10 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăSpecialDupă ce UE ne-a impus sancțiuni, Guvernul a adoptat Directiva pentru integrarea...

După ce UE ne-a impus sancțiuni, Guvernul a adoptat Directiva pentru integrarea în spațiul feroviar unic

După ce oficialii de la Bruxelles impuseseră României sancțiuni de 29.000 de euro pe zi pentru netranspunerea în legislația națională a Directivei 2012/34/UE pentru integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic european, actul normativ a fost avizat miercuri de Guvern.

Poriectul de lege pentru transpunerea Directivei urmează să fie transmis în Parlament pentru aprobarea în procedură de urgență, a anunțat Ministerul Transporturilor, care nu a precizat însă că parlamentarii sunt în vacanță, așa că sancțiunile se vor mai acumula.

Documentul prevede o serie de reglementări pentru toate sectoarele domeniului feroviar. Este vorba de reglementări privind finanţarea şi administrarea infrastructurii feroviare; licenţierea şi activitatea operatorilor feroviari; stabilirea şi perceperea tarifelor pentru utilizarea infrastructurii feroviare; alocarea capacităţilor de infrastructură feroviară şi accesul la infrastructura feroviară şi la infrastructurile de servicii; funcţionarea organismului naţional de supraveghere în domeniul feroviar.

Prin implementarea acestui cadru legislativ, infrastructura feroviară va avea multiple beneficii economico-sociale, printre care oficialii Ministerului Transporturilor menționează: creşterea competitivităţii transportului feroviar de călători și de mărfuri pe piaţa internă a serviciilor de transport; consolidarea sistemului naţional de servicii publice de transport feroviar de călători; creşterea eficienţei atragerii de fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii de transport feroviar; consolidarea activităţii administratorilor și a operatorilor de transport feroviar, pentru a răspunde mai bine necesităţilor pieţei şi pentru a stimula cooperarea transfrontalieră dintre sistemele feroviare; reducerea consumului de produse petroliere în sectorul transporturi, ca efect al promovării unui mod de transport mai eficient energetic; limitarea cheltuielilor bugetare în domeniul protecţiei mediului şi în domeniul sănătăţii, ca efect al promovării unui mod de transport mai puţin poluant şi mai sigur.

Termenul limită al transpunerii Directivei 34 a fost 16 iunie 20125, termen ce a fost depăşit. În urma discuțiilor purtate între Ministerul Transporturilor și Comisia Europeană, de la instalarea în funcție a actualului Guvern, România s-a angajat să adopte în Parlament proiectul de lege pentru transpunerea Directivei 2012/34/UE până în luna octombrie 2016. Termenul intermediar asumat pentru avizarea proiectului de către Guvern era luna mai 2016.

Din cauza neîndeplinirii etapei intermediare, Comisia Europeană a decis transmiterea cazului către Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Întârzierea privind supunerea spre avizare de către Guvern a proiectului de act normativ a fost cauzată de complexitatea procesului de avizare interministerială, necesară pentru a putea avea garanţia unei transpuneri corecte în legislaţia românească a Directivei, se scuză oficialii de la Transporturi. Ei precizează că, în plus, actul a necesitat și aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării – avizare primită în ședința din data de 26 iunie a CSAT.

Partea română va înştiinţa Comisia Europeană despre avizarea proiectului de lege în şedinţa Executivului de astăzi şi despre ultima etapă care mai trebuie parcursă. Astfel, sunt create condițiile ca termenul final asumat pentru adoptarea actului normativ de către Parlament – octombrie 2016, să fie respectat, se mai arată în comunicatul dat publicității de Ministerul Transporturilor. 

Cele mai citite

De ce să montezi panouri fotovoltaice acasă?

În condițiile în care prețurile energiei electrice au crescut vertiginos în ultimii ani, fiind din ce în ce mai impredictibile, te întrebi justificat: ce...

De ce să montezi panouri fotovoltaice acasă?

În condițiile în care prețurile energiei electrice au crescut vertiginos în ultimii ani, fiind din ce în ce mai impredictibile, te întrebi justificat: ce...

Protejarea pădurilor din Ilfov este piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov

Înscrisă ca amendamente la noul Cod Silvic, protejarea pădurilor din Ilfov împotriva exploatărilor comerciale, piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov, a fost...
Ultima oră
Pe aceeași temă