11.1 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăSpecialCât de legală este inaugurarea autostrăzii Sibiu-Orăștie

Cât de legală este inaugurarea autostrăzii Sibiu-Orăștie

După ce România liberă a acuzat zilele trecute faptul că deschiderea traficului pe lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu este ilegală, ieri Narcis Neaga, director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), a ţinut să ne contrazică şi să ne acuze de necunoaşterea legii. „Deschiderea autostrăzii spre circulaţie este legală, citiţi legea”, a spus Narcis Neaga într-o discuţie telefonică. Întrebat, directorul general CNADNR a spus că totuşi recepţia la finalizarea lucrărilor nu va fi făcută.

Cât de legal este însă să deschizi circulaţia pe un drum la care nu s-a făcut recepţia? Potrivit Regulamentului  de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora, document ataşat HG 273 din 1994, recepţia este o „componentă a sistemului de calitate în construcţii” şi reprezintă actul prin care investitorul (în cazul de faţă CNADNR) declară că „acceptă, preia lucrarea (…)  şi că aceasta poate fi dată în folosinţă”.

Absenţa recepţiei la încheierea lucrărilor semnifică deci lipsa garanţiei date de către CNADNR că autostrada poate fi dată în exploatare şi că este garantată calitatea lucrărilor şi siguranţa circulaţiei. Rugat, Narcis Neaga a refuzat ieri să comenteze prevederile Regulamentului din HG 273.

Autostrada este un pericol public

Deschiderea circulaţiei pe drumuri sau autostrăzi ce nu au recepţia făcută, practică răspândită la CNADNR, este riscantă, explică directorul unei firme de proiectare şi consultanţă în infrastructură rutieră. „Principalul risc este ca drumul să înregistreze elemente ce nu sunt conforme cu proiectul. Poate exista situaţia în care o maşină să iasă în decor pentru că nu s-au respectat elementele geometrice. Pot lipsi parapeţi, pot exista elemente de marcaj ce nu sunt conforme”, spune acesta.

Nu demult, la începutul lunii octombrie, pe DN 67C, la ieşirea din staţiunea Rânca pe serpentinele Vârfului Păpuşa,  în condiţii de ceaţă, şoferul unei dubiţe a plonjat într-o râpă adâncă de 100 de metri. Drumul în cauză se află deschis circulaţiei „pe propria răspundere a şoferilor”, după cum spunea conducerea CNADNR. Ca şi autostrada inaugurată, nu avea nici recepţia făcută şi nici parapeţi de siguranţă montaţi în toate zonele periculoase.

Lucrări de mântuială

Lotul Cunţa-Sălişte nu este singurul drum deschis circulaţiei de dragul imaginii publice a politicienilor la putere.

În decembrie 2011, când afară erau temperaturi de îngheţ, firma italiană Astaldi turna de zor asfalt chiar dacă această operaţie se face doar când temperaturile exterioare depăşesc 10 grade Celsius. Graba era explicată de dorinţa fostului premier Emil Boc şi a ministrului Transporturilor Anca Boagiu de a inaugura lucrările cât de repede. Panglica s-a tăiat şi la 1-2 ani după inaugurare a apărut evidentă necesitatea frezării unor suprafeţe
mari de asfalt şi de aşternere a unor noi straturi.

Potrivit unui utilizator al forum.peundemerg.ro,  forum deschis de pasio­naţi ai infrastructurii de transport, în zona km 60 terasamentul autostrăzii s-a lăsat cu 14 cm, asfaltul a fost udat cu apă pentru a se răci mai repede, devenind posibilă astfel turnarea  următorului strat. „Altfel nu se putea termina,  stratul de AB2 a fost răcit forţat cu apă şi s-a turnat stratul următor. Când se toarnă uzura, apa rămasă îşi creează zone pe unde să iasă. S-au folosit bitum neconform, agregate neconforme, situaţia este dezastruoasă”, spune un inginer care a lucrat pe şantierul acestui proiect.  

Potrivit lui, autostrada se va închide cât de curând după inaugurare pentru definitivarea lucrărilor rămase. Printre acestea se numără montarea parapeţilor laterali şi executarea casiurilor (lucrări de scurgere a apelor pe taluzuri), reparaţii ale pilelor în zonele de sub limitatorii antiseismici la viaductul Aciliu. Rugat să precizeze dacă autostrada se va închide după inaugurare pentru definitivarea lucrărilor, directorul CNADNR, Narcis Neaga, nu a oferit un răspuns.   

 

Cele mai citite

Renunțarea la candidatul unic PSD-PNL poate declanșa criza politică. Luptele electorale din interiorul Coaliției pot afecta Guvernul

Președintele Klaus Iohannis, aflat acum în Coreea de Sud, pare să fie îngrijorat de modul cum va evolua relația PSD - PNL după ce...

Dan Podaru: După destrămarea coaliției PSD – PNL la nivel de Capitală, trebuie retras și candidatul pentru Primăria Sectorului 1

Destrămarea coaliției PSD – PNL pentru Primăria Capitalei ar trebui să atragă după sine și schimbarea candidatului pentru Primăria Sectorului 1 din partea celor...

Coaliția ar fi decis să meargă cu candidați separați pentru Primăria Capitalei

Coaliţia PSD - PNL a decis să meargă cu candidaturi separate la funcţia de primar general al Capitalei, respectiv Gabriela Firea (PSD) şi Sebastian...
Ultima oră
Pe aceeași temă