300-400 milioane de lei pe an din vânzarea titlurilor de călătorie”, a declarat pentru România liberă Ştefan Roşeanu, directorul Asociaţiei pentru Mobilitate Metropolitană.

Şi totuşi, de unde vor veni fondurile? „Ori muţi bani de la alte proiecte, ori măreşti unele taxe, ori pui presiune pe RATB, care va scădea calitatea serviciilor”, a precizat Roşeanu. În acest context, a atenţionat şi asupra faptului că, din momentul în care RATB nu va mai fi operator comercial, ci doar un prestator tehnic de servicii, va dispărea obiectivul creşterii calităţii serviciilor. „Se poate ajunge la concluzia calul de dar nu se caută la dinţi”, a explicat directorul Asociaţiei pentru Mobilitate Metropolitană.

Experimentul eșuat de la Pitești

La rândul lui, Vasile Petrariu, lider al Sindicatului Transportatorilor Bucureşti, opinează că Gabrila Firea s-a grăbit anunţând această măsură, care nu poate fi pusă în practică de pe o zi pe alta. „Primul care a vehiculat ideea a fost Liviu Dragnea, ea a preluat-o. Probabil că în perioada viitoare va nuanţa, va aduce clarificări. După ce se va intra în amănunte, s-ar putea să se facă în altă formulă sau să nu se mai facă deloc”, a declarat liderul sindical pentru România liberă.

Vasile Petrariu a precizat că un experiment asemănător a eşuat la Ploieşti, unde anul trecut transportul public a fost gratuit, dar de la 1 ianuarie 2016 s-a revenit la sistemul cu plată.

Singura capitală europeană unde transportul public este gratuit este Tallinn, în Estonia. Atenţie, însă, transportul public este gratuit doar pentru locuitorii din oraș. „În aceste condiţii, fiecare bucureştean ar trebui să primească un card gratuit, pe care să-l valideze la urcarea în vehicul. Aşa RATB va avea şi o evidenţă a traseelor cele mai utilizate”, a avertizat Ştefan Roşeanu.

Gabriela Firea spunea că dacă transportul public va fi gratuit oamenii îşi vor lăsa maşinile acasă. Nimic mai greşit! „Experimentele făcute, timp de câteva zile, la nivel european nu au dus la o creştere semnificativă a numărului de călători cu transportul în comun”, a explicat Ştefan Roşeanu. În plus, cifrele statistice vorbesc de la sine şi relevă faptul că oamenii utilizează transportul în comun acolo unde acesta este de calitate, şi nu neapărat ieftin. La Londra, bunăoară, transportul public este scump, dar funcţionează ca uns. În atari condiţii, londonezii nu sunt atraşi să circule cu maşinile prin oraş, aşa că rata de motorizare este de numai 301 maşini la mia de locuitori. La polul opus este Roma, unde transportul public este ieftin, dar prost, similar celui din Bucureşti. Ei bine, în capitala Italiei rata de motorizare este de 978 de autoturisme la mia de locuitori.

Sorin Oprescu promitea apă caldă gratis

În iarna anului trecut, înainte de a fi săltat de DNA pentru luare de mită, Sorin Oprescu promitea nu transport public, ci căldură şi apă caldă gratuite pentru Bucureşteni. "Energia termică este energie reziduală, ar trebui să nu coste nimic. ANRE este o autoritate care nu a ținut cont niciodată de cetățean. Majorarea aprobată de dânșii o acopăr eu pentru lunile de iarnă. După care, după unirea ELCEN cu RADET, mă duc pe prețul de cost de producere a energiei, iar la al șaselea mandat, dacă o să mă mai vrea bucureștenii, o să fac exact ce am spus. 1% din profitul vânzării curentului electric, tamponat subvenția și mărită subvenția, va face că cetățeanul să nu mai plătească deloc căldură", afirma Oprescu într-un interviu acordat HotNews.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă