16.6 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialNouă ani de declarații, niciun cancioc de ciment. Cioloș vrea să facă...

Nouă ani de declarații, niciun cancioc de ciment. Cioloș vrea să facă autostrada promisă investitorilor de Tăriceanu

După mai bine de nouă ani de promisiuni, autoritățile reiau proiectul autostrăzii Pitești-Craiova, cerut insistent de americanii de la Ford.

A fost mai întâi drum expres, apoi s-a transformat în autostradă, însă până acum totul a rămas pe hârtie, în studii de fezabilitate plătite de statul român, care însă au expirat rând pe rând, din cauza faptului că pe teren nu s-a turnat nici măcar un cancioc de ciment.

Timp de nouă ani de zile, politicienii români i-au dus cu preșul pe americanii de la Ford, care au fost de acord să preia uzina de automobile de la Craiova fiind asigurați că orașul va fi legat de Pitești printr-un drum de mare viteză, care să le permită livrarea producției. Acum, autoritățile promit din nou că vor începe construcția autostrăzii Craiova – Pitești. 

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR, continuatoarea defunctei CNADNR) a anunțat că a început achiziţia publică a contractului „Revizuire Studiu de Fezabilitate şi Elaborare Proiect Tehnic pentru Autostrada Craiova – Piteşti“. În prezent, această documentaţie este în curs de verificare de către Agenția Națională a Achizițiilor Publice (ANAP), care are ca termen 10 zile lucrătoare pentru a-și exprima un punct de vedere.

În Master Planul General de Transport este estimat că în 2018 va începe construcția propriu-zisă a autostrăzii, iar doi ani mai târziu va fi finalizată. Între timp, potrivit aceluiași document, anul viitor vor începe lucrările la centurile ocolitoare, la nivel de autostradă, ale orașelor Slatina și Balș, care se vor finaliza în 2019, respectiv 2018. Pentru a urgenta lucrurile, CNAIR a luat în calcul construcţia variantei de ocolire Balş în regie proprie.

Autostrada Craiova – Piteşti are o lungime de aproximativ 124 km, din care cele două variante de ocolire menționate măsoară 39,48 km. „Am lansat procedura de achiziție publică a contractului construcţiei autostrăzii Craiova – Piteşti, pe care am transmis-o la ANAP. Un proiect nou, pe care-l vom implementa în două etape: mai întâi variantele de ocolire Balş și Slatina și apoi autostrada în sine. Acordăm foarte mare atenţie celor două centuri, doarece străbaterea celor două localităţi în momentul de faţă se face cu dificultate, astfel, odată cu realizarea acestora traficul în zonă se va îmbunăţi simţitor“, a declarat Cătălin Homor, directorul general al CNAIR.

Șoseaua nu s-a făcut, dar Ioana Tăriceanu a încasat onorariul

Povestea șoselei de viteză Craiova – Pitești începe în 2007, când la Palatul Victoria se afla Călin Popescu Tăriceanu. Pe 12 septembrie în acel an, a fost semnat contractul de privatizare cu americanii de la Ford Motors, a Automobile Craiova, societate care revenise în custodia statului român din 2006, după un deceniu în care fusese deținută de coreenii de la Daewoo. Trebuie menționat faptul că premierul de atunci avea și un interes personal de a semna contractul, de vreme ce el a fost apostilat de cabinetul notarial al soției sale de la acea vreme, Ioana Tăriceanu.

Pentru a-i momi pe americani, cu o lună mai devreme Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România încredințase către Search Corporation sarcina realizării unui studiu de fezabilitate pentru drumul expres Craiova – Piteşti, demers care a costat statul român 12.900.758 de euro, fără TVA, echivalentul a 15,99 milioane de euro cu TVA inclusă.

Victor Ponta visa autostradă construită de chinezi

Un an mai târziu, noul ministru al Transporturilor Radu Berceanu anunţa că în loc de drum expres se va face o autostradă Craiova – Piteşti. Proiectul a rămas însă în coadă de pește până în martie 2013, când prim-ministru era Victor Ponta, iar  în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice a apărut un anunţ denumit „Contract de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construcţia, finanţarea, operarea şi întreţinerea Drumului Expres/Autostrada Craiova – Piteşti, km 0+000 – km 121+185. Opţiunea pentru varianta de drum expres sau varianta de autostradă va fi luată în urma etapei de dialog competitiv cu candidaţii preselectaţi”.

Contractul avea o valoare estimată de 7.271.802.992 de lei fără TVA, în varianta în care se opta pentru construirea unei autostrăzi. La acea vreme, Victor Ponta era fascinat de miracolul asiatic și spera că autostrada va fi construită de chinezi. Evident, nici acest proiect nu s-a finalizat.

Un an mai târziu, și Liviu Dragnea, ca ministru al Dezvoltării Regionale, făcea promisiuni legate de autostrada Craiova – Pitești: „Vestea importantă pentru Craiova, Piteşti şi Slatina este că va fi autostradă Craiova – Slatina – Piteşti, realizat pe baza unui studiu de fezabilitate, care pleacă de la studiul de fezabilitate al drumului expres”.

Și a mai trecut un an, iar Victor Ponta s-a dus și el la Craiova, pentru a pune piatra de temelie a cartierului ANL de pe strada Caracal, prilej cu care a anunțat că în maximum o lună va putea anunţa câştigătorul concesiunii pentru autostrada Craiova – Piteşti. Termenul anunțat de premieru a trecut și, din nou, nu s-a întâmplat nimic.

La finalul lui 2015, în bugetul de stat pentru 2016 au fost prevăzute 1,5 milioane de euro, pentru realizarea unui nou studiu de fezabilitate pentru această autostradă. Următoarea promisiune a venit în septembrie 2016, când ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, s-a dus și el la Craiova, unde a anunţat că pe 1 noiembrie va fi lansată licitaţia pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Craiova – Piteşti.

S-a întâmplat zece zile mai târziu față de termenul anunțat.

Cele mai citite

Lukașenko acuză Occidentul și opoziția de un atac cu drone pornit din Lituania

Serviciul de securitate din Belarus a susținut joi că a dejucat un atac asupra capitalei Minsk cu ajutorul unor drone lansate din Lituania, a...

Rusia ar putea ataca Polonia dacă NATO ar aduce acolo arme nucleare

Rusia amenință că va ataca o țară membră a Alianței Atlanticului de Nord (NATO). Vice-ministrul rus de Externe a spus că acest lucru se...

Pensionarii primesc cadou de Paști de la Guvern. Vor primi banii în avans

Guvernul a adoptat în şedinţa de joi hotărârea care permite plata pensiilor înaintea sărbătorilor de Paşti, a declarat prim-ministrul Marcel Ciolacu, subliniind că demersul...
Ultima oră
Pe aceeași temă