15.7 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialCompetitivitatea corporatiilor din Europa Centrala si de Est - o destinatie indepartata

Competitivitatea corporatiilor din Europa Centrala si de Est – o destinatie indepartata

Romania s-a clasat in regiune ca fiind a doua tara ce ofera resursele necesare pentru evolutia optima a pietei de business, dupa Polonia, asa cum reiese dintr-un studiu comandat de TARGET Executive Search si realizat de GfK si CEU Business School.

Studiul a fost realizat in 6 tari din Europa Centrala si de Est pe baza raspunsurilor a peste 1.000 de manageri straini si locali din Bulgaria, Cehia, Polonia, Romania Slovacia si Ungaria, din perspectiva a 4 domenii: mediul de business general, stilul de management, managerii si piata, transparenta si aspectele interculturale.

Studiul permite comparatii cu rezultatele si tendintele constatate acum 6 ani, el fiind in mare parte o continuare a celui realizat in 2009 de catre prestigioasa companie de recrutare si head hunting, TARGET Executive Search.

La 25 de ani dupa schimbarea regimului politic, in ciuda evolutiei multor domenii de activitate, probleme critice precum birocratia, coruptia, lipsa orientarii catre client si a responsabilitatii manageriale, impiedica in continuare companiile din Europa Centrala si de Est sa devina mai competitive. Studiul evidentiaza si punctele forte ale regiunii, cum ar fi perseverenta in munca si etosul managementului local, atitudinea fortei de munca feminine si abilitatile de comunicare interpersonala; oricum, pentru a deveni cu adevarat competitiva, intreaga regiune ar fi necesar sa mai parcurga cateva etape de dezvoltare.

Lipsa unei directii axate pe client pare a fi unul din principalele motive pentru care companiile nu devin mai competitive. In mod interesant, managerii locali sunt de parere ca acest lucru nu este o problema, managerii straini fiind cei care cred ca aceste companii au ramas in urma in aceasta privinta.” explica Klemens Wersonig, CEO al TARGET Executive Search Group. „Daca acest lucru, impreuna cu diminuarea birocratiei si eliminarea coruptiei, ar putea fi schimbat, companiile din aceasta regiune ar putea avansa mult mai mult. Ar putea, cu sanse bune, sa recastige acel „momentum” de imediat dupa schimbarea regimului comunist precum si de aderarea la UE, pe care se pare ca l-au pierdut dupa criza economica din 2009”, a afirmat Klemens Wersonig.

Punctajul Romaniei privind domeniile analizate o claseaza pe locul 2 in regiune, dupa Polonia; o crestere semnificativa in pozitionare, comparativ cu studiul din 2009, unde era clasata antepenultima, inaintea Ungariei si Bulgariei.

Managerilor straini le place sa locuiasca in aceasta regiune, iar parerile lor despre faptul ca lucreaza aici sunt impartite. „Un loc extraordinar in care sa traiesti, dar nu un loc foarte bun in care sa muncesti.” comenteaza unul dintre acestia. Respondetii sunt de parere ca oamenii sunt prietenosi, in general, si dobandirea contactelor este un aspect important al pietei de business. Acest lucru este cel mai evident in cazul domeniilor de activitate care prezinta orientare spre client. „Managerii romani sunt foarte talentati si ambitiosi. Sunt foarte creativi in a gasi solutii alternative pentru problemele ivite. Acesta poate fi si motivul pentru care organizarea nu este punctul lor forte. Oricum, imi place foarte mult optimismul si dinamismul lor.” – expat german in Romania.

