14.3 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialMădălin Mihailovici, Director General al Apa Nova Bucureşti: În 15 ani, Apa...

Mădălin Mihailovici, Director General al Apa Nova Bucureşti: În 15 ani, Apa Nova a pus Bucureștiul pe harta mondială a calității apei

Reporter: Dle Mădălin Mihailovici, consultarea publică organizată de dumneavoastră, cei de la Apa Nova București, a fost o premieră în România de azi. Ați ales să intrați, pur şi simplu, într-o înfruntare directă – asta la prima vedere, pentru că până la urmă s-a realizat un schimb de idei și soluții. S-a văzut, cred că de aici ar trebui să pornim, nevoia oamenilor de a fi informați pentru serviciile pe care tot ei le plătesc.

Mădălin Mihailovici: Și eu m-aş simţi mai în siguranță, în calitate de contribuabil, dacă aş afla din astfel de consultări publice despre strategiile naţionale în materie de fiscalitate, educaţie, sănătate, infrastructură. Revenind la Apa Nova Bucureşti: este o companie românească, parte a liderului mondial Veolia, iar contractul cu bucureştenii figurează în topul Băncii Mondiale. E un contract bazat pe eficienţă şi pe performanţă, dat ca exemplu de bune practici peste tot în lume. Ei bine, cu o asemenea carte de vizită, suntem obligați să cultivăm încrederea reciprocă. Până acum au existat trei lumi – autoritatea locală, compania şi cetăţenii – şi aceste lumi nu s-au văzut niciodată faţă în faţă; au schimbat între ele ştampile, facturi. Ori, eu cred că civilizaţia înseamnă altceva şi altceva-ul asta începe cu o strângere de mână şi o privire ochi în ochi. Cu încredere adică.

Două milioane de oameni numără Bucureştiul şi cele două milioane de oameni trebuie să aibă mereu apă bună de băut, fără niciun fel de compromisuri. Este o chestiune de siguranţă naţională, dacă doriţi. Nimeni nu se joacă cu sănătatea oamenilor – şi specialiştii Apa Nova Bucureşti cu atât mai puţin.

Eu, directorul Apa Nova, beau apă de la robinet.

Reporter: Peste tot în lume, prețurile rămân subiect de controversă, peste tot în lume beneficiarul are impresia că se poate și mai ieftin. În fostul spațiu comunist cu atât mai mult există ideea că totul e scump – inclusiv apa și canalizarea. Cine stabileşte prețurile pentru aceste servicii în București? Primăria? Apa Nova Bucureşti?

Mădălin Mihailovici:  Nimeni din Apa Nova Bucureşti şi nimeni din cadrul Primăriei nu decide discreţionar preţul. Tarifele sunt calculate de către o echipă de experţi intenaţionali, pe baza unei formule elaborate de Banca Mondială şi reflectă costurile asociate prestării serviciilor. Formula din contratul cu PMB are mai multe componente printre care costurile de funcţionare, procesele tehnologice implicate, investiţiile, factori naturali (ex. calitatea apei brute care este procesată), nivelul taxelor şi impozitelor.

Există două tipuri de modificări de preţ: cele ordinare, care ţin de actualizarea în raport cu inflaţia (atunci când se depăşesc nişte praguri de variaţie) şi cele extraordinare, care ţin de preluarea administrării unor noi obiective sau activități care de regulă înseamnă investiţii suplimentare. Spre exemplu, construirea Staţiei de tratare apă potabilă Crivina, realizarea Reţelelor telescopice, înlocuirea branşamentelor din plumb, curăţarea casetei, realizarea canalului de legătură, modernizarea Stației de Epurare Glina etc.

Pe baza raportului emis de Comisia de Experţi internaționali independenți (aleşi prin tragere la sorţi), Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) decide dacă acceptă sau nu modificarea de tarif propusă.  Să ştiţi că de la începutul lui 2016, tarifele noastre au scăzut până acum de două ori. Vă întreb: mai cunoaşteţi vreun operator de servicii publice din România care a redus preţurile?

În cazul nostru, tarifele au scăzut în primul rând datorită finalizării unor investiţii şi reducerii TVA, deci datorită reducerii costurilor şi taxelor. Investiţiile au fost demarate de mult timp, conform unui calendar foarte exact şi au fost finalizate conform graficului.

Reporter: Şi calitatea nu e afectată? Mă gândesc la celebra zicere englezească: suntem prea săraci ca să ne permitem lucruri ieftine.

