10.8 C
București
sâmbătă, 27 aprilie 2024
AcasăSpecialConsiliul Fiscal critică bugetul pe 2015

Consiliul Fiscal critică bugetul pe 2015

Consiliul Fiscal consideră că creșterea unor venituri în bugetul pe 2015 pare supraevaluată, în vreme ce unele cheltuieli, sunt subestimate.

"La o analiză preliminară a agregatelor bugetare cuprinse în proiectul de buget pe baza datelor disponibile la acest moment, Consiliul fiscal își manifestă unele rezerve cu privire la nivelul prognozat al încasărilor aferente categoriilor «impozit pe venit», «contribuții sociale», «impozit pe profit», «impozite și taxe pe proprietate», care sunt prognozate a avansa mai rapid decât ar fi justificat de dinamica proiectată a bazelor macroeconomice relevante și de măsurile de politică fiscală adoptate. De asemenea, pe partea de cheltuieli, o serie de categorii – «cheltuieli de personal», «cheltuieli cu bunuri și servicii», «asistență socială» – par a fi ușor subevaluate având în vedere măsurile adoptate, precum și execuția bugetară aferentă anului 2014", arată Consiliul Fiscal în Opinia privind Legea bugetului de stat și Legea bugetului de asigurări sociale pentru anul 2015, scrie Mediafax.

Totodată, Consiliul arată că ajustarea deficitului bugetar în 2015 față de execuția previzionată a anului curent pare a se realiza în mare parte prin reducerea cheltuielilor cu bunurile și serviciile (cu 0,6 pp din PIB), informațiile disponibile în acest moment neindicând modalitatea concretă prin care aceasta se va realiza.

"În plus, creșterea prognozată a cheltuielilor de investiții se bazează în cea mai mare parte pe o creștere proiectată spectaculoasă (aproape dublare față de execuția bugetară din 2014) a absorbției fondurilor europene, care, deși dezirabilă, pare foarte puțin probabil a se realiza, în timp ce cheltuielile de capital finanțate din surse proprii sunt proiectate a crește față de nivelul foarte scăzut înregistrat în 2014 (ele scad semnificativ însă ca procent din PIB față de perioada 2010-2013)", notează Consiliul.

În aceste condiții, cheltuielile de investiții și-ar putea continua în execuție trendul descendent și prin urmare, în opinia Consiliului Fiscal, o prioritizare a acestora este absolut obligatorie în vederea eficientizării lor și maximizării efectului de multiplicare în economie.

Consiliul Fiscal menţionează că a primit joi proiectul de buget, din partea Ministerului Finanţelor, şi că Guvernul intenţionează să aprobe documentul vineri, 12 decembrie, astfel că intervalul de timp pentru analiza, elaborarea și aprobarea opiniei solicitate a fost prea scurt, şi în plus lipsesc setul integral de documente și clarificări solicitate Finanţelor de către CF.

În aceste condiţii, Consiliul Fiscal şi-a rezervat dreptul de a reveni în cursul săptamânii viitoare, până la discutarea și aprobarea bugetului în Parlament, cu o completare a opiniei solicitate de MFP, pe măsură ce va primi documentația completă precum și clarificările cerute și după o analiză riguroasă a coordonatelor propuse ale politicii fiscal-bugetare aferente proiectului de buget pentru anul 2015 și strategiei fiscal-bugetare 2015-2017.

CF notează că proiectul de buget pentru anul 2015 are în vedere atingerea obiectivului pe termen mediu în 2015, în linie cu angajamentele reconfirmate de către Guvern prin Programul de Convergență 2014-2017 elaborat în luna aprilie a anului curent, efortul de ajustare structurală aferent anului 2015 fiind de circa 0,6 pp din PIB, semnificativ superior celui de 0,1 pp din PIB întreprins în anul 2014.

Această țintă corespunde unui deficit efectiv potrivit standardelor europene ESA2010 de 1,2% din PIB, în condițiile în care componenta ciclică pentru anul 2015 a soldului bugetar a fost reevaluată de către Comisia Europeană de la -0,41% din PIB (în prognoza de toamnă 2013) la -0,27% din PIB (în prognoza de toamnă 2014), pe fondul reducerii deficitului de cerere față de proiecțiile inițiale la 0,8% din PIB de la 1,2% din PIB.

Astfel, ținta inițială de deficit în standarde ESA2010 aferentă anului 2015 de 1,4% din PIB, care ar fi asigurat respectarea MTO în 2015, a fost revizuită descendent, respectiv la 1,2% din PIB. Acestei ținte îi corespunde un deficit în standarde cash conform proiectului de buget de circa 1,6% din PIB, ecartul dintre cele două metodologii fiind explicat în principal de achitarea în avans față de eșalonarea stabilită prin lege a unor drepturi de natură salarială câștigate în urma hotărârilor judecătorești, acestea fiind în cea mai mare parte deja înregistrate în execuția bugetară potrivit standardelor europene încă din anul 2011. Astfel, la nivelul anului 2015 urmează să fie plătită o parte semnificativă din tranșa aferentă anului 2016 (circa 3,5 miliarde de lei potrivit informațiilor disponibile la acest moment) în condițiile în care tranșa aferentă anului 2015 a fost deja cuprinsă în execuția bugetară pe anul curent, arată sursa citată.

Cele mai citite

Sorina Pintea, condamnată la închisoare

Sorina Pintea, fost ministru al Sănătăţii, a fost condamnată la 3 ani şi 6 luni cu executare, printr-o sentinţă pronunţată, astăzi, de Tribunalul Cluj."În...

Președintele clubului Rapid, Daniel Niculae, urmărit penal! Acuzațiile care i se aduc

Preşedintele clubului Rapid, Daniel Niculae, a fost pus sub acuzare de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Bucureşti, pentru că l-a plătit şi ajutat...

O rețea vietnameză de trafic de migranți, care cerea între 15.000 și 18.000 euro de migrant, a fost destructurată

O operațiune comună la care au participat autoritățile de aplicare a legii din Franța și Regatul Unit, cu sprijinul Europol, a dus la dezmembrarea...
Ultima oră
Pe aceeași temă