O decizie cel puțin stranie a fost anunțată de ministrul Transporturilor, Sorin Bușe: preluarea de la Consiliul Județean a Aeroportului Arad, aflat în stare de colaps financiar și devenit depozit pentru gunoierii lui Gheorghe Falcă.
Anunțul a fost făcut cu prilejul unei vizite pe care Sorin Bușe a făcut-o la finele săptămânii trecute la Arad, unde s-a întâlnit cu reprezentanții Primăriei și cei ai Consiliului Județean.
Bușe a anunțat cu acest prilej că s-a decis începerea procedurilor pentru a prelua Aeroportul Arad de la CJ, urmând ca acesta să fuzioneze cu Aeroportul Timișoara în vederea dezvoltării unui aeroport regional în subordinea ministerului. Oficialul a precizat însă că autoritățile locale ”mai trebuie să rezolve câteva chestiuni administrative“.
Aeroportul Arad e într-o situație financiară dezastruoasă, pentru că este prea aproape (nici 50 km) de cel din Timișoara, care a cunoscut o dezvoltare de invidiat. Potrivit datelor Ministerului Finanțelor, anul trecut Aeroportul Arad SA a înregistrat o pierdere netă de 581.352 lei (aproximativ 132.000 de euro), la o cifră de afaceri de 3,08 milioane de lei (700.000 de euro). Cu alte cuvinte, o pierdere de 20%. Acesteia i se adaugă și datoriile, de aproape 6,5 milioane de lei (1,5 milioane de euro), pe care le-a acumulat, potrivit cifrelor raportate la Finanțe.
Spre comparație, Societatea Națională Aeroportul Internațional Traian Vuia Timișoara, care se află în subordinea Ministerului Transporturilor, are o cifră de afaceri de zece ori mai mare – 31,26 milioane de lei – și un profit de 809.907 lei (aproape 185.000 de euro). Cu alte cuvinte, Aeroportul Timișoara ar urma „să-l țină în cârcă“ pe cel din Arad.
Depozitul gunoierilor lui Falcă
Din cauza faptului că la Arad nu mai sunt de ceva vreme curse regulate, aeroportul a devenit un imens depozit pentru societatea de salubrizare a Primăriei, condusă de Gheorghe Falcă. Toate utilajele pentru curățenie stradală, pubele, cisterne, târnuri, sunt depozitate în jurul aerogării.
În care aerogară s-au investit recent două milioane de euro, pentru construcția unui modern terminal de Plecări, care a sporit suprafața destinată călătorilor de la 1.300 la 4.200 mp, în urma unei investiții de două milioane de euro finalizate în luna aprilie a acestui an. Noua construcție are Salon VIP, Salon Mama și Copilul, loc pentru fumat, Wi-Fi, dar lipsesc mușteriii. Șefii Consiliului Județean se așteptau ca odată cu această investiție să vină și cursele aeriene, lucru care însă nu s-a întâmplat.
„Nu cred că din punct de vedere economic Aeroportul Arad este o afacere bună. Poate că dacă-l lăsau independentă își găsea o nișă. E complicat pentru un minister să administreze mai multe aeroporturi“, a declarat pentru „România liberă“ Dorin Ivașcu, patronul Regional Air Services, cel care deține de două decenii Aerodromul Tuzla din județul Constanța.
El a continuat, arătând că un aeroport ar trebui să fie generator de venituri, nu o întreprindere în care cineva să bage bani: „Unde ați mai întâlnit ca un minister să aibă în subordine aeroporturi și companii aeriene? La noi, majoritatea aeroporturilor sunt mâncătoare de bani“.
Chiar dacă un pic mai rezervat, și David Ciceo, directorul Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj-Napoca, privește cu suspiciune posibila trecere a Aeroportului Arad la Ministerul Transporturilor. „Pentru fuziunea celor două aeroporturi, va trebui o analiză la Consiliul Concurenței. Apoi, nu trebuie să uităm faptul că Fondul Proprietatea deține 20% din acțiunile Aeroportului Timișoara, deci trebuie consultați toți acționarii. Cred că această decizie va genera dezbateri locale și în județul Arad, și în județul Timiș. Comunitățile locale, parlamentarii locali se vor implica în aceste dezbateri”, a declarat Ciceo pentru „România liberă“.
EVALUARE. 12 aeroporturi, administrate de consiliile județene
În România sunt în momentul de față 16 aeroporturi funcționale, plus cel de la Caransebeș, care a fost lăsat în paragină de fostul deputat PSD Iosif Armaș, cel care a pus pe butuci și stațiunea Băile Herculane. Dintre acestea, Ministerul Transporturilor deține doar patru – București Otopeni și Băneasa, grupate în Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), Timișoara și Constanța Mihail Kogălniceanu. Celelalte 12 aeroporturi sunt administrate de consiliile județene, iar pentru cel din Bacău a existat chiar un contract de concesiune cu firma Blue Aero a lui Nelu Iordache, care însă a fost denunțat de autoritățile locale din cauza neefectuării investițiilor promise.