15.3 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSpecialOperatorii de transport pe calea ferată se bucură şi nu prea. Gratuitățile...

Operatorii de transport pe calea ferată se bucură şi nu prea. Gratuitățile pentru studenţi: un împrumut fără dobândă de la feroviari pentru stat

De miercuri, studenţii au gratuitate la transportul feroviar. Măsura luată de Guvern este cu două tăişuri: fie va reprezenta o gură de oxigen pentru veniturile CFR Călători şi ale operatorilor privaţi, fie le va crea şi mai mari probleme financiare. 

Peste 450.000 de studenţi au de azi bilete gratuite de transport feroviar, indiferent dacă apelează la serviciile CFR Călători sau ale operatorilor privaţi. 

O măsură prevăzută de Programul de Guvernare al PSD, care intră în vigoare de la 1 februarie şi care, pe de o parte, le rotunjeşte veniturile societăţilor feroviare, iar pe de altă parte le obligă la cheltuieli în avans. „Ne aşteptăm la o creştere a numărului de călători, dar nu una spectaculoasă. Oricum, putem prelua un număr sporit de pasageri. Problema constă însă în faptul că recuperarea de la Ministerul Educaţiei a contravalorii călătoriilor se face cu mare întârziere. În general, decontarea facilităţilor prevăzute prin diverse acte normative – veterani, pensionari etc – întârzie foarte mult, câteodată şi patru-cinci luni, indiferent dacă este vorba de societatea de stat sau de transportatorii privaţi”, a declarat pentru România liberă Valentin Dorobanţu, fost director general al CFR Călători, în prezent preşedintele Organizaţiei Patronale a Societăţilor Feroviare Private din România. El a explicat că, în atare situaţie, operatorii de transport fac cheltuielile acum şi, până îşi recuperează integral contravaloarea lor sunt nevoiţi să suporte costurile cu furnizorii, care impun penalităţi, şi cu creditele bancare, la care se percep dobânzi. 

Plătitorii riscă să stea în picioare

În ceea ce priveşte operatorul de stat CFR Călători, acesta poate profita de noua reglementare, sporindu-şi veniturile pe seama sumelor decontate de stat. Facilitatea pentru studenţi implică însă şi anumite riscuri pentru CFR Călători. Primul dintre acestea este şi cel care planează asupra societăţilor private, de a nu-şi recupera banii la timp, fapt ce va genera cheltuieli suplimentare. În altă ordine de idei, numărul prea mare de studenţi care vor apela la serviciile CFR Călători, mai ales în week-end, îi poate afecta pe potenţialii călători plătitori, care ar putea să nu mai găsească decât locuri în picioare sau la clasa 1. În aceste condiţii, mulţi dintre ei ar putea renunţa la călătoria cu trenul, în favoarea companiilor de transport rutier de persoane. 
Aceasta pentru că intervine problema parcului de material rulant, dimensionat la minimum, de care dispune CFR Călători. Limitele numărului de locuri din vagoane s-au văzut cel mai bine în preajma alegerilor generale din 11 decembrie, când studenţii au avut transportul gratuit pentru a se duce să voteze în localităţile de baştină, iar trenurile au fost supraaglomerate.

Impactul bugetar, greu de estimat

Şi a fost vorba de o situaţie punctuală, nu una care se perpetuează cel puţin până la finele anului, inclusiv în timpul vacanţelor universitare. Potrivit secretarului de stat pentru învățământ superior Gigel Paraschiv, citat de Agerpres, este vorba în total de 464.273 de studenți, la stat şi la privat, care vor beneficia de noua facilitate. El a apreciat că impactul bugetar va fi de aproximativ 100 milioane de lei pe un an. 
Presupunând însă că fiecare student va profita la maximum de noua facilitate de transport, suma rezultată este însă mult mai mare. Asta în cazul în care, în medie, fiecare student va face două drumuri dus-întors pe lună, pe o distanţă mai mare de 200 km, cum este cea de la Bucureşti la Constanţa. Cum pe această rută biletul (doar dus) costă aproximativ 45 de lei pentru elevi şi studenţi, făcând calculul rezultă că Guvernul va trebui să  într-o singură lună peste 83 milioane de lei.

CFR Călători, ajutată şi de la Strasbourg

Societatea CFR Călători ar mai putea primi o infuzie de venituri, tot din partea gratuităţilor pentru tineri, de această dată acordate nu la Bucureşti, ci la Strasbourg. În Parlamentul European se pregăteşte un mega-cadou pentru tinerii din spaţiul comunitar: la împlinirea vârstei de 18 ani ei ar urma să primească gratuit un permis Interrail, cu care vor putea călători cu trenul în toate ţările UE. Propunerea, lansată de şeful grupului parlamentar al PPE, Manfred Weber, a fost susţinută şi de socialiştii europeni, dar şi de comisarul european pentru Transport, poloneza Violeta Bulc. Dacă această iniţiativă va parcurge toate etapele şi va căpăta putere de lege, ea ar putea să alimenteze serios conturile CFR Călători, pentru că permisele respective vor fi decontate de la Bruxelles. Interrail este un abonament care le permite tinerilor între 18 şi 26 de ani să călătorească în Europa, pe toate liniile de cale ferată. Posesorii unor astfel de permise de călătorie gratuite vor putea să-și stabilească singuri destinațiile. Potrivit comisarului european pentru Transport, Violeta Bulc, aproximativ 300.000 de oameni folosesc anual abonamente Interrail pentru a călători în Europa. Un abonament cu valabilitatea de o lună costă în mod normal între 20 și 473 de euro, în funcţie de ţară.

Cele mai citite

Orașul Harkov ar fi fost atacat de Rusia cu un nou tip de bombă cu sistem de ghidare

Este posibil ca Rusia să fi utilizat un nou tip de bombă cu sistem de ghidare în atacurile aeriene asupra oraşului Harkov, din nord-estul...

Trafic blocat pe DN 6, în Bragadiru. Un motociclist a accidentat mortal un pieton

Centrul Infotrafic al Poliţiei Române informează că, joi seara, pe DN 6, în localitatea Bragadiru din judeţul Ilfov, un motociclist a accidentat mortal un...

Rusia cere o reuniune ONU pe tema atacului NATO asupra Iugoslaviei, de acum 25 de ani

Rusia a cerut organizarea unei reuniuni a Consiliului de Securitate al ONU care să discute atacul NATO asupra Iugoslaviei, din anul 1999. Cererea Rusiei ar...
Ultima oră
Pe aceeași temă