10 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăSpecialGarniturile de metrou Astra Arad, respinse pentru că sunt prea ieftine

Garniturile de metrou Astra Arad, respinse pentru că sunt prea ieftine

Două dintre firmele participante la licitaţia organizată de Metrorex au depus la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor plângeri privind decizia Metrorex de a desemna firma spaniolă CAF câştigătoare a licitaţiei, deşi preţul cerut de aceasta a fost cu 20% mai mare decât cel din cea mai ieftină ofertă.

Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a primit cel puţin două contestaţii referitoare la decizia Metrorex de a desemna firma spaniolă CAF câştigătoare a licitaţiei organizate pentru achiziţia a aproximativ 50 de trenuri de metrou destinate magistralei 5 Drumul Taberei–Eroilor, informează surse apropiate licitaţiei.

Una dintre contestaţii a fost depusă de către firma franceză Alstom şi s-a referit la punctajul acordat acesteia, micşorat artificial, acuză francezii. A doua contestaţie a venit din partea firmei româneşti Astra Vagoane Arad, nemulţumită de descalificarea ei.

Misterele Metrorex: Trenul puternic merge încet

Sursele menţionate afirmă că francezii acuză faptul că punctajele acordate la licitaţie au fost stabilite artificial, subiectiv şi într-un mod nereal. Din cauza faptului că, potrivit legislaţiei noastre, competitorii la o licitaţie publică nu au acces la oferta concurenţei, aceştia nu pot verifica onestitatea punctării ofertelor.

Introducerea unor elemente vagi, precum costurile cu întreţinerea sau durata de parcurs, drept factori de departajare a ofertelor , este, de asemenea, un element ce face ca acordarea contractului să aibă loc arbitrar.

„Firma spaniolă a promis un termen de livrare a trenurilor nerealist de mic, mult mai mic spre exemplu decât termenul în care singurii furnizori europeni ai unor subansamble le pot livra pe acestea.

Francezii sunt nemulţumiţi şi de faptul că, deşi au trenuri cu motoare mai puternice decât CAF, au primit un punctaj mai mic la criteriul durata deplasării. Ei mai suspectează şi faptul că firma CAF a subevaluat costurile cu mentenanţa pentru a câştiga licitaţia“, afirmă sursele indicate.

Trenurile Astra Arad, descalificate pentru că sunt ieftine

Unul dintre motivele pentru care oferta Astra Vagoane a fost respinsă este acela că preţul trenurilor ar fi prea mic, spune Valeriu Blidar, patronul companiei. Or, continuă acesta, cu aceleaşi preţuri Astra Vagoane a concurat împotriva unor concurenţi occidentali în Brazilia şi a câştigat licitaţii. Brazilienii au venit inclusiv în România pentru a verifica dacă preţurile oferite pot fi reale. “Preţurile noastre nu includ şpaga şi cuprind o marjă mică de profit de 10%, deseori realizabil doar 5%“, spune Blidar. Trenurile companiei sale sunt şi de calitate, având tracţiunea şi comanda fabricate de Siemens, mai spune Blidar. Conducerea Metrorex nu a putut fi contactată pentru a comenta situația, în timp ce, anterior, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a spus că nu e interesat de firma care câștigă licitația.

O licitaţie controversată

Desemnarea câştigătorului a avut loc pe baza unui algoritm controversat care face ca firma de stat să poată acorda contractul aproape oricui. În loc să impună nişte baremuri minime referitoare la costurile de întreţinere, durata garanţiei, elementele de confort etc., după care câştigătorul să fie desemnat strict pe baza preţului minim, Metrorex a preferat un sistem în care preţul cel mai mic aduce doar 60% din punctaj. Elemente subiective sau relative, precum zgomotul făcut la rulare, durata de staţionare în operaţiunile de întreţinere, sunt criteriile pentru care Metrorex acordă 40% din punctaj. Ca urmare, spaniolii, deşi nu au avut cele mai ieftine trenuri, au primit cel mai mare punctaj total şi pot câştiga contractul. Cel mai bun preţ (5,1 milioane euro pe tren) au fost oferite de Astra Vagoane Arad.

Chinezii de la CSR Qingdao Sifang au cerut 5,22 milioane euro pe tren, fiind urmaţi de CAF, cu 6,06 milioane euro pe tren. Au urmat francezii de la Alstom, cu 6,31 milioane euro pe unitate, şi firma poloneză PESA, care a solicitat 6,5 milioane euro pe tren.

Diferenţa de preţ dintre CAF şi primul clasat este de 50 milioane euro pentru un lot de 50 de trenuri. Plata unei importante sume suplimentare pentru oferta spaniolilor ar fi justificată dacă clienţii Metrorex ar beneficia de condiţii optime de călătorie.

Scurta istorie a trenurilor CAF în România, primele au venit în vara anului trecut, nu este una fericită. Un raport al Autorităţii Feroviare menţiona în urmă cu o lună un tren CAF care s-a defectat în staţia Unirii 2, după ce în august un alt tren, cu vârsta de doar o lună, s-a defectat şi el la staţia „Aurel Vlaicu“.

„Ramele astea de la CAF sunt pline ochi de probleme. Uşi ce rămân deschise şi trenul pleacă, arderea cablurilor/motoarelor sau a mai ştiu eu ce, ruperea bărilor, ţiuitul de la ultimul vagon (încă se aude puternic la unele rame), nerecunoaşterea semnalelor (cred) ceea ce împiedică demarajul“, afirmă pe forumul metrouusor.ro utilizatorul AndreyCFR.

Ventilaţia forţată, căci, din păcate, nici un tren Metrorex nu are aer condiţionat, este un alt punct slab al trenurilor CAF, spun forumiştii.   

Cele mai citite

De ce să montezi panouri fotovoltaice acasă?

În condițiile în care prețurile energiei electrice au crescut vertiginos în ultimii ani, fiind din ce în ce mai impredictibile, te întrebi justificat: ce...

Inovație pe piața muncii: munca fără contract

Ministerul Muncii a anunţat că orice persoană cu vârsta de cel puţin 16 ani va putea să câştige bani în plus. Va putea face...

Bătălia pentru Sectorul 1: imperativa coaliție anti-Clotilde

Se ascute lupta, odată cu nominalizarea lui Sebastian Burduja și a Gabrielei Firea, candidați separați ai coaliției PSD-PNL, pentru funcția de primar general al...
Ultima oră
Pe aceeași temă