CFR Marfă renunță din august la fiecare al treilea angajat

de Doru Cireasa , 02 iulie 2014 - stire actualizata la ora 21:25, 02 iulie 2014

Compania națională de transport feroviar de marfă, CFR Marfă, va renunța în luna august la încă 2.500 de salariați, adică la aproape 30% din totalul personalului. Din 2008 până în prezent au mai plecat 10.000 de angajați.

Compania CFR Marfă va renunța luna viitoare la 2.500 de salariați, adică la 28% din totalul personalului, actul normativ ce prevede măsurile compensatorii acordate disponibilizaților urmând să fie adoptat de către Guvern sub forma unei hotărâri.

Disponibilizările au fost cerute de către FMI în toamna anului trecut pentru a aduce compania de stat pe linie de plutire. „Urmare a acordurilor încheiate de România cu Fondul Monetar Internațional, precum și având în vedere prevederile Bugetului de Venituri și Cheltuieli pe anul 2014 al SNTFM „CFR Marfă“ – SA, la nivelul societății a fost demarat un proces de restructurare și reorganizare, în strânsă concordanță cu activitatea ce urmează a fi desfășurată în continuare de CFR Marfă. Obiectivele principale ale acestui program sunt reducerea, în continuare, până la eliminare, a pierderilor din exploatare, obținerea unei competitivități reale în condițiile unei piețe libere, atenuarea impactului social, eficientizarea actului managerial, utilizarea mai bună a potențialului uman și tehnic existent, diminuarea cheltuielilor financiare și impactul pozitiv asupra mediului de afaceri”, se menționează în nota de fundamentare a proiectului de act normativ întocmit de ­Ministerul Transporturilor privind disponibilizările.

Astfel de argumente nu sunt noi. Au fost aduse de mai toți miniștrii Transporturilor de până acum și niciunul nu a răspuns în fața opiniei publice pentru faptul că mii de angajați ­și-au pierdut locurile de muncă, iar CFR Marfă a rămas tot pe pierdere în pofida disponibilizărilor. Aceasta s-a întâmplat ca urmare a faptului că au scăzut cheltuielile cu personalul, dar s-au micșorat, concomitent, și afacerile companiei. În ultimii 5 ani CFR Marfă a renunțat la 10.000 de salariați, însă nu a reușit să devină profitabilă, iar cifra de afaceri s-a înjumătățit. Dacă în 2008 aceasta era de 1,7 miliarde lei, în 2013 aceasta a fost de 922 milioane lei. Restrângerea activității a permis firmelor private cu obiect similar de activitate cu cel al CFR Marfă să se dezvolte. Firma GFR, deținută de omul de afaceri Gruia Stoica, și-a crescut în aceeași perioadă de cinci ani cifra de afaceri de la 369 milioane lei la 731 milioane lei, ajungând considerabil din urmă compania de stat.

”Niciodată la CFR Marfă nu s-a pus problema cum să se dezvolte, să își crească afacerile. Planurile au fost doar de restrângere. Personalul redus nu mai face față, clientul devine nemulțumit, afacerile se pierd”, explică mecanismul Ștefan Roșeanu, specialist feroviar, fost director al unei companii din domeniu.

Concedierile vor avea loc în august

”Dacă se va adopta HG privind com­pen­sațiile, disponibilizările vor putea avea loc cel devreme începând cu data de 10 august, căci trebuie trimise listele, informate agențiile de ocupare a forței de muncă și respectat preavizul de 20 de zile”, a declarat ieri pentru România liberă Gheorghe Frățică, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial.

El spune că nu este posibilă disponibilizarea a 2.500 de angajați fără a fi aduse prejudicii grave companiei. ”Nu o să fim de acord cu acest lucru.Nu pot să plece mai mult de 1.400. Dacă sunt mai mulţi, înseamnă că activitatea CFR Marfă se pierde, pentru că nu are cine să ducă contractele mai departe”, spune liderul sindical. Mai mult, 150 de angajați ai CFR Marfă, din cei 2.500, se află în situație dificilă. ”Este vorba de angajați care sunt singura sursă de venituri în familie, care au câte 3-4 copii, unii bolnavi”, spune el. Disponibilizații vor primi până la 24 de salarii compensatorii, dacă au o vechime mai mare de 20 de ani. Guvernul a autorizat ieri plata din bugetul asigurărilor pentru şomaj a venitului de completare pentru angajaţii ce vor fi disponibilizaţi de la compania CFR Marfă, suma necesară pentru 2014 fiind de 16,9 milioane lei.

Comentarii

  • CRISTI

    03 iulie 2014 6:19

    "Dupa ce s-a imbolnavit fix cand un corp de control scotocea prin dulapurile CFR Calatori Cluj, Vasile Secara a fost "uns" in functia de director CFR Calatori la nivel national. Nu au contat neregulile gasite la Cluj, ci au fost mai puternice "parghiile trandafirii" de care Secara s-a ajutat sa ajunga in top. La Cluj, Secara se poate mandri cu un contract de inchiriere incheiat intre CFR Calatori Cluj si SC Energobit care a fost prelungit cu de la sine putere de catre directorul Secara, care nu a mai organizat o licitatie, iar cei de la Energobit au ocupat mai mult decat terenul respectiv al statului roman dar l-au si intabulat. Pe vremea comunistilor, Vasile Secara a fost secretar de partid al complexului CFR Cluj. Dupa anii 90, a devenit pesedist si inginer sef in gara clujeana, apoi sef adjunct de statie si sef de gara. In momentul de fata, la Vasile Secara au ramas neschimbate cel putin doua caracteristici PSD si sefia. Inainte de Paste, clujeanul a fost numit sef la CFR Calatori in noua structura de conducere a companiei. Cu toate acestea, el a plecat de la conducerea CFR Calatori Cluj in urma unor controale facute de CFR SA si Ministerul Transporturilor. In timpul unuia dintre aceste controale, Vasile Secara s-a imbolnavit brusc si a intrat in concediu medical. Mai amuzant este si ca verificarile respective s-au "imbolnavit", iar rezultatele lor nu au mai fost date publicitatii." bravo domnule ministru RUS, psd-ul o interminabila pepiniera penala RUSINE SA VA FIE PE CINE ATI PROMOVAT?

    raspunde comentariului
anunturi mica publicitate

Urmareste-ne pe Facebook

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.