15.6 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialINTERVIU. SAAB vrea să fie un partener pentru modernizarea armatei române

INTERVIU. SAAB vrea să fie un partener pentru modernizarea armatei române

Grupul suedez Saab este prezent în România la expoziţia BSDA 2016 cu sisteme navale şi terestre de ultimă generaţie.

Ce ne puteţi spune despre Saab ?

Robert Daunfeldt, coordonator al Saab AB pentru România: Grupul Saab este o companie suedeză de aerospaţiale şi apărare, fondată în 1937, ca producător de avioane. În prezent, avem un portofoliu complet de sisteme şi produse, care acoperă sectorul de apărare – terestră, navală, aeronautică şi electronică. Noi furnizăm majoritatea sistemelor pe care le foloseşte Suedia pentru apărarea sa şi suntem şi un mare exportator de astfel de sisteme. Suntem prezenţi pe toate continentele, iar sistemele noastre sunt larg folosite de NATO şi de armatele din întreaga lume. De pildă, sistemul Carl-Gustaf, arma noastră versatilă, portabilă, cu tragere de pe umăr, e folosită în prezent în peste 40 de ţări din întreaga lume. Radarele noastre terestre şi navale sunt desfăşurate de ţări cum sunt Statele Unite, Canada, Republica Cehă etc.

Saab oferă şi utilizatorilor civili soluţii precum cele de management al traficului maritim şi aerian, sisteme CBRN, structuri şi produse industriale. Un lucru însă nu facem – şi multă lume încă ne întreabă despre asta –, şi anume, automobile. Saab Automobile a avut o istorie comună cu noi la începuturi, dar companiile
s-au despărţit după aceea.

Ce expuneţi la BSDA?

R.D.: Prezentăm o selecţie largă de soluţii şi produse Saab, care credem că răspund nevoilor României. La BSDA ne concentrăm mai ales pe domeniile naval şi terestru, dar avem în vedere şi alte domenii în care Saab a dezvoltat capabilităţi unice. În domeniul apărării, noi ne proiectăm produsele pentru o eficienţă excepţională şi pentru a fi uşor de folosit, şi ambele calităţi sunt foarte importante pentru clienţii care vor să îşi cheltuiască înţelept resursele bugetare şi să aibă un impact maxim în privinţa capabilităţilor. Suedia, cel mai mare client al nostru, nu are o armată uriaşă sau un buget de apărare uriaş, dar are de apărat un teritoriu mare şi poate să facă asta datorită soluţiilor noastre efi­ciente.

Care este abordarea companiei dumneavoastră referitor la anunţul făcut de Ministerul Apărării Naţionale din România pe 16 martie, privind licitaţia restrânsă pentru mo­dernizarea fregatelor tip 22?

R.D.: Apreciem că MAPN a ales o licitaţie deschisă. Noi considerăm că acest lucru îi va oferi Marinei Militare soluţia de modernizare cea mai eficientă din punct de vedere al costurilor şi cea mai modernă pentru fregatele tip 22. Totuşi, există o concurenţă acerbă şi numeroase cerinţe esenţiale care trebuie îndeplinite de orice companie care ar dori să participe la licitaţie. Noi, cei de la Saab, vom face tot ce depinde de noi şi sperăm că vom avansa în faza a doua a procesului de achiziţie.

Cum comentaţi cerinţa obligatorie ca modernizarea fregatelor să fie făcută în România?

R.D.: Am lucrat cu şantiere navale din întreaga lume şi vrem să lucrăm cu şantierele navale din România, pentru a dezvolta capabilităţile lor. Suntem de acord că un aspect strategic important pentru România ar fi să-şi creeze noi capabilităţi în propriile şantiere navale. Tot mai multe ţări încearcă să-şi dezvolte industria de apărare din raţiuni economice, dar şi de securitate. Saab are o tradiţie impresionantă de a lucra cu industria locală în întreaga lume şi compania este cunoscută pentru deschiderea sa de a oferi transfer de tehnologie şi know-how companiilor şi comunităţilor locale.

De asemenea, este posibil să putem lucra cu industria din România şi în alte domenii. Saab are o gamă largă de capabilităţi de apărare – navale, aeriene, terestre – şi vom identifica oportunităţile de cooperare industrială care vor fi în beneficiul armatei şi economiei româneşti.

Care sunt principalele avantaje pe care Saab le va aduce în această competiţie?

R.D.: Suntem experţi în integrarea sistemelor şi avem o experienţă semnificativă în acest tip de programe de modernizare. Atunci când trebuie să lucrezi cu platformele existente, integrarea unor noi sisteme poate fi mai dificilă decât când lucrezi pe o construcţie nouă. Faptul că am reuşit cu programe de retrofit în alte părţi, în Thailanda, Canada, Suedia etc., şi că avem propriul nostru Sistem de Conducere a Luptei, unul modular, cu a noastră arhitectură deschisă, ne dă un mare avantaj, nouă şi clienţilor noştri. De asemenea, am dovedit că putem să integrăm o mare gamă de sisteme produse de alte firme, atât europene, cât şi nord-americane, ceea ce ne permite să alegem soluţia cea mai potrivită pentru nevoile clientului nostru.

