12 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSpecialDupă anii de criză, ușoară creștere în transportul de mărfuri pe Dunărea...

După anii de criză, ușoară creștere în transportul de mărfuri pe Dunărea Maritimă

Criza globală a fost resimțită în navigația și exploatarea portuară de la Dunărea Maritimă.

Deși sunt într-o strânsă corelare, sunt domenii diferite, pentru că navigația pe Dunărea Maritimă vizează tranzitul navelor pe Canalul Sulina și sectorul porturilor maritime, Tulcea, Galați și Brăila, în al doilea caz fiind vorba de cantitățile de mărfuri operate în cele trei porturi.

În navigația pe Dunăre criza a fost resimțită începând din 2009. Porturile dunărene au trecut printr-o situaţie mai dificilă decât aceea din 2001, când unul dintre efectele războiului din fosta Iugoslavie a fost scăderea navigaţiei şi a operării portuare la Dunăre.

Statisticile ultimilor ani indică un ușor reviriment. Potrivit datelor Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, în 2016 Canalul Sulina și sectorul porturilor maritime au fost tranzitate de 1.771 de nave, cantitatea totală de mărfuri transportate fiind de 3.763.900 tone. Ponderea mare a fost la exporturi, 3.250.439 tone, în timp ce cantitatea de mărfuri importate a fost de 513.461 tone. Traficul de anul trecut a fost în scădere față de 2015, când 1.989 nave au transportat 3,8 milioane tone mărfuri. În 2014 au fost cam aceiași indicatori ca și în 2015, 1.900 de nave, cu 3,6 milioane de tone marfă. În pofida scăderii din 2016 față de  2015, în ultimii ani asistăm la o creștere față de situația din primii ani de criză. În 2009 au navigat pe Dunărea Maritimă 1.346 nave, cu 2,5 milioane de tone, iar în 2010 au fost 1.541 nave, cu 2,8 milioane de tone de mărfuri transportate.

 

Războiul din Iugoslavia schimbă trendul

 

Sunt evidente și unele schimbări în ceea ce privește capacitățile de transport ale navelor care ajung în porturile de la Dunăre. Statisticile demonstrează că din 2001 a crescut constant numărul navelor de tonaj mare. În anii ‘90, când comerțul prin porturile dunărene era înfloritor, imaginea standard era aceea cu cargouri de 10.000 sau 15.000 tdw (tone dead weight) ancorate pe Dunăre, în așteptarea intrării în port. Au urmat criza de după războiul din fosta Iugoslavie, când porturile de la Dunăre erau pustii, și apoi un reviriment lent, bazat pe transporturile cu nave de capacități mici. Mulți ani, imaginea unui cargou ce naviga pe Dunăre era o raritate. Între timp, lucrurile s-au mai schimbat și trendul indică o creștere a transporturilor cu nave de capacități mai mari. Dacă în 2001 pe Dunărea Maritimă au navigat 219 nave cu capacitatea de peste 6.000 tdw, 587 cu capacitate între 3.000 și 6.000 tdw și 710 nave cu capacitate mai mică de 3.000 de tdw, în 2016 raportul a fost inversat în favoarea navelor de capacitate mare: au fost 659 de nave cu capacitate de peste 6.000 tdw, 906 nave cu capacitate între 3.000 și 6.000 și numai 206 nave cu capacitate mai mică de 3.000 tdw.

 

Exploatarea portuară,
în continuare în criză

 

În exploatarea portuară la Tulcea, Galați și Brăila, efectele crizei sunt resimțite în continuare. Nu avem încă indicatorii din 2016, dar o demonstrează evoluțiile din ultimii ani. Înainte de criză, în 2007 au fost operate 14,3 milioane tone mărfuri, iar în 2008 un volum de 12,7 milioane de tone. În 2009 efectele crizei au determinat o scădere la 7,7 milioane tone, în 2010 a fost un reviriment la 11,7 milioane tone marfă, dar în 2011 a fost o nouă scădere, la 10,5 milioane tone. În 2012 și 2013 au fost operate 8-8,3 milioane de tone, iar în 2014 – un volum de 7,8 milioane de tone. O revenire a fost în 2015, când au fost operate 9 milioane tone de mărfuri, cu 900.000 tone mai puțin decât în 2001.

Cele mai citite

Guvernul va da un OUG joi prin care numărul funcțiilor de conducere ar putea ajunge la 10% în aparatul de stat

Guvernul urmează să aprobe în şedinţa de joi un proiect de ordonanţă de urgenţă(OUG) privind modificarea unor măsuri fiscal-bugetare, precum posibilitatea stabilirii, în anumite...

România deschide dosare penale pentru spectacolele pirotehnice de pe stadioane; Ungaria se mândrește cu ele. FOTO

În țara noastră, introducerea de articole pirotehnice pe arenele sportive este interzisă, iar președintele FC Rapid București, Daniel Nicolae, și un lider galeriei giuleștene...

Pentagonul va aloca 20 de miliarde de dolari pentru a dezvolta avionul de luptă NGAD

Forţele Aeriene ale SUA alocă aproape 20 de miliarde de dolari pentru a dezvolta avionul de luptă NGAD (Next Generation Air Dominance), înlocuitorul pentru...
Ultima oră
Pe aceeași temă