13.2 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialStrania poveste a pavilionului maritim românesc

Strania poveste a pavilionului maritim românesc

Un contract semnat în septembrie 2012 este disputat în instanță de către o firmă cu sediul în Cipru și de ANR.

Acum trei ani, pe 12 septembrie 2012, Eugen Olteanu era numit director al Autorității Navale Române. În mod straniu, în aceeași zi, Olteanu ia decizia să semneze un contract extrem de important: cedarea pavilionului maritim al României pentru o perioadă de 30 de ani către o firmă din Cipru.

O informație care poate fi relevantă este că Olteanu a fost numit în funcție de Valentin Preda, fost consilier al lui Radu Mazăre (pe care acesta îl categorisise public drept un ”băiat performant”), care atunci ocupa funcția de secretat de stat în Ministerul Transporturilor.

La numai câteva zile de la semnarea actului, Olteanu pleacă din funcție. DNA a deschis un dosar care îl viza, dar aceasta a decedat la scurt timp. Succesorii săi au refuzat să pună în aplicare un ordin suspect, despre care se spune că a fost semnat numai de directorul Olteanu, fără a avea avizul consiliului de conducere al ANR. Mai mult, surse bine informate au declarat pentru „România liberă“ că o astfel de decizie nu putea fi luată de ANR, ci numai de către Ministerul Transporturilor.

În paranteză fie spus, și Valentin Preda este parte a unui dosar instrumentat de DNA, despre care nu se mai știu noutăți de mult timp. Cert este că, după ce a fost ridicat pentru audieri, premierul Ponta l-a înlăturat cu viteza fulgerului din funcție, fapt ce a atras furia șefilor PSD Constanța de atunci, Nicușor Constantinescu și Radu Mazăre. Partidul nu a mai propus un om pentru această funcție.

Trei ani de procese

Din 2012 până în prezent, Auto­ritatea Navală Română se luptă în instanțe cu firma cipriotă, încercând să anuleze ordinul. Dosarul a ajuns atât în atenția celor de la Tribunalul Constanța, cât și ai celor de la Curtea de Apel Constanța. După trei ani de pasare între diverse instituții și după ce, în noiembrie 2014, Tribunalul Constanța decisese că instanțele din România nu sunt competente să soluționeze acest caz, avem în sfârșit o decizie în acest caz.

Curtea de Apel Constanţa a trimis dosarul spre rejudecare, în aprilie 2015, la Tribunalul Constanţa. Aici, pe 25 septem­brie, judecătorii au admis cererea de chemare în judecată formulată de Auto­ritatea Navală Română în contradictoriu cu RIFA Hol­dings Limited, iar instanţa a constatat nulitatea absolută a contractului încheiat la data de 12.09.2012 între ANR şi Ilvana Holdings Limited (actuala RIFA Holdings Limited).

„Ad­mite cererea de chemare în judecată formulată de recla­man­ta Autoritatea Navală Ro­mână în contradictoriu cu pârâta RIFA HOLDINGS LIMITED. Constată nulitatea absolută a Contractului de agen­ţie încheiat la data de 12.09.2012 între Autoritatea Navală Română şi Ilvana Holdings Limited, înregistrat la Autoritatea Navală Română sub nr. 16223/14.09.2012. Respin­ge cererea de suspendare a exe­cutării Contractului de agenţie încheiat la data de 12.09.2012 între ANR şi Ilvana Holdings Limited, înregistrat la ANR sub nr. 16223/14.09.2012, ca rămasă fără obiect“, se arată în minuta instanţei.

Lucrurile nu s-au terminat însă aici. Firma cu sediul în Cipru, con­dusă de oameni de afaceri germani, poate face recurs și, de asemenea, poate apela la instanțele internaționale. Decizia Tribunalului Constanța este numai o primă victorie pentru ANR. RIFA ar putea cere daune de peste 10 milioane de euro pentru neexecutarea contractului.

Amendați  pentru încălcarea legislaţiei privind achiziţiile publice

Reamintim că acest contract s-a aflat şi în atenția Corpului de Control al Ministerului Transporturilor şi a Autorităţii Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP). Aceasta din urmă este instituţia care a sancţionat ANR printr-o amendă de 180.000 de lei, pentru încălcarea legislaţiei privind achiziţiile publice. Concret, ANR este acuzată că ar fi semnat ilegal contractul și, mai mult, acesta ar fi fost încheiat în condiții dezavantajoase pentru statul român.

Contractul prevedea ca statul român să primească suma de o mie de dolari pentru fiecare navă înmatriculată sub pavilionul său.

Precizăm că străinii interesaţi să-şi înregistreze navele sub pavi­lionul românesc o pot face și acum, pe baza Ordonanţei 42 din 1997 privind transportul maritim şi pe căi navigabile interioare, republicată cu modificările şi completările ulterioare, OG 19/2012.  

PROBLEME. Ce se poate întâmpla

Faptul că o navă este înregistrată sub pavilion naţional aduce obligaţii statului român. Dacă o navă este implicată într-un transport ilegal de arme, de droguri, într-o poluare masivă, imaginea ţării are de suferit, spune Andrian Mihei, fost șef al ANR. Există și posibilitatea ca statul de pavilion să aibă obligaţii legale pentru membrii echipajului implicați în incidente, cum ar fi luarea de ostatici.

”Constată nulitatea absolută a Contractului de agenţie încheiat la data de 12.09.2012 între Autoritatea Navală Română şi Ilvana Holdings Limited, înregistrat la Autoritatea Navală Română sub nr. 16223/14.09.2012.“ – Tribunalul Constanța.

Cele mai citite

Te confrunți cu durere la nivelul genunchiului? Cum recunoști ruptura de menisc și ce poți face pentru a o trata

Durerile articulare pot apărea foarte frecvent ca urmare a unei serii largi de cauze și factori de risc, ceea ce înseamnă că pentru a...

Cinci legi au fost promulgate de președintele Iohannis. Chirițoiu rămâne șef al consiliului Concurenței până în 2026

Președintele Klaus Iohannis a promulgat în cursul zilei de azi cinci legi. Este vorba printre altele despre legea hărțuirii la locul de muncă, dar...

Ministrul Transporturilor: „Contractul pentru încă un lot din secțiunea montană a Autostrăzii A8 intră în licitație”

Compania Naţională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis joi spre validare la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice documentaţia pentru contractul necesar construcţiei lotului...
Ultima oră
Pe aceeași temă