16.4 C
București
vineri, 3 mai 2024
AcasăSpecialCine este Regele Asfaltului care poate stopa cariera politică a lui Traian...

Cine este Regele Asfaltului care poate stopa cariera politică a lui Traian Băsescu

Procurorii de la Parchetul General au dispus începerea urmăririi penale împotriva fostului președinte al României pentru săvârșirea infracțiunii de spălare de bani. Procurorii îl acuză pe Traian Băsescu că ar fi cumpărat, între anii 2001-2002 un automobil Mercedes de la omul de afaceri Costel Cășuneanu, supranumit “regele asfaltului”  la un preț mic, apoi i l-ar revândut la prețul pieței. A doua tranzacție investigată ar viza un teren. Un proprietar a vândut două parcele egale: una omului de afaceri, la prețul pieței, a doua parcelă lui Traian Băsescu la preț mult diminuat. Ulterior, fostul președinte ar fi vândut terenul la prețul pieței unei rude de-a lui Cășuneanu. Surse judiciare spun că în mod normal faptele ar fi fost prescrise, dar procurorii ar fi descoperit și acte notariale încheiate după 2006, care ar fi întrerupt termenul de prescripție.

Citește și: Fostul președinte Traian Băsescu, urmărit penal pentru spălare de bani. Explicațiile liderului Mișcării Populare

Într-o ţară clasată ultima în Uniunea Europeană în materie de autostrăzi, omul de afaceri – supranumit regele asfaltului – este proprietarul uneia dintre cele mai mari firme autohtone de construcţii de drumuri, PA&CO International SRL, și poseda, la un moment dat, o avere de jumătate de miliard de euro. A câștigat  zeci de contracte cu statul pentru construcția și reparația de drumuri, mai ales în anii 2000 în care – coincidență sau nu – Traian Băsescu a fost primar al Bucureștiului și apoi președinte al României. Afacerile lui Cășuneanu au intrat în declin după 2010, anul în care a înregistrat o pierdere de 10,5 milioane de euro. În acel an, Costel Cășuneanu a fost arestat preventiv  în dosarul senatorului Cătălin Voicu pentru dare de mită. Omul de afaceri i-ar fi dat lui Voicu suma de 200.000 de euro pentru ca să intervină la judecătorul Florin Costiniu, pe atunci șeful Secției Civile a Înaltei Curți de Casație și Justiție. Cășuneau a fost condamant la 4 ani de închisoare cu suspendare în acest dosar.

În anul 2014, PA&CO International SRL avea o pierdere de 10 milioane de euro şi 334 de angajaţi. Anul trecut, compania înregistra o pierdere de 3 milioane de euro, la un număr de 200 de angajați, cel mai mic din ultima decadă. știga lucrări publice.  Tot în 2014, a fost trimis în judecată fiind acuzat că l-ar fi mituit pe primarul Bacăului, Romeo Stavrache, pentru a câ

Contracte dubioase

Costel Căşuneanu a întârziat deschiderea autostrăzii Bucureşti-Ploieşti deoarece lucra cu un număr redus de oameni, potrivit unui raport. Deşi PA&CO Intenaţional avea de finalizat doar 14 kilometri din autostradă, a reușit abia în 2012, la şase ani de la câştigarea licitaţiei şi după ce Ministerul Transportului a ameninţat cu penalizări. Pentru întreaga  lucrare, care trebuia construită alături de Euroconstruct Trading ’98 şi Spedition UMB, valoarea contractului a fost de 702,58 de milioane de lei, fără TVA, sumă a fost majorată cu 25%, în 2009, la 883,7 milioane lei, fără TVA, adică aproximativ 350 de milioane de euro. Finanţarea a fost asigurată integral de la bugetul stat.

În ultimii şapte ani, compania de construcţii a semnat aproape 50 de contracte cu statul. Unele dintre acestea au privit deszăpezirea unor tronsoane de drumuri naţionale, dar şi pe cele din zona Bucureştiului, toate în valoare de zeci de milioane de euro. Pentru adminsitrarea zonei Capitalei pe timp de iarnă a primit 15 milioane de euro.

Costel Căşuneanu a derulat afaceri direct cu Primăria Capitalei, ai căror funcţionari par că au semnat contracte în detrimentul instituţiei pe care o administrau. În urma unei controverse juridice legate de contractul câştigat de firma lui Căşuneanu la Pasajul Pipera, PA&CO a dat în judecată municipalitatea la Tribunalul Bucureşti, care, în 2012, a obligat Primăria Capitalei să plătească peste 3,2 milioane de lei reprezentând debit neachitat şi peste 13,6 milioane de lei penalităţi de întârziere. Nu de puţine ori, unele sume sunt lăsate neplătite de instituţii ale statului tocmai pentru ca firmele de casă să poată încasa penalităţi sporite.

Viaţă de nabab

Costel Cășuneanu a fost mereu în topul celor mai bogați români. În 2008, avea o avere estimată la jumătate de miliard de euro. În 2013, averea i s-ar fi diminuat la “numai” 70 milioane de euro. Omul de afaceri a terminat dreptul şi are un doctorat în domeniu luat la Bacău. Vila şi ferma sa de la Oituz sunt estimate la peste 10 milioane de euro. A ajuns pe prima pagină a ziarelor şi pentru că fii săi săi s-au comportat ca nişte prinţişori de bani gata. Costeluş Căşuneanu a ţinut capul de afiş al tabloidelor cu viaţa sa extravagantă, aroganţa sa supremă fiind achizţia unui Bugatti Veyron de 1,6 milioane de dolari. Ionuţ Căşuneanu merge la vânătoare de animale exotice. Dar a fost acuzat că şi-a luat bacalaureatul doar cu intervenţia directă a tatălui său. 

 

 

 

 

 

Cele mai citite

Statele membre NATO sunt profund îngrijorate „ de activitățile rău intenționate ale Rusiei” pe teritoriul Alianței

Statele membre ale NATO s-au declarat joi "profund preocupate de activităţile rău intenţionate" ale Rusiei "întreprinse recent pe teritoriul Alianţei" şi care "constituie o...

Unirea Shopping Center: Inima Comercială a Bucureștiului

Situat în centrul vibrant al Bucureștiului, Unirea Shopping Center nu este doar un simplu centru comercial, ci o emblemă a orașului, fiind unul dintre...

Atacurile asupra libertății presei, la nivel mondial, s-au intensificat. Siguranța jurnaliștilor în România, motiv de îngrijorare

Atacurile politice asupra libertăţii presei, inclusiv detenţia jurnaliştilor, suprimarea instituţiilor media independente şi difuzarea pe scară largă a dezinformării s-au intensificat în mod semnificativ...
Ultima oră
Pe aceeași temă