Comparativ cu 2009, punctajul general este mai mic in fiecare din tarile evaluate, Romania inregistrand o crestere semnificativa in pozitionare, Slovacia o scadere, iar Polonia se pastreaza in top, cu cel mai bun scoring. Parerile expatilor sustin ca Bulgaria sufera de coruptie, managerii cehi au probleme cu clientii si colegii straini, in timp ce maghiarilor le lipseste orientarea catre client. Fiecare tara are si punctele ei forte, descrise in tabelul de mai jos (clasate in functie de scorul general obtinut):

 

 

Clasament

2015

Puncte forte

Puncte slabe

Polonia

1

Mediu de business foarte dinamic si activ, orientare catre client

Individualisti in gandire si mai putin cooperanti

Romania

2

 

Umorul este important in relatiile profesionale, la fel ca si legarea de prietenii la locul de munca

Birocratia este o problema serioasa

Cehia

3

Lucreaza intr-o maniera planificata, regulile si politicile tind sa fie mai importante decat circumstantele specifice

Managerii locali au probleme in a lucra cu clienti si colegi straini

Ungaria

4

Creativi, bine pregatiti, cu o buna intelegere a pietei

Pasivi si mai putin dinamici, lipsindu-le orientarea catre client

Slovacia

5

Lucreaza intr-o maniera planificata, actioneaza in concordanta cu deciziile luate

Slab pregatiti, mai putini creativi in rezolvarea problemelor

Bulgaria

6

Femeile tind sa fie manageri mai buni

Coruptia este o problema majora, business-ul in general nu este organizat si nici eficient, termenii limita nu sunt luati in serios

TARGET Executive Search / www.targetexecutivesearch.com

TARGET Executive Search a fost infiintata in 1994 si este una dintre companiile de resurse umane si head hunting de top din Europa Centrala si de Est, cu birouri in Austria, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Romania si Slovacia. TARGET este membra a INAC (www.inac-global.com), o retea globala de Executive Search. TARGET este sponsorul acestui studiu, a coordonat colectarea datelor in toate cele 6 tari participante si gestioneaza publicarea si diseminarea acestui raport.

GfK / www.gfk.com/sk

GfK a fost infiintata in 1934, in Nuremberg, si este a 5-a organizatie de cercetare la nivel mondial. GfK este sursa de incredere pentru informatii despre piata de consum si despre consumatori, ce permit clientilor sa ia decizii mai intelepte. Mai mult de 13.000 mii de specialisti in cercetare combina pasiunea cu experienta indelungata in stiinta informatiilor a GfK. Acest lucru permite GfK sa livreze perspective globale valide, combinate cu informatii de pe piata locala in mai mult de 100 de tari. GfK Slovacia a fost infiintata in 1991 si s-a pozitionat drept un lider de durata in Slovacia si Europa Centrala si de Est. GfK Slovacia a realizat munca de teren si analiza necesare pentru acest studiu.

CEU Business School / http://business.ceu.edu/

Central European University Business School reprezinta un hibrid sofisticat – cu sediul in New York, desfasurandu-si activitatea in inima Europei timp de mai mult de un sfert de secol – si pregatind directori si manageri pentru cele mai atractive oportunitati ale secolului 21. Scoala este unica bazandu-se pe cele mai avangardiste practici de management, dar si pe experienta de lunga durata.

Pentru relatii suplimentare, va rugam sa contactati :
Springer&Jacoby Romania, persoana de contact: Cristina Diaconu, tel 0722 508 474, e-mail: cristina.diaconu@s-j.ro

Cele mai citite

Accident pe Dunăre. Două persoane au murit, iar alte cinci sunt date dispărute

Două persoane au fost ucise și alte cinci au fost date dispărute în urma unei coliziuni între o ambarcațiune cu motor de mici dimensiuni...

ANCOM: Veniturile raportate de sectorul telecom din România au stagnat la 3,4 miliarde de euro, în 2023

Numărul utilizatorilor de Internet fix care au ales servicii prin fibră optică a ajuns la cinci milioane, la finele anului 2023, în creştere cu...

Armata din Republica Democratică Congo a anunţat dejucarea unei tentative de lovitură de stat

Armata din Republica Democratică Congo a anunţat duminică că a dejucat o tentativă de lovitură de stat, la care au participat atât străini, cât...
Ultima oră
Pe aceeași temă