În prezent, am livrat peste 230 de sisteme cu capabilităţi similare cu ceea ce speră să dezvolte Marina Militară română şi credem că Programul Retrofit al Saab este răspunsul corect pentru nevoile României.

Cum se distinge Saab faţă de alte companii interesate în programul de modernizare?

R.D.: Aşa cum am menţionat, un aspect important este experienţa noastră în activitatea de modernizare a sistemelor existente, pentru a le dezvolta capabilităţile, precum şi gama largă de sisteme pe care le producem noi înşine şi pe care le integrăm de la alte companii. Noi ascultăm nevoile clientului şi vom oferi sistemul care este cel mai eficient din punctul de vedere al costurilor, şi care îndeplineşte, în acelaşi timp, nevoile clientului.

De asemenea, cu aceeaşi configuraţie de bază a software-ului, noi putem să extindem capabilităţile, adăugând ulterior alte sisteme, în procesul de modernizare. De pildă, Marina Militară română ar putea decide la un moment dat, să zicem peste trei ani, că scenariul de ameninţare s-a schimbat şi că este nevoie de o nouă capabilitate sau de o altă îmbunătăţire care nu a fost specificată la momentul licitaţiei. Noi vom putea să adăugăm acest lucru cu uşurinţă atunci.

Soluţiile Saab oferă o mare flexibilitate, deoarece noi folosim o arhitectură deschisă, cu un design modular, ceea ce înseamnă că este scalabil, de la mic la mare, şi că oferă o dezvoltare eficientă din punctul de vedere al costurilor. De asemenea, sistemele noastre pot integra uşor sisteme produse de terţi şi suntem unici în varietatea de opţiuni pe care le putem oferi clienţilor.

Cum se compară profilul de apărare şi securitate al Suediei cu cel al României?

R.D.: Deşi Suedia nu este membru deplin al NATO, ea are o cooperare foarte puternică cu Alianţa Nord Atlantică, iar Suedia este cu siguranţă în aceeaşi tabără cu România când este vorba despre apărare. Suedia a semnat recent un acord de ţară gazdă cu NATO, ceea ce permite o cooperare militară mai mare cu Alianţa, inclusiv prezenţa trupelor NATO pe teritoriul nostru.

Suedia şi România sunt ambele membre ale Uniunii Europene şi ambele se confruntă cu sfidări similare din multe puncte de vedere în privinţa apărării.

Fregatele sunt foarte vechi – mulţi consideră că nu merită să se arunce banii pe ele şi că România ar trebui să cumpere nave noi.

R.D.: Înţelegem că fregatele sunt încă în stare bună pentru navigaţie şi, în opinia noastră, ele pot fi modernizate şi transformate într-o forţă mult mai puternică, la un cost mult mai mic decât pentru cumpărarea unora noi. În plus, unele dintre sistemele care sunt instalate acum ar putea fi modernizate mai târziu şi refolosite pe alte platforme. Ne interesează şi participarea la producerea unor noi nave în România, dacă se iniţiază un astfel de program. Deşi suntem în principal un integrator de sisteme, acum avem, prin şantierul nostru naval Kockums, dar şi prin cooperări cu alte şantiere navale internaţionale, experienţa şi capabilitatea de a coordona şantierele navale locale în derularea unor astfel de programe.

Unde aveţi intenţia să modernizaţi fregatele?

R.D.: Modernizarea fregatelor pe un şantier naval din România este, într-adevăr, cea mai efi­cientă soluţie. Aceasta va aduce beneficii şi economiei României şi, prin colaborarea noastră, ne vom asigura că şantierul naval obţine o sumedenie de noi capabilităţi.

Avem o bună experienţă în lucrul cu şantierele navale locale. În Polonia, de pildă, Saab a semnat o Scrisoare de Intenţie (LOI) cu Şantierul Naval S.A.: din Gdynia. Acordul oferă baza unei colaborări strânse pentru a oferi soluţii navale în comun,  inclusiv submarine, pentru Marina Militară poloneză, la comanda Ministerului Polonez al Apărării Naţionale. Suntem dispuşi să creăm parteneriate cu şantierele navale din România, mai ales că Saab şi-a lărgit mult, recent, portofoliul naval prin achiziţia şantierului naval Kockums, producătorul submarinelor A26.  

Cele mai citite

Adrian Oianu, fost consilier local PNL, s-a înscris în PER și face echipă cu Dan Podaru

Fostul consilier local al sectorului 1 din partea PNL Adrian Oianu s-a înscris în Partidul Ecologist Român și va face echipă cu candidatul acestei...

Crizele și economia

Organizările au, fiecare, o finalitate a cărei satisfacere asigură identitatea. Multe întâmpină azi dificultăți, dar și  crize.  Este criză atunci când dificultățile periclitează...

Scandalul Sanimed/Hideg: Dezvăluiri, Denunțuri și Dinamica Justiției în România

Recentele dezvăluiri din presă, generate de denunțul spontan al omului de afaceri Cătălin Hideg împotriva unei prestigioase case de avocatură din România, precum și...
Ultima oră
Pe aceeași temă