13.3 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialCFR Marfă are un nou manager. Ce șanse are?

CFR Marfă are un nou manager. Ce șanse are?

Noul Consiliu de Administrație al societății l-a numit pe Mihuţ Constantin Crăciun, manager de meserie din sistemul privat, director general, dar compania este dependentă de infrastructura deficitară a căii ferate.

Mihuţ Constantin Crăciun are o îndelungată experienţă în managementul unor companii cu capital privat. A făcut parte din echipa de conducere a Coca Cola România încă de la intrarea societății pe piaţa românească (ianuarie 1992 – octombrie 1996), a fost director naţional de vânzări la Efes România (1999 –  2001), director naţional de vânzări la Japan Tabacco International (ianuarie 2003 –  iunie 2004), general manager Red Bull România, Bulgaria, Albania şi Moldova (iulie 2004 – iunie 2010) şi general manager la Kandia România (ianuarie 2011 – aprilie 2013). Din 2013 până în 2015, a fost general manager la Selena România, Bulgaria şi Regiunea Balcanică, iar din decembrie 2015 până în prezent a fost consilier la Cancelaria prim-ministrului Dacian Cioloş pe probleme de economie şi transport.

Analistul economic Sorin Dinu explică faptul că CV-ul noului director general al CFR Marfă nu e suficient pentru a îmbunătăți performanțele societății. Întotdeauna ai nevoie de un bun ma­nager.

„Dar un bun manager care să înţeleagă şi domeniul, afacerea companiei. El nu trebuie să fie specializat, ci să aibă capacitatea să înţeleagă. Fiecare societate din aceasta, precum CFR Marfă, are nişte criterii directoare, care-i determină mişcarea în piaţă“, a explicat Sorin Dinu.

Există câteva lucruri de principiu pe care trebuie să le facă acum Mihuţ Constantin Crăciun.

„Nu trebuie să vândă sub costuri. Trebuie să-şi utilizeze la maximum activele pe care le deţine. Trebuie să facă totul ca să nu aibă active în afara exploatării, care nu produc bani. Să nu aibă personal de tip balast, ţinut pe post de personal auxiliar pentru diverse activităţi. Principiul, la orice companie, este să faci numai ceea ce nu pot să facă alţii mai bine. Un bun manager urmăreşte piaţa şi se adaptează la piaţă continuu“., a detaliat Sorin Dinu, pentru România liberă.

Mihuț Crăciun a precizat, după investire, că a trecut prin multe provocări, însă acceptarea funcţiei de manager privat al CFR Marfă este o mare responsabilitate. “Este un proiect strategic, sunt foarte multe de făcut, dar sunt convins că la sfârşitul efortului nostru comun CFR Marfă îşi va recăpăta locul meritat în economia românească“, a declarat noul director general al CFR Marfă.

Fără infrastructură nu se poate

Dar care sunt provocările cărora trebuie să le facă faţă? Cu această companie, lucrurile sunt mai complicate, pentru că o funcţionare normală a ei presupune o bună utilizare a activelor, explică Sorin Dinu. „Activele, la CFR Marfă, sunt vagoanele. Cu cât vagonul transportă mai multă marfă, profitul este mai mare, iar venitul pe vagon este şi el mai bun. Problema este cu infrastructura: creşterea vitezei de transport pe calea ferată. Asigurarea fluxurilor de marfă. Trenul, pe calea ferată, face 20 de kilometri pe oră. Poate să fie Crăciun supermanager, (fără infrastructură – n.r.) nu va redresa CFR Marfă“, crede analistul economic.

Acesta opinează că se poate încerca şi mizarea pe serviciile conexe de logistică. „CFR Marfă a pierdut pieţe. S-a făcut o cale ferată dedicată pentru Turceni, pentru transportul lignitului de la carieră la termocentrală. Linia aceea ar fi ţinut toată regionala CFR Craiova. La fel, alumina pentru ALRO sau transporturile de sare. Este genul de contracte pe activitate specializată pe care CFR Marfă le-a pierdut în faţa întreprinzătorilor privaţi“, a arătat Sorin Dinu.

O altă soluţie elegantă de rezolvare a problemelor CFR Marfă este investiţia în terminale şi transporturi intermodale.

„Se mai poate face şi transportul camioanelor cu trenul. Toate acestea înseamnă investiţii şi un plan de afaceri clar, apoi să fii lăsat să-l pui în aplicare. Prima dată, logic ar fi să i se dea suflu financiar companiei şi să se găsească modalităţi de dezvoltare. Poate că la început trebuie creat un parc mai mic de vagoane, care să fie rulat. Să produci servicii de logistică“, a spus analistul economic.

Exemple de lucru ar putea fi găsite la mari companii, ca Deutsche Bahn, ori în Franţa sau SUA. Sorin Dinu aminteşte că există şi o strategie europeană de creştere a aportului transportului feroviar, în loc de cel auto, pentru că e mai puţin poluant pe distanţe mari.

„Dar pentru aceasta ar trebui făcute noduri intermodale. Pentru distanţe mari foloseşti trenul sau navalul, iar pe distanţe mici sau medii transportul rutier“.

Noul Consiliu de Administraţie al CFR Marfă a fost numit de Adunarea Generală a Acţionarilor în urma finalizării procedurii de selecţie, organizată în baza OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă în instituţiile publice. Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă SA este operatorul naţional de transport feroviar de marfă din România, lider pe această piaţă cu o cotă de piaţă de 50,2%, la nivelul anului 2015.   

Problema e infrastructura: creşterea vitezei de transport, asigurarea fluxurilor de marfă. Trenul face la noi 20 km/h. Poate fi Crăciun supermanager, fără infrastructură nu va redresa CFR Marfă“. Sorin Dinu, analist economic

Cele mai citite

Cum se va desfășura prima competiție de frumusețe pentru AI din lume

Cu un singur click, lumea reală și cea virtuală se întâlnesc într-o competiție revoluționară de frumusețe. Primul concurs de frumusețe artificială din lume și-a...

Cum să-ți protejezi locuința de vremea rea

Indiferent dacă ești acasă sau nu, locuința ta este mereu expusă la riscuri generate de vremea rea, cum ar fi furtuni, inundații sau căderi...

Cine nu este eligibil pentru Start-up Nation

Ediția din anul 2024 a programului Start-up Nation aduce modificări semnificative față de edițiile anterioare, inclusiv în ceea ce privește potențialii beneficiari, anunță o...
Ultima oră
Pe aceeași temă