Programul pe trei ani de autostrăzi, făcut în 30 de ani

de Doru Cireasa , 09 noiembrie 2014 - stire actualizata la ora 20:57, 09 noiembrie 2014
Programul pe trei ani de autostrăzi, făcut în 30 de ani

Compania de Drumuri va inaugura până la finele acestui an 56 de kilometri de autostradă, mai puţin de jumătate faţă de nivelul din 2013, când au fost finalizaţi 116 kilometri. Anul trecut, în programul său, Guvernul promitea efectuarea de lucrări la nu mai puţin de 1.600 de kilometri de autostrăzi.

Până la finele acestui an urmează să fie finalizaţi 56,3 kilometri de autostradă, respectiv primul lot (22,2 kilometri) şi o porţiune de 6 kilometri din lotul 2 al autostrăzii Nădlac-Arad, 6 kilometri din lotul 2 al autostrăzii Timişoara-Lugoj şi lotul 3 de la Orăştie-Sibiu (22,1 kilometri), informează Mediafax. În anul 2013 au fost deschişi traficului rutier 116,07 kilometri, lungimea totală a reţelei de autostrăzi din România numărând în prezent 646,07 km.

„Tronsoanele de autostradă planificate a fi deschise traficului rutier în anul 2015 sunt: autostrada Nădlac-Arad şi drum de legătură lot 2: km 22+218 - km 38+882 - 10,664 km; autostrada Bucureşti-Ploieşti, tronson Bucureşti-Ploieşti, Secţiunea I, km 0+000 - km 19+500 - 6,5 km“, spun oficialii Companiei de Drumuri. Anul trecut, CNADNR a inaugurat 116 kilometri de autostradă, respectiv tronsonul Simeria-Orăştie, trei loturi pe Orăştie-Sibiu şi primul tronson al Lugoj-Deva.

Program facultativ-electoral 
de guvernare

Obiectivele stabilite în Programul de Guvernare pentru perioada 2013-2016, făcut public anul trecut, erau foarte ambiţioase.  Un prim proiect prevedea pentru perioada 2013-2016 “finalizarea Autostrăzii Nădlac-Arad-Bucureşti pentru a lega România de Europa (Coridorul IV)”. În cel mai bun caz, în 2016 autostrada ar putea fi terminată doar până la Sibiu, căci asupra tronsonului Piteşti-Sibiu planează o mulţime de incertitudini.

Nu se ştie dacă va fi drum expres sau autostradă, nu există nici măcar un studiu de fezabilitate aprobat care să dea preţul, Programul Operaţional de Transport nu este aprobat de către Comisia Europeană. Un al doilea proiect era finalizarea autostrăzii Transilvania. În cel mai bun caz, în 2016,  autostrada ar putea fi gata undeva la jumătate. Este construit doar lotul Câmpia Turzii-Gilău, lung de 60 de kilometri. Compania de Drumuri a mai scos la licitaţie trei tronsoane între Tg. Mureş şi Gilău, cu o lungime însumată de 52 de kilometri, iar în luna septembrie a primit oferte pentru toate cele trei secţiuni. Aceasta nu înseamnă că lucrările vor începe prea curând.

Există situaţii când lucrările au început la doi ani de la desemnarea câştigătorului, iar sectorul Gilău-Nădăşel este unul dintre acestea. Firma asfaltatorului Dorinel Umbrărescu a fost desemnată câştigătoare pentru acest lot la începutul anului trecut, însă lucrările au demarat de abia în vara acestui an. Compania nu a plătit niciun euro pentru lucrări, potrivit unei analize efectuate de către „Ziarul financiar“.  Suplacu de Barcău-Borş, tronson la care nu se mai lucrează de doi ani, de când a fost părăsit de firma americană Bechtel, are şi el un destin asemănător. Ofertele pentru definitivarea lui au fost deschise în  iulie 2014, însă nu se mai ştie nimic despre începerea lucrărilor sau despre câştigătorul desemnat. 
Cât priveşte celelalte tronsoane a căror realizare este prevăzută în planul de guvernare, soarta acestora este şi mai neclară.

Tronsonul Braşov-Predeal-Comarnic stă fără finanţare de aproape un an, autostrada Vest-Est Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni este în faza de studiu de fezabilitate, la fel şi Coridorul IX paneuropean- Autostrada Bucureşti-Ploieşti -Focşani-Bacău-Paşcani. “Demararea proiectului Autostrăzii de Sud București-Alexandria-Craiova-Drobeta-Tr.Severin-Timișoara” şi”finalizarea centurii Bucureşti la profil de autostradă (nord şi sud)” sunt alte două proiecte cuprinse în programul de guvernare şi în cadrul cărora nu s-a mutat nicio lopată de pământ.

Concluzionând, programul de guvernare prevede pentru perioada 2013-2016 începerea sau definitivarea lucrărilor pentru 1.610 kilometri de autostradă. În realitate, lucrările propriu-zise se desfăşoară pe cel mult 200-300 de kilometri. În ritmul predării în circulaţie din 2014,  inaugurarea a 1.600 de kilometri de autostradă va putea avea loc doar în 30 de ani.

În primele nouă luni ale acestui an, CNADNR a plătit companiilor implicate în construcţia de autostrăzi suma de 767,1 milioane lei. Comparativ, în perioada ianuarie-septembrie 2013 suma achitatã constructorilor de autostrăzi a fost de 2,6 ori mai mare, ridicându-se la 2,03 miliarde lei.

Comentarii

anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.