21.4 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialO afacere de 100.000 de euro pe zi, cu multe nereguli. Șapte...

O afacere de 100.000 de euro pe zi, cu multe nereguli. Șapte companii au fost sancționate cu 22 milioane de lei pentru practici neconcurențiale

 

Amenzile aplicate în Portul Constanța -reprezintă o treime din totalul amenzilor aplicate de Consiliul Concurenței anul trecut.

Porturile maritime nu pot exista fără servicii de remorcaj și pilotaj, esențiale în operarea în siguranță a navelor în interiorul lor. Până pe 31 iulie 2012, serviciile acestea erau asigurate prin contracte încheiate direct între societăți de agenturare și întreprinderile care prestau astfel de servicii.

Din 1 august 2012, compania statului care administrează porturile maritime, respectiv Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, a luat decizia că încheie contracte de prestări servicii cu trei firme de pilotaj, Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot, și o singură societate de remorcaj, Logistic Remo Services, companie înfiinţată în acest scop de trei operatori. Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA (CNAPM) a dispus măsuri draconice celor care au participat la licitație.

La remorcaj, de exemplu, firma trebuia să aibă cel puțin 17 remorchere. Din 7 firme care activau, numai Logistic Remo Services, înfințată cu câteva luni înainte, a îndeplinit condițiile. „Numărul minim de remorchere stabilit de către CNAPM este mai mare decât numărul minim impus prin lege”, spune Consiliul Concurenței.

Au încălcat principiul fundamental al -concurenței

CNAPM a impus un program de desfășurare a activității pentru aceste firme, dar a impus și practicarea unor tarife, toate acestea „încălcând principiul fundamental de concurență conform căruia structura pieței, a prețurilor și a tarifelor practicate în cadrul acesteia se va determina liber, pe baza raporturilor dintre cerere și ofertă”.

Asta stă scris în reclamația pe care una dintre firmele autorizate de către Ministerul Transporturilor, alungată din port, a depus-o la Consiliul Concurenței în august 2012. Au urmat și altele.

Erau nemulțumiți și operatorii portuari, puși în situația de a colabora numai cu anumite firme, numai una în cazul remorcajului, la anumite tarife. După o anchetă laborioasă, instituția a finalizat un raport de 134 de pagini și a aplicat amenzi-record, în 2016, pentru înțelegeri și abuz de poziție dominantă. Din totalul de amenzi aplicate anul trecut de Consiliul Concurenței, de 68,4 milioane de lei, o treime, 22,3 milioane de lei, revine acestui caz.

Cei șapte amendați

Consiliul Concurenței a conchis, în urma anchetei, că „cei trei operatori s-au înţeles să excludă orice formă de concurenţă atât din partea altor companii, cât şi între ei. Practic, s-au înţeles să-şi coordoneze activitatea prin intermediul unui pilot şef şi să folosească în comun pilotinele. Mai mult, exista o clauză de penalizare care prevedea ca operatorul care iese din înțelegere să plă-tească 5 milioane euro.”

Această practică a condus la creșterea tarifelor pentru serviciile de pilotaj, aspect menţionat, de altfel şi de raportul privind Impactul reglementărilor în vigoare asupra mediului concuren-ţial, realizat de OECD (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică), publicat in iunie 2016.

Documentul arată că tarifele pentru serviciile de pilotaj percepute în porturile maritime din România sunt de 2 sau 3 ori mai mari decât cele percepute în alte porturi UE, care gestionează un volum total de bunuri comparabil (greutate brută), cum ar fi Barcelona, Valencia, Genova şi Koper.

Și în ceea ce privește remorcajul, ”cei trei s-au asigurat că vor fi singurii care vor furniza servicii de remorcaj (niciun alt operator nu putea îndeplini singur criteriile impuse de CNAPM, ci numai prin asociere cu unul dintre cei trei). Prin înțelegerea încheiată, Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar s-au asigurat însă că niciunul dintre ei nu va ieşi din asociere, în caz contrar fiind obligat să plătească despăgubiri de 10.000.000 euro către celelalte două”, potrivit Consiliului Concurenței.

Detalii inedite

Din raportul complet al Consiliului Concurenței reies informații inedite. Astfel, de exemplu, firmele de pilotaj amendate, reunite într-o asociație, încheiaseră un regulament în care se stipula că asociația preia sau înlocuiește titularii contractului cu CNAPMC și chiar condițiile de pensionare. Astfel, orice pilot primea, la pensionare, 40.000 de euro drept clauză de neconcurențe și era obligat să depună la asociație brevetul maritim. ”În cazul în care asociatul nu respectă clauzele, Asociația va reține din suma cuvenită asociatului și va plăti obligațiile către piloții salariați sau pensionari și va sancționa asociatul cu o penalitate de 100.000 de euro”, se arată în document.

POZIȚIE. Ce spune directorul CNAPMC

”Vom face demersurile legale pentru a vedea de ce s-a ajuns aici. E clar că nu suntem în totalitate de acord cu ceea ce este trecut acolo, asta ca să nu spun tot. De asemenea, am informat Consiliul Concurenței că în ianuarie a fost aprobat la Comisia Europeană Regulamentul de siguranță în porturi. Am luat legătura cu firmele de pilotaj și remorcaj, le-am rugat să ia act de măsurile solicitate de Consiliul Concurenței, vom lua și noi act ca să nu mai fim puși în situații de acest fel.” Dan Tivilichi, director general CNAPMC. Reprezentanții firmelor de pilotaj și remorcaj nu au comentat decizia Consiliului Concurenței.

Cele mai citite

Duel între Danielle Collins şi Elena Rîbakina în finala turneului WTA de la Miami

Finala WTA 1.000 de la Miami le va pune față în față pe americanca Danielle Collins şi kazaha Elena Rîbakina, ambele jucătoare câștigându-și semifinalele...

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

România aniversează 20 de ani de apartenență la NATO. Mesajul președintelui Klaus Iohannis

La celebrarea a 20 de ani de la aderarea României la Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord, președintele Klaus Iohannis a declarat că NATO este...
Ultima oră
Pe aceeași temă