14.3 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialGfK: Black Friday a crescut cu 17% vânzarea bunurilor de folosinţă îndelungată

GfK: Black Friday a crescut cu 17% vânzarea bunurilor de folosinţă îndelungată

Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au urcat cu 11% în ultimele trei luni din 2013, la 626 milioane euro, în special datorită Black Friday, marcând cel mai bun trimestru din ultimii 5 ani, cu majoritatea segmentelor înregistrând creşteri, exceptând foto şi imprimantele, potrivit GfK, informează Mediafax.

La nivelul anului 2013, piaţa a avut o creştere de 7%, la 1,735 miliarde euro.

Valoarea nesubvenţionată a sectorului de telecom a înregistrat cea mai mare creştere în ultimul trimestru al anului trecut, de peste 21%, în comparaţie cu aceeaşi perioadă din 2012, însumând 169 milioane de euro.

“La nivelul întregului an, din punct de vedere valoric, s-a înregistrat o creştere de 17% datorată vânzărilor mari de smartphone-uri. Piaţa de telefoane mobile a înregistrat o descreştere de două cifre. Trimestrul al patrulea al anului 2013 a adus în atenţie un segment nou în cadrul sectorul telecom, cel de phablets. Acestea sunt produse ce încorporează funcţie GSM şi au un display între 5,6 inci şi 6,99 inci. Vânzările de phablets cresc rapid şi sunt considerate încă un segment de nişă pentru acei consumatori care doresc un produs între smartphone şi tabletă”, se arată în raportul GfK.

Electrocasnicele mici ocupă locul secund în topul cu cea mai mare creştere în ultimul trimestru al anului trecut, de 13%, la 39 milioane euro, evoluţie datorată vânzărilor de Black Friday.

“Vânzările de Black Friday au contribuit la performanţa trimestrială a sectorului, noiembrie 2013 fiind cu 27% mai mare decât aceeaşi lună din 2012. Majoritatea categoriilor de produse au înregistrat rate de creştere de două cifre faţă de acelaşi trimestru din 2012. În decembrie, cea mai bună lună din punct de vedere al vânzărilor pentru electrocasnice mici, consumatorii au continuat să cumpere produse din categoria de îngrijire personală, în special aparate de îndepărtat părul, dar şi storcătoare”, arată GfK.

La nivelul anului trecut, vânzările de electrocasnice mici au cumulat o valoare totală de 114 milioane de euro, cu 9% peste 2012, cele mai căutate produse fiind aspiratoarele, blenderele, mixerele şi expresoarele cu capsule şi fullautomate.

Şi segmentul de electronice a urcat cu aproape 8% în octombrie-decembrie 2013, la 119 milioane de euro, ceea ce a dus la o creştere de 1,6% pe întregul an.

“Mai mult de jumătate din aceste vânzări au fost realizate în noiembrie, cea mai bună lună din an. Vânzările de televizoare cu ecran plat au fost ridicate, în timp ce vânzările pentru aparate din categoriile audio, video, console de jocuri şi sisteme de navigaţie au fost în declin. În timpul perioadelor promoţionale, în special în noiembrie, cea mai mare cerere a fost pentru televizoare cu diagonale mari (peste 42 inci), dar şi pentru Smart TV-uri. În T4 2013, aproape un televizor din trei vândute a fost dotat cu funcţionalităţi Smart TV, în timp ce televizoarele 3D au atras mult mai puţină cerere”, menţionează GfK.

Piaţa electrocasnicelor mari a menţinut creşterea şi în ultimul trimestru al lui 2013, fiind cu aproape 8% mai mare comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut, ajungând la valoarea de 113 milioane de euro. În trimestrul patru, produsele cu cele mai bune performanţe – maşinile de spălat rufe, uscătoarele şi maşinile de spălat vase – au avut rate de creştere de două cifre. Piaţa de frigidere îşi continuă tendinţa de migrare către produse cu caracteristici superioare, iar piaţa de congelatoare a crescut cu 10%.

În total, piaţa electrocasnicelor mari în 2013 a însumat o valoare de 337 milioane de euro, cu 5% peste performanţa din 2012.

Şi sectorul IT a a înregistrat un avans de 7,6% în comparaţie cu perioada similară a anului precedent, însumând 163 milioane de euro.

“Cu excepţia calculatoarelor desk, campaniile de Black Friday şi de Crăciun au adus categoriilor IT evoluţii pozitive. Cele mai semnficative creşteri au fost înregistrate în cadrul tabletelor (+37%) şi al tastaturilor (+28%). În cadrul segmentului de tablete, s-au remarcat vânzări considerabile pentru produse din gama entry şi mid cu diagonale mai mici de 9 inci”, arată raportul.

Cererea pentru calculatoare portabile a înregistrat o uşoară creştere, de 1%, în ultimul trimestru faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, acest segment reprezentând încă mai mult de jumătate din piaţa IT din punct de vedere valoric. Întregul sector IT a însumat anul trecut în jur de 455 milioane de euro şi o creştere de aproape 4% faţă de 2012.

Piaţa de imprimante şi multifuncţionale a scăzut 3% în ultimul trimestru al anului trecut, însumând 10 milioane de euro, reducerea fiind generată de performanţa slabă a segmentelor de multifunctionale inkjet (-12%), single function laser (-8%) şi single function inkjet (-5%). Singura categorie pe trend ascendent a rămas reprezentată de multifuncţionalele laser, care au înregistrat o creştere de 8%.
Pe întreg anul 2013, sectorul a însumat 31 milioane de euro, valoare cu 2% mai mică faţă de 2012.

Vânzările de camere foto digitale au fost mici în sezonul de vară şi piaţa a scăzut cu aproape 13% în primele trei trimestre ale anului trecut. În perioada octombrie-decembrie 2013, vânzările au ajuns la 13 milioane de euro, după o scădere de peste 13% faţă de aceeaşi perioadă din 2012. Vânzările de Black Friday au fost mai bune decât cele din 2012, dar cele de Crăciun au scăzut comparativ cu anul trecut.

În total, vânzările de camere foto digitale au scăzut cu 13% în 2013 comparativ cu 2012, la 41 milioane euro.

GfK Temax este un indice utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza pieţele bunurilor de folosinţă îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfăşurate pe panelul de retail al GfK care cuprinde date de la peste 390.000 de puncte de vânzare la nivel mondial.

 

Cele mai citite

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

Captive ideologiei, euroelitele nu sesizează declinul capitalismului

Revoluţia franceză a desfiinţat latifundiile feudale, în folosul unităților de producție burgheze. Comuniștii au distrus proprietatea privată pentru a crea omul nou eliberat de...
Ultima oră
Pe aceeași temă