Mădălin Mihailovici: Cel mai bun preţ este mereu preţul corect. În cei 15 ani de când Apa Nova administrează apa şi canalizarea Bucureştiului, lucrurile s-au schimbat esenţial în bine. Stiţi ce vă spune un spaniol sau un francez când îi intraţi prima dată în casă? După ce vă salută? Să nu beţi apă de la robinet. În tot Occidentul cam aşa merg lucrurile… Au cu siguranţă alte avantaje, dar la apă stăm foarte bine. Oamenii trebuie să știe că în Bucureşti apa nu iese din staţie dacă nu este bună de băut. Sunt 55 de parametri din care unul singur dacă nu este respectat, uzina de apă se blochează. Da, nu mai curge apă la chiuvetă. Calitatea apei este controlată automat, continuu şi permanent pe fluxul de producţie, sunt parametri fizici, biologici şi microbiologici care trebuie respectați cu maximă strictețe. În plus, în reţeaua de distribuţie se fac analize în 50 de locuri, stabilite de Direcţia de Sănătate Publică. Pe lângă toate acestea, mai puneţi la socoteală că activitatea Apa Nova Bucureşti e verificată de numai puţin de 13 entităţi ale statului român, plus controlul companiei-mama, Veolia. Când eşti lider mondial, când peste 100 de milioane de oameni beau apă furnizată de tine, când ai 4245 de uzine pe toată planeta, cand te cheamă japonezii să le decontaminezi Fukushima sau chinezii să tratezi apele toxice la Tianjin, ei bine, nu-ţi permiţi nicio abatere de la calitate, indiferent unde operezi. Veolia deţine şi savoir faire-ul necesar desalinizării apei şi transformării acesteia în apă potabilă, resursă preţioasă în ţări cum ar fi Emiratele Arabe Unite şi Kuweit.

Reporter: Aici nu intervine faptul că Bucureștiul nu a investit, decenii la rând, în infrastructură? Mă gândesc la vechimea ei. Erau celebre pe vremuri inundațiile la fiecare ploaie, la fel de celebre au ajuns și canalele Bucureștilor, mai ales după ce tabloidele englezești au dat de așa numiții aurolaci.

Mădălin  Mihailovici: Da, este adevărat că infrastructura Bucureştiului este amplă şi în general veche. La suprafaţă lucrurile par simple și din păcate adevăratele provocări, cele profesionale, nu se văd niciodată la televizor. Aș vrea să vă spun ceva dincolo de reportajele presei din Occident, pe cât de grijulie cu aurolacii români din ’90 pe atât de indiferentă cu dezaxații lor care fac acum breaking-news-uri planetare: doar anul trecut, Apa Nova a produs şi a trimis în reţeaua de alimentare 170 de milioane de metri cubi de apă potabilă, adică echivalentul unei garnituri de tren de 24 000 de kilometri. Jumătate din lungimea Ecuatorului… Apa Nova Bucureşti operează 2355 de km de canal, cam de la București până la Paris. Mai sunt cei 2507 km de conducte de apă, adică distanţa București-Londra. Asta în condiţiile în care am luat pe umeri proiecte imense: am curăţat caseta de sub Dâmboviţa, unde nu mai intervenise nimeni din 1986. După curăţare, pe acolo am transportat debite mai mari de 200 de mc/s. Notați că debitul multianual al Oltului este de 196 mc/s. La ploaia din 1 august 2015 am evacuat un volum de 11 milioane mc de apă, egal cu volumul maximal al acumulării Lacul Morii. Aceste lucruri trebuie ştiute, măcar pentru oamenii aceia care trăiesc şi curăţă mai mult pe sub Bucureşti decât deasupra lui. Ei nu apar la tv, nu taie panglici, dar sunt eroi cu adevărat.

Aceiași oameni au salvat oraşul de la adevărate catastrofe şi amintesc aici situaţia de la Podul Izvor, Mihai Bravu, Bd. Eroilor Sanitari etc. Au fost cazuri în care experienţa tehnică ne-a permis să anticipăm iminenţa surpărilor (Mihai Bravu), să alarmăm autorităţile competente şi să intervenim pentru limitarea consecinţelor (Eroii Sanitari), dând o mână de ajutor companiilor care au generat problemele.

Ploile de săptămâna trecută în cifre (03-05 mai 2016)

Pentru intervalul menţionat au fost determinate următoarele cantităţi transportate prin sistemul de canalizare în secţiunea NH Popeşti:

  • În condiţii de exploatare normală debitul mediu tranzitat este de ~ 9 m3/s, însă ca urmare a evenimentului pluvial, media debitului tranzitat în Casetă a fost de 30.18 m3/s, pe intervalul analizat;
Debitul maxim tranzitat în sistemul de canalizare în secţiunea Camera de Siguranţă –  NH Popeşti a fost de 115.33 m3/s, iar în aval de Camera de Siguranţă 77.92 m3/s.

Reporter: A propos de taiat de panglici, vă poziționați într-un fel sau altul față de politica românească? Unii au găsit în numele companiei pe care o conduceți un bun prilej de campanie electorală și încearcă să facă din beneficiarii direcți ai dumneavoastră soldați în propriul exercițiu electoral.

Mădălin Mihailovici: În compania Apa Nova Bucureşti nu există oameni politici. Avem buget zero pentru campania electorală, treaba noastră este să furnizăm apă de calitate şi asta facem.

Reporter: Ați avut sentimentul că trebuia de multă vreme să existe astfel de consultări publice. S-a văzut că bucureștenii ar fi vrut să vă vorbească despre problemele lor, la un moment dat chiar au reproșat companiei că a tăcut atâta vreme. Oamenii vor să afle detalii legate de preț, calitate, probleme și soluții.

