12.2 C
București
joi, 18 aprilie 2024
AcasăSpecialStatul român deține aproape jumătate din acțiunile companiei Daewoo Mangalia Heavy Industries....

Statul român deține aproape jumătate din acțiunile companiei Daewoo Mangalia Heavy Industries. Șantierul naval care pierde aproape 200.000 de euro pe zi

Daewoo Mangalia Heavy Industries ­raportează în fiecare an pierderi financiare extrem de mari. Sindicaliștii se tem de faliment.

Mangalia și localitățile din jurul ei depind de șantierul na­val din zonă. Daewoo Man­galia Heavy Industries (DMHI) este cel mai mare constructor de nave din Ro­mâ­nia, cel mai mare angajator din sudul litoralului și unul dintre cei mai mari din țară. 2.585 de persoane lucrau în cadrul acestui şantier anul trecut, dar acestora li se adaugă cel puțin tot atâția subcontractori. Fără DMHI, Mangalia moare puțin, din punct de vedere economic.

De câțiva ani, situația finan­ciară a șantierului este gravă. Cel puțin asta reiese din cifrele raportate la Ministerul Finanțelor. Potrivit bilanțurilor depuse, în ultimii șase ani compania a lucrat numai pe pierdere. S-au strâns în total pierderi de 1.761.873.852 lei, ceea ce înseamnă 824.847 lei pe zi, adică 184.943 euro pe zi. Și numărul angajaților a scăzut drastic. În 2010 DMHI avea 3.451 de angajați, pentru ca în prezent să aibă, cum spuneam, cu aproape 1.000 mai puțin. Iar anul acesta nu s-au făcut nici disponibilizări, nici angajări.

Întârzieri în producție

Un raport intitulat „4th quarter – Special achievement operation plan / Trimestrul 4 – Planul special operațional de achiziții“ avertizează că din aprilie 2017 numărul de comenzi în cadrul șantierului ar urma să scadă drastic. „Organizația de planificare și urmărire a producției din cadrul societății noastre a redactat un material prin care prezintă principiile pri­vind obiectivele organizației în vederea recuperării parțiale a unor întârzieri cumulate ale producției, înregistrate până la finele lunii august 2016, față de planul anual de fabricație. Acest document prezintă și concentrează eforturile și logistica societății numai pentru anumite proiecte, care se află în stadiile tehnologice în cursul trimestrului IV și care ar trebui să își accelereze volumul de realizări, fără a include viitoare proiecte ce vor intra în respectivele etape tehnologice în cursul anului 2017“, se arată în răspunsul primit de „România liberă“ de la DMHI. Ideea că nu ar exista comenzi anul viitor este falsă – susține conducerea companiei.

Cum arată anul 2017

În ciuda pierderilor financiare, șantierul naval din Mangalia lucrează și are comenzi. „Comenzile actuale ale șantierului sunt în număr de 11 nave co­merciale: petroliere cu capa­citate între 112.000 tdw și 156.000 tdw. Dintre cele 11 nave, două urmează a se livra în cursul anului 2016, iar celelalte nouă constituie portofoliul contractual existent al anului 2017. Societatea noastră poartă o serie de negocieri privind viitoare relații comerciale, în diverse stadii, și își va definitiva viziunea strategică privind orienta­rea business-ului după anul 2018 până la finele acestui an“, au precizat reprezentanții DMHI pentru „România liberă“. 

În 2015 s-a cerut lichidarea

Problema lichidării șantierului naval din Mangalia s-a pus în vara anului trecut chiar de către acționarul majoritar al companiei-mamă din Coreea de Sud, Korea Development Bank (KDB), care deţine o participaţie de 31,46% la Daewoo Shipbuil­ding & Marine Engineering. „Daewoo Mangalia şi DeWind sunt incapabile să funcţioneze în continuare, din cauza pro­blemelor actuale ale grupului, şi trebuie lichidate. În procesul lichidării, incluzând injectarea de capital de lucru şi actua­lizarea garanţiilor de împrumut, ar putea apărea o pierdere semnificativă“, a anunţat atunci Korea Development Bank. ­„Chiar dacă lucrurile vor fi mai clare după analiza situaţiei financiare, dacă să restructurăm diviziile din străinătate, se pare că lichidarea va fi singura soluţie“, spunea oficialul. Conducerea DMHI i-a liniștit pe salariați printr-o scrisoare emisă chiar de șefii din Coreea de Sud. „În comunicatul băncii se menționează clar două aspecte majore care subliniază faptul că DSME este șantierul numărul 1 mondial, cu capabilități supe­rioare și competitivitate globală în construcția de LNGC, portcontainere de capacitate foarte mare și offshore și, de asemenea, problemele cauzate de pierderi financiare și datorii nu vor avea impact pe termen lung în afacerile DSME și în fluxul de numerar. În plus, KDB a dat asigurări că va implementa toate măsurile necesare în avans, pentru a preveni orice fel de problemă care ar putea avea un impact negativ asupra operării companiei DSME. Vă asigurăm că activitățile DSME se desfășoară într-un mod uzual, fără sincope majore“, a spus Sung Leep Jung, preşedinte şi CEO al Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co.  

IMPORTANȚĂ
Ce înseamnă DMHI ­pentru Mangalia

Fără șantier, nu numai Mangalia, ci întreaga zonă de sud a litoralului ar avea de suferit. „Taxele și impozitele plătite de DMHI pentru terenuri, clădiri și mașini reprezintă 2,46 din bugetul primăriei, raportat la veniturile de anul trecut. Mult mai important este însă faptul că 18% din impozitul pe salariile angajaților șantierului se întorc la bugetul local“, au declarat pentru „România liberă“ reprezentanții Primăriei Mangalia.

MINORITAR
Ce poate face statul

DMHI este deținut în proporție de 50,99% de către Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, din Coreea de Sud. 48,99% din acțiuni aparțin Ministerului Economiei, prin Șantierul Naval 2 Mai Mangalia. Reprezentanții ministerului nu au răspuns în timp util întrebărilor noastre referitoare la soarta DMHI. Presa locală a notat în mai multe rânduri că administratorii șantierului 2 Mai sunt persoane care nu au legătură cu industria navală. Printre cei trei administratori se numără Raluca Ionela Ariton, 25 de ani, licenţiată a Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii Bucureşti, și Simona Decu Jerep, 36 de ani, fostă jurnalistă. Cu mai puțin de 50% din acțiuni, statul român nu are însă nici un cuvânt de spus.

DMHI, cel mai mare constructor de nave din România, are cu 1.000 de angajați mai puțin decât în 2010

Cele mai citite

Liviu Harosa, avocat în dosarul Roșia Montană: “Lupta juridică a fost ca o mlaștină, a fost imensă”

Litigiul Roșia Montană a dus la 54 de procese, a căror soluționare, în beneficiul cetățenilor și al statului român, a impus o muncă imensă,...

Belgia și Cehia vor ca UE să dea noi sancțiuni împotriva influenței Rusiei în viitoarele alegeri europene

Belgia şi Cehia cer ca Uniunea Europeană să adopte noi sancţiuni pentru a contracara influenţa Rusiei în viitoarele alegeri europene, după ce mai multe...

Real Madrid își continuă drumul către titlul cu numărul 15 în Liga Campionilor. Va întâlni pe Bayern Munchen în semifinale

Real Madrid s-a calificat în semifinalele Ligii Campionilor la fotbal, după ce a învins-o pe Manchester City cu scorul de 4-3, la loviturile de...
Ultima oră
Pe aceeași temă