9.5 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialSituație incredibilă: Henri Coandă, aeroportul cu trei conduceri paralele

Situație incredibilă: Henri Coandă, aeroportul cu trei conduceri paralele

Demiterile Consiliilor de Administrație au fost anulate în instanță, astfel că aeroportul a devenit neîncăpător nu numai pentru pasageri, ci și pentru directori. Compania Națională Aeroporturi București riscă să se pricopsească în curând cu trei directori generali și trei consilii de administrație, toate legale.

Scaunele din sala de ședințe unde se întrunește Consiliul de Administrație al CNAB, compania care administrează aeroporturile Henri Coandă Otopeni și Aurel Vlaicu Băneasa, vor deveni neîndestulătoare. Asta pentru că, în viitorul apro­piat, compania se poate trezi cu trei consilii de administrație diferite, dar toate perfect legale. Unul dintre ele pentru că a fost instalat de Adunarea Generală a Acționarilor, în care cele mai multe voturi le are Ministerul Transporturilor, iar celelalte două deoarece și-au obținut această calitate în justiție.

Pe 31 iulie 2014, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Dan Șova, năvălea la propriu în birourile din Otopeni ale CNAB, cu intenția de a da jos Consiliul de Administrație al companiei, condus de Radu Merica, numit pe 19 aprilie 2013, în mandatul lui Relu Fenechiu. Și i-a reușit, după o ședință cu scandal, dar care nu a durat decât câteva minute, timp în care Șova a propus demiterea administratorilor și imediat a ridicat mâna, prevalându-se de calitatea de acționar majoritar.

La „pachet” cu președintele Consiliului de Administrație, Radu Merica, Dan Șova l-a demis și pe directorul general al CNAB, Liviu Radu și și-a instalat oamenii săi. Anii au trecut, dar cei demiși de Șova în vara lui 2013 nu au stat cu mâinile-n sân și au dat în judecată Ministerul Transporturilor.

Anul acesta a venit sentința: demiterea CA și a directorului general au fost ilegale, iar ei trebuie repuși în funcție. Cel puțin deocamdată, decizia instanței nu a fost pusă în aplicare, chiar dacă „împricinații” s-au prezentat cu ea în dinți la biroul din Otopeni al Serviciului juridic al companiei.

Stoicescu și Ciobanu dau în judecată Ministerul Transporturilor

Între timp însă, la Otopeni a survenit o altă demitere, cea a directorului general Sorinel Ciobanu, căruia i s-a reproșat neîndeplinirea țintelor asumate în planul de management. El nu a fost însă înlocuit cu Liviu Radu, ci cu Cosmin-Cătălin Peșteșan. Demis a fost, în scurtul ministerial al lui Dan Costescu la Transporturi, și Consiliul de Administrație condus de Sorin Stoicescu. Dar nici în acest caz printre membrii CA nu se regăsește Radu Merica.

Surse avizate au declarat pentru „România liberă“ că atât Ciobanu, cât și Stoicescu au dat în judecată Ministerul Transporturilor, contestând demiterea lor. Cei doi au șanse reale să câștige, deoarece se vor prevala de faptul că în perioada în care au condus destinele Aeroportului Otopeni traficul a crescut exponențial și, în consecință, s-au majorat și veniturile companiei.

În primele șase luni ale anului, CNAB a înregistrat un trafic de aproape cinci milioane de pasa­geri și 56.584 mișcări de aeronave (aterizări și decolări). În perioada menționată, numărul pasageri­lor de pe Otopeni a înregistrat o creștere precum Făt-Frumos din poveste, de 16,5%, faţă de aceeași perioadă a anului trecut, creân-du-se astfel premisele atingerii pragului de 10 milioane de pasageri în întreg anul 2016, după cum precizau recent oficialii CNAB.

Mulți directori pentru un aeroport mic

În cazul în care vor câștiga procesul, Sorin Stoicescu și Sorinel Ciobanu vor constitui a treia conducere legală a Companiei Naționale Aeroporturi București, alături de cea în funcție și de cea reprezentată de Radu Merica. Un aeroport cam mic pentru atâtea conduceri, mai ales că, așa cum a arătat recent „România liberă“, actualele terminale nu mai fac față traficului în creștere.

Cum planuri de extindere a aerogării există doar pe hârtie, conducerea CNAB încearcă să se descurce cu spațiul existent, prin reorganizarea unor fluxuri. CNAB a anunțat sâmbătă că a dispus „o serie de acţiuni pentru a sprijini activitatea Poliţiei de Frontieră AIHCB, care, în orele de vârf ale traficului aerian, se confruntă cu aglomerarea punctelor de control pe fluxul de intrare în ţară”.

Astfel, pentru procesarea mai rapidă a pasagerilor la punctele de control al frontierei, conducerea CNAB a realizat un nou flux de tranzit pentru pasageri în zona de frontieră la intrarea în ţară. Acest nou flux a fost creat prin reorganizarea și utilizarea fluxului pe care aeroportul îl avea proiectat pentru procesarea pasagerilor din spaţiul extra-Schengen, după ce România va deveni membră a spaţiului comunitar de liberă circulaţie.

În consecință,  începând de sâmbătă pe Aeroportul Inter­na­ţional Henri Coandă sunt complet operaţionale două fluxuri de pasageri pe zona de frontieră la intrarea în ţară, fiecare flux având câte 10 posturi de control pentru Poliţia de Frontieră. „Odată cu operaţionalizarea noului flux de tranzit, capacitatea de procesare a pasagerilor în punctele de Poliţie de Frontieră la intrarea în ţară pe aeroport a fost aproape dublată, de la 12 posturi de control pe un singur flux, la 20 de posturi pe două fluxuri distincte”, se arată în comunicatul dat publicității de companie.  

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă