13.1 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăSpecialCFR inaugurează 146 de kilometri de cale ferată modernizată în 2017,...

CFR inaugurează 146 de kilometri de cale ferată modernizată în 2017, pe care trenul va circula cu 160 km/oră

Chiar dacă sunt mai puţin în lumina reflectoarelor, proiectele de modernizare a căii ferate încep să se mişte mai bine în comparație cu cele de construcţie a autostrăzilor.

„România liberă“ vă prezintă tronsoanele pe unde veţi „zbura“ pe şine de la anul.

Proiectele de modernizare a căilor ferate au avut un moment de stagnare, însă acum au început să se vadă rezultatele.

Un tronson de 52 km între Curtici (frontiera cu Ungaria) şi Radna va fi gata chiar în acest an, drept pentru care pe aici trenurile vor „zburda“ cu până la 160 km/oră. Un bilanţ pozitiv, dacă e să-l comparăm cu cel al CNAIR din acest an.

Dacă însă privim mai atent, constatăm că lucrările, care la finele lunii octombrie erau realizate în proporţie de 96%, au început încă din martie 2012 şi au costat 1,33 miliarde de lei.

Într-un răspuns oficial la solicitarea „României libere“, compania naţională de căi ferate CFR SA se scuză pentru întârzierea proiectului invocând modificările legislaţiei, nivelul ridicat al pânzei de apă freatică în zona Curtici, modificări în construcţia nivelului superior al pasarelei Arad, obţinerea autorizaţiei ISU pentru securitate la incendiu pentru clădirea de mentenanţă şi pasarela din Gara Arad şi, în fine, verificări şi testări suplimentare după implementarea sistemului de semnalizare ERTMS (European Rail Traffic Management System), care asigură sporirea siguranţei circulaţiei, mărirea vitezei trenurilor, managementul traficului, urmărirea video în timp real a zonelor cu probleme – bariere, macazuri etc.).

Planuri mari pentru 2017

Pentru anul viitor, CFR SA promite şi mai mulţi kilometri modernizaţi, mai exact 146. Tronsoanele unde investiţiile cu fonduri europene nerambursabile se vor finaliza în 2017 sunt Aţel – Micăcasa – Coşlariu şi Coşlariu – Vinţu de Jos – Simeria. 

La unul dintre tronsoane, lucrările au început încă din 2011, iar la cel de-al doilea în 2013. Şi în acest caz CFR invocă probleme cum ar fi întârzierea procedurii de expropriere, decalarea licitaţiei pentru lucrărilor de semnalizare şi centralizare electronică, din cauza contestaţiilor şi descoperirile arheologice apărute pe traseu.

Lucrările de semnalizare şi dirijare automatizată a traficului la Centrul de Control Operaţional Simeria, începute în 2014, se vor termina abia peste doi ani, în prezent stadiul fizic fiind de numai 10%. Şi în acest caz CFR invocă problemele legate de exproprieri şi ciioburile oalelor de lut datând de pe vremea dacilor şi romanilor care au fost descoperite pe traseu.

Tot în 2018 vor fi gata şi lucrările de reabilitare a căii ferate pe tronsonul Sighişoara – Aţel (28 km), care au început în 2012. Acum, stadiul fizic al lucrărilor, în valoare de peste un miliard de lei, este de 69,73%.

Feroviarii, mai tari ca drumarii

Dacă este să facem o comparaţie cu ce poate realiza în acest an Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR, succesoarea “defunctei” CNADNR), reiese că CFR s-a mişcat “cu talent”. Asta luând în calcul declaraţiile făcute recent de şeful CNAIR, Cătălin Homor, potrivit cărora anul acesta vor fi inauguraţi doar 15 km din tronsonul de autostradă Lugoj – Dumbrava, la care s-ar adăuga 3 km din autostrada Bucureşti-Ploieşti, la intrarea în Bucureşti, în zona Petricani (Pipera).

Pentru anul viitor, Cătălin Homor este mult mai optimist. El a declarat recent, într-un interviu acordat agenţiei Mediafax, că 2017 va fi unul dintre cei mai buni ani ai companiei de drumuri. “Putem avea foarte multe tronsoane puse în circulaţie, redate traficului, şi aici pot aminti Sebeş-Turda într-o proporţie spre 95% (poate doar vreun nod o să lipsească), Lugoj-Deva (dacă vom avea autorizaţie în cursul acestui an), vom mai avea Nădăşelu-Gilău, apoi, conform contractului, poate fi Mihăeşti-Nădăşelu; lucrurile merg, de asemenea, destul de bine şi pe Târgu Mureş – Câmpia Turzii, ca şi Bucureşti-Ploieşti integral”, a spus Homor.  

Lucrările la calea ferată vor fi accelerate în 2017.

Cele mai citite

Declarațiile lui Ştefan Târnovanu înaintea derby-ului cu Rapid

Ştefan Târnovanu, portarul liderului FCSB, spune că formaţia sa este favorită la câştigarea derby-ului de sâmbătă, cu Rapid, şi că este deja cu gândul...

Anunț de ultimă oră al Federaţiei Germane de Fotbal! Ce se întâmplă cu selecționerul Julian Nagelsmann

Federaţia Germană de Fotbal (DFB) a anunțat că i-a prelungit contractul selecționerului Julian Nagelsmann până în anul 2026. „Este o decizie care vine din suflet....

Lion Capital și Bursa Română de Mărfuri inventează motive pentru a nu plăti dividende. Acționarii societăților controlate de Bogdan Drăgoi și Gabriel Purice, nemulțumiți

Numeroși acționari ai Lion Capital, fosta SIF Banat-Crișana, sunt nemulțumiți că societatea condusă de fostul ministru de finanțe Bogdan Drăgoi nu plătește dividende. O...
Ultima oră
Pe aceeași temă