Mădălin Mihailovici: Este adevărat că am greşit în comunicare, ne asumăm asta. Bucureștenii au dreptul de a fi informaţi constant despre munca noastră, cu bune şi cu rele.

Dar chiar dacă nu am vorbit foarte mult, noi am făcut ceea ce e necesar. În anul 2000, când Apa Nova Bucureşti a preluat concesiunea de la Primăria Municipiului Bucureşti (PMB), costurile pentru apă şi canalizare însemnau 7,1% din venitul unei familii; în 2015, ponderea acestora s-a redus la 2,4%. Dintre capitalele europene învecinate, doar Belgradul şi Sofia au preţuri mai mici decât noi, dar acolo modernizarea staţiilor încă aşteaptă; la Sofia apa curge gravitaţional, iar staţia de epurare nici nu se compară cu ceea ce avem noi la Glina, de exemplu. Când staţia lor s-a blocat, bulgarii tot la specialiştii noştri au apelat. Budapesta, Varşovia, Bratislava sau Praga, ca să trecem la Europa Centrală, au preţuri mult peste noi, unele mai mult decât dublu. În Vest ţi se spune să nu bei apă de la chiuvetă, în Bucureşti, practic, producem apă plată. Revenind în țară, calculele arată că din 33 de oraşe mari din România, luate ca preţ pe apă/canal, Bucureştiul este abia pe locul 29, cu apă mult mai ieftină decât în Constanţa, Piteşti, Târgovişte sau Baia Mare. 

Reporter: O fi, dar nu trebuie uitat că există o anchetă DNA legată de Apa Nova Bucureşti și lumea a fost șocată să afle amănunte legate de diverse persoane din interiorul companiei care numai de apă și canalizare nu se ocupau.

Mădălin Mihailovici: Eu sunt Director General al Apa Nova Bucureşti  de un pic peste șase luni şi mulțumesc DNA pentru că a depistat activităţi suspecte în cadrul companiei. Cu ajutorul DNA am reușit să stopăm imediat toate contractele controversate şi să ne delimităm de persoanele asupra cărora planează suspiciuni. Toate robinetele prin care se scurgeau banii companiei sunt acum închise, le-am lăsat deschise doar pe cele prin care curge apă curată. Trebuie să înțelegeți un lucru: prejudiciată este compania, nu cetăţeanul.  Apa Nova Bucureşti este victima şi îmi asum fiecare cuvânt când când spun asta. Facem tot ce putem în paralel pentru a ne recupera prejudiciul, ca firmă privată, acolo unde se dovedeşte că am fost înşelaţi de furnizori incorecţi. Aşa că eu le mulţumesc anchetatorilor pentru profesionalism, pentru că desfăşoară o anchetă corectă, fără abuzuri.

 Reporter: Și prima întrebare care îmi vine în minte tot la dreptul meu de beneficiar se referă: acele probleme din trecut nu au adus atingere calității? Mai pot să mă simt în siguranță când beau apă de la robinet?

Mădălin Mihailovici: Repet, Apa Nova e victima în dosare și nu cetățeanul. Dar v-am spus, singurul robinet deschis în Apa Nova e robinetul prin care curge apă – toate celelalte, prin care se scurgeau banii, au fost închise și procurorii își fac treaba în sensul ăsta. Cetăţeanul nu a avut de suferit în privinţa calităţii. Apa Nova Bucureşti a îndeplinit toate obligaţiile prevăzute în Contractul de Concesiune, a respectat şi respectă toate reglementările. Nu au existat abateri referitoare la standardele serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare, calitatea apei, protecţia mediului etc. Standardele auto-impuse de Apa Nova Bucureşti sunt standardele grupului Veolia, care sunt mult mai exigente decât cele prevăzute de legislaţia românească. Noi mergem mai departe, vrem să lansăm un proiect-pilot de schimbare a ţevilor de la branşament spre locuinţă, dupa modelul anvelopării blocurilor. În vară anunţăm procedura de selecţie a imobilelor unde finanţăm din resurse proprii, în baza proiectului pilot. Sperăm să atragem şi sprijinul şi implicarea autorităţilor. Încercăm să aducem mereu soluţii, știm că este esenţial să informăm cetăţenii despre ceea ce facem şi să fim mereu la curent cu problemele pe care le întâmpină ei. Nu trebuie uitat că Apa Nova Bucureşti este o firmă românească, aşezată în topul Băncii Mondiale pentru seriozitate şi performanţă. Apa Nova a transformat Bucureştiul, din capitala cu apă impură şi pierderile de reţea din anii '90 într-o capitală adevarată, într-un Bucureşti care deţine una dintre cele mai noi staţii de epurare din Europa, a patra ca mărime operată de liderul mondial Veolia şi care, după finalizarea fazei a doua, va deveni una dintre primele zece stații cu tratare completă de pe continent. Spun asta ca să nu uităm de unde am plecat…

 

Cele mai citite

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Captive ideologiei, euroelitele nu sesizează declinul capitalismului

Revoluţia franceză a desfiinţat latifundiile feudale, în folosul unităților de producție burgheze. Comuniștii au distrus proprietatea privată pentru a crea omul nou, eliberat de...
Ultima oră
Pe aceeași temă