8.2 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăSpecialŞefii CFR, acuzaţi de subalterni că vor să trucheze licitaţii în valoare...

Şefii CFR, acuzaţi de subalterni că vor să trucheze licitaţii în valoare de 2 miliarde de euro din banii UE

Jurişti din cadrul CFR SA acuză conducerea companiei de stat că aceasta ar dori excluderea lor din comisiile de licitaţie şi înlocuirea lor cu avocaţi externi, ascultători, bine plătiţi, care să avizeze fără a clipi atribuirea unor contracte, valorând 2 miliarde de euro, unor firme favorizate, după modelul altei licitaţii trucate, anume Vinţu de Jos-Simeria.

Conducerea companiei CFR SA, gestionarul a peste 20.000 de kilometri de cale ferată din România, ar dori excluderea propriilor jurişti din comisiile de atribuire a licitaţiilor ce vor avea loc la finele lunii iulie şi angajarea unor avocaţi externi, bine plătiţi, care să se pronunţe asupra elementelor juridice ale ofertelor astfel încât contracte valorând aproximativ 2 miliarde de euro să ajungă la firmele aflate în cărţi. Conducerea CFR SA s-ar teme că propriii jurişti vor fi prea puţin dispuşi a face concesiile solicitate şi vor băga beţe în roate la desemnarea anumitor firme drept câştigătoare ale ­licitaţiilor.

Acuzele sunt formulate de jurişti din Direcţia juridică a CFR SA care, cel puţin până în prezent, au făcut parte din astfel de comisii de licitaţie. Câţiva dintre aceştia s-au opus în 2013 atribuirii unui contract de 300 de milioane de euro pentru repararea căii ferate Vinţu de jos-Simeria unor firme aflate în cărţi în mandatul ministrului Relu Fenechiu şi, ca urmare, au fost detaşaţi, transferaţi, trimişi cu sarcini luni de zile în mod forţat la diferite regionale din ţară ale CFR.

Acum juriştii CFR afirmă că se doreşte înlocuirea lor cu avocaţi externi, specialişti în a argumenta cu uşurinţă desemnarea unor firme drept câştigătoare ale licitaţiilor în detrimentul altora, după placul şefilor CFR care îi plătesc.

”S-au semnat trei contracte cu firme de avocatură, în valoare de trei milioane de euro, pentru analiza juridică a ofertelor”, reclamă unul dintre juriştii companiei de stat, care nu doreşte să îşi dezvăluie identitatea. Cerinţa sa de a rămâne anonim este de înţeles. În interiorul Direcţiei juridice a CFR SA a început un război între directorul Irina Petrescu şi 7 jurişti cu atribuţii în gestionarea fondurilor UE. Potrivit angajatului indicat, directorul a plantat pe birourile celor 7 jurişti hârtii scrise de mână în care le cere demisia pe motive care mai de care mai absurde.

Scoaterea juriştilor proprii din joc a avut loc prin modificarea părţii de atribuţii din fişele de post odată cu modificarea organigramei companiei, spune juristul indicat. Noile atribuţii nu mai prevăd sarcini în zona fondurilor UE, deci aceştia nu vor mai putea face parte din comisiile de licitaţie. O schemă similară i-a fost aplicată anul trecut şi fostului director general CFR, Dimitris Sophocleous, adversar al atribuirii contractului Vinţu de Jos-Simeria către FCC-Alpine-AZVI-­Straco. Managerului privat Sophocleous i-au fost pur şi simplu retrase atribuţiile în gestiunea fondurilor UE.

CFR SA răspunde în doi peri

Ziarul România liberă a dorit să afle cum răspunde conducerea direcţiei juridice a CFR la aceste acuze. Ca ­urmare, am intrebat punctual dacă fişele de post au fost modificate, dacă noile fişe mai prevăd atribuţii ale juriştilor privind fondurile UE, dacă juriştii Direcţiei de asistenţă juridică vor mai fi incluşi în comisii şi, dacă nu, cine va asigura analiza juridică a ofertelor. La toate aceste întrebări punctuale, Irina Petrescu ne-a răspuns că atribuţiile ”fac obiectul Regulamentului de Organizare şi Funcţionare (ROF), care este aprobat de Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA), iar fişele de post sunt întocmite în conformitate cu atribuţiile stabilite prin R.O.F”. ”De asemenea, menţionăm că juriştii din cadrul Direcţiei Asistenţă Juridică au atribuţiile conferite prin fişa postului, contractul individual de muncă, precum şi prin alte acte interne.” Lămuritor, nu?

Obiectul licitaţiilor

Acestea privesc reabilitarea a aproximativ 140 de kilometri de cale ferată pe secţiunea CF Frontieră – Curtici – Simeria, cu o valoare totală estimată la 2,3 miliarde euro, cu TVA. Licitaţiile sunt programate la 29 iulie şi au fost lansate iniţial în februarie, dar au fost anulate în aprilie, compania anunţând la acel moment că decizia a fost luată pentru a evita încălcarea legislaţiei, întrucât în urma contestaţiilor depuse s-au descoperit erori sau omisiuni în fişa de date şi în anunţul de participare.

Valoarea totală estimată a lucrărilor este de 8,2 miliarde lei, fără TVA. Contractele vor fi atribuite prin ­licitaţie deschisă, pentru preţul cel mai ­scăzut, şi vor avea o durată de 5 ani (3 ani execuţia lucrărilor plus 2 ani ­perioada de garanţie). Iniţial, contractele urmau să fie atribuite prin licitaţie restrânsă. Proiectul este finanţat cu bani europeni, în cadrul Programului Operaţional ­Sectorial pentru Transport 2007-2013 şi ­2014-2020, şi fonduri de la bugetul de stat.  

Cele mai citite

Echipa de robotică RO2D2 a Colegiului Național „ Mihai Viteazu” din Ploiești a luat titlul de vicecampioană mondială la Campionatul Mondial de Robotică de...

Echipa de robotică RO2D2 a Colegiului Național „ Mihai Viteazu” din Ploiești s-a încununat de succes, prin obținerea titlului de vicecampioni mondiali din cadrul...

Seturi de mese si scaune pentru dining – cum alegi ceva potrivit pentru sufrageria ta

Seturile de mese și scaune sunt ideale pentru a fi poziționate într-un spațiu mare. Acestea sunt mari ca și volum și este nevoie de...

ONG-urile nu au tratament preferențial, trebuie să raporteze ce fac cu banii ca și societățile comerciale

Organizațiile neguvernamentale (ONG) nu beneficiază de un tratament preferențial ci, dimpotrivă, trebuie să raporteze ce fac cu banii, așa cum sunt obligate și societățile...
Ultima oră
Pe aceeași temă