14.3 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialDouă drumuri importante, amânate până în toamnă

Două drumuri importante, amânate până în toamnă

Compania de Drumuri întârzie desemnarea unui câştigător pentru proiectele de autostradă Centura Sud-Bucureşti şi Craiova-Piteşti până după clarificarea situaţiei concesiunii Comarnic-Braşov.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a amânat desemnarea unui câştigător pentru proiectele de autostradă, eventual drum expres, Centura Sud-Bucureşti şi Craiova-Piteşti până după clarificarea situaţiei concesiunii Comarnic-Braşov, au declarat pentru „România liberă“, oficiali din cadrul CNADNR. Proiectul autostrăzii de pe Valea Prahovei este la rândul lui amânat pentru toamna acestui an, potrivit declaraţiilor recente făcute de ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

Rus a spus că în această toamnă va fi luată o decizie privind acest proiect, afirmând, fără a detalia: „Ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi”. Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a afirmat că autorităţile vor stabili în toamnă dacă sunt întrunite condiţiile de semnare a contractului pentru construcţia în concesiune a autostrăzii Comarnic – Braşov, în caz contrar procedura urmând să fie reluată.

Precizările ministrului vin însă după ce numeroase promisiuni făcute de fostul ministru al Infrastructurii şi Marilor Prtoiecte, Dan Şova, au fost încălcate de către acesta. Miniştrii par a face promisiuni convinși că peste câteva luni nimeni nu îşi va mai aminti de angajamentele lor. Dan Şova a avanasat în numeroase rânduri termene de demarare a lucrărilor pentru Comarnic-Braşov toate nerespectate.

„Dacă autostrada aceasta costă 100 de lei şi trebuie să plătim în patru ani, la deficit (bugetar – n.r.) îţi intră 25 de lei pe an, pentru că în patru ani se execută autostrada. Dacă Uniunea Europeană, Comisia, ne va lăsa să intre la deficit în cei 25 de ani în care avem de plătit la câştigătorul licitaţiei, 100 împărţit la 25 egal 4, avem doar 4 lei în fiecare an la deficitul curent. Asta se analizează acum: risc de trafic, risc de construcţie şi risc de disponibilitate. Funcţie de aceste lucruri, şi pe noi ne vor obliga la 100 de lei deficit anual sau la 4 lei deficit anual. E o mare diferenţă. Noi ducem această discuţie, firma câştigătoare duce discuţia privitor la o construcţie financiară”, a declarat ministrul Transporturilor, potrivit Mediafax. Calculele făcute în jurul deficitului bugetar se fac însă de luni bune şi nu s-a înregistrat nici un progres până acum.

Ca urmare şi proiectele Centura Sud-Bucureşti şi Craiova-Piteşti au de suferit. “Ştim că desemnarea câştigătorului se va face după ce se va clarifica situaţia cu concesiunea A3”, ne-a declarat un oficial din partea unei firme participante la licitaţie. CNADNR a primit ofertele cu mai bine de un an în urmă, dar nu a decis care sunt ofertele câştigătoare. Pentru Centura Sud a Capitalei, operarea şi întretinerea autostrăzilor A1 si A2 şi-au exprimat în mai 2013 interesul asocierea StraVia Sud (Strabag, Vinci, Aktor), asocierea Astaldi, Euroconstruct Trading 98, asocierea Tehnostrade-Spedition UMB şi joint venture-ul Impregilo-Salini.

Pentru Craiova-Piteşti oferte preliminare au fost primite de la OHL, CCCC-Dogus Insaat-Egis, Spedition UMB-Tehnostrade-Vectra, Strabag-Vinci-Aktor şi Impregilo-Salini.

Zece ani de eşecuri

Autostrada Comarnic – Braşov este scoasă la licitaţie în concesiune sau în parteneriat public-privat de peste un deceniu, iar celelalte două încercări ale statului de a realiza această şosea s-au soldat cu eşecuri.

În 2003-2004, Guvernul României a avut prima tentativă de construire a autostrăzii de pe Valea Prahovei cu ajutorul investitorilor privaţi. Această procedură s-a dorit a fi una în sistem de parteneriat public-privat, astfel că în 2004 statul semna cu francezii de la Vinci contractul în această formulă pentru construirea celor 36 de kilometri dintre Comarnic şi Predeal, potrivit Mediafax. Ulterior, atât Ministerul Finanţelor pe partea financiară, cât şi Ministerul Justiţiei pe partea procedurală de achiziţie, nu au avizat încheierea acestui contract. În 2010, statul român a semnat un contract de concesiune pentru tronsonul Comarnic-Braşov cu francezii de la Vinci şi grecii de la Aktor.

Contractul pentru realizarea în concesiune a acestei autostrăzi a fost însă denunţat unilateral de consorţiul Vinci-Aktor la doar trei luni de la semnarea acestuia, fără a plăti nici o penalizare către statul român. Motivele care au condus la rezilirea contractului au fost neclare din cauza modului opac de comunicare pe care l-au avut părţile implicate în acest proiect pentru a explica cauzele acestui eşec.

În prezent, statul îşi încearcă norocul pentru construirea autostrăzii Comarnic – Braşov pentru a treia oară. Responsabil de succesul proiectului este însă aceeaşi persoană care a răspuns de acesta şi în urmă cu patru ani când concesiunea a eşuat, respectiv Narcis Neaga, directorul general al CNADNR.

Cele mai citite

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...

Captive ideologiei, euroelitele nu sesizează declinul capitalismului

Revoluţia franceză a desfiinţat latifundiile feudale, în folosul unităților de producție burgheze. Comuniștii au distrus proprietatea privată pentru a crea omul nou eliberat de...
Ultima oră
Pe aceeași temă