16.6 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialViitorul asigurărilor e doar parțial pe Internet

Viitorul asigurărilor e doar parțial pe Internet

După ce 2015 a fost marcat de apariţia primului cadru legislativ dedicat vânzărilor online de asigurări, începând cu 2016 piaţa asigurărilor se supune noilor reglementări privind comercializarea electronică a contractelor de asigurare.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a constatat în ultimii ani anumite probleme şi nevoi specifice vânzărilor online de asigurări şi acest lucru a condus la apariţia primei norme în domeniu, care presupune respectarea unor cerinţe mai stricte cu privire la informarea corectă şi transparentă a asiguraţilor.

Deşi vânzările online sunt încă la un nivel foarte scăzut în România comparativ cu alte ţări europene, potenţialul de dezvoltare e foarte mare, tot mai mulţi asigurători şi brokeri investind în acest segment. Este adevărat, totodată, că apetitul românilor nu este unul foarte ridicat, în prezent, în ceea ce priveşte achiziția online a produselor de asigurare.

Cele mai vândute poliţe online sunt cele RCA şi de călătorie, în timp ce asigurările de viaţă necesită o consiliere din partea agenţilor de vânzări, fiind achiziţionate prin metodele tradiţionale. Astfel, jucătorii din domeniu nu consideră că noile reglementări privind vânzările online vor genera efecte imediate în comportamentul de consum, însă vor spori nivelul de încredere a consumatorilor în acest mediu de tranzacţionare.

Mai e nevoie de „factorul uman“

În ultimii ani, mai toţi brokerii care erau interesaţi de online au devenit activi în acest mediu, drept urmare nu ne aşteptăm la creşterea numărului celor care să vândă online, deşi poate vor apărea câteva noi site-uri ale unor francize sau ale unor agenţi. “În ceea ce priveşte asigurătorii,  trebuie menţionat că aceştia sunt deja activi şi au platforme de calcul online”, a precizat Răzvan Pavel, Business Development Manager Online, Safety Broker.

Acesta a explicat că pentru asigurările de retail şi asigurările obligatorii viitorul este, ­într-adevăr, pe piaţa online. ­“Dacă ne referim la toate celelalte asigurări,  atunci răspunsul este clar nu – viitorul lor nu este în online, ci este în offline. Pentru toate aceste asigurări este nevoie de factorul uman, este nevoie să înţelegem clientul şi după aceea să propunem o soluţie. Un formular online, oricât de bun ar fi,  nu poate înlocui o întâlnire cu clientul”, a arătat Răzvan Pavel.

Deși utilizatorii de internet au început să aibă mai multă încredere în comerţul electronic, produsele financiare vor continua să fie achiziționate, în majoritatea lor, prin sistemele de distribuție tradiționale, arată specialiștii din domeniu. “Este greu de crezut că o asigurare de viață sau o asigurare facultativă pentru locuință ar putea fi achiziționată online. Consumatorul are nevoie să înțeleagă condițiile care stau în spatele unor astfel de produse, să cunoască toate informațiile necesare pentru a alege acoperirea ce i se potrivește cel mai bine”, a explicat Bogdan Andriescu, preşedintele Uniunii Naţionale a Societăţilor de Intermediere şi Consultanță în Asigurări (UNSICAR). Consultanța va rămâne mulți ani de acum încolo o componentă importantă în procesul de distribuție, mai ales în cazul produselor facultative și al celor destinate clienților corporate, este opinia acestuia. În plus, să nu uităm că, la CASCO, de exemplu, este necesară inspecția de risc, astfel că vânzarea acestui produs se poate face efectiv numai față în față cu clientul, a adău­gat ­Bogdan ­Andriescu.

De aceeaşi părere este şi Victor Șraer, managing partner la Otto Broker de Asigurare. Noile reglementări aduc clarificări cu privire la modul în care se poate realiza o vânzare corectă în mediul online, inclusiv în termeni ce asigură condiții echitabile de concurență și de transparență pentru clienți. “Cred însă că 2016 va fi un an de testare și de adaptare a platformelor de vânzări online, de tatonări cu privire la apetitul consumatorilor pentru achiziția produselor de asigurări prin acest canal de distribuție. Nu mă aștept ca noile reglementări să genereze efecte imediate în comportamentul de consum”, a arătat Victor Șraer.

Canalul de vânzare online are ritmuri de dezvoltare diferite de la o piață la alta, de la o țară la alta. Sunt o serie de factori obiectivi care favorizează interacțiunea umană, dintre care cel mai important este legat de complexitatea unor produse de asigurări, care necesită, la cumpărare, consultanță specializată. “Aceste tipuri de produse se regăsesc și în segmentul de retail, dar mai cu seamă în cel de corporate”, a adăugat Victor Șraer.

Asigurătorii sunt încrezători în evoluţia vânzărilor online. “Credem că noua normă care vizează vânzarea poliţelor de asigurare online reglementează destul de bine perspectiva clientului companiilor de asigurări şi de brokeri în general, ceea ce este un lucru foarte bun. Posibilul client trebuie să fie foarte informat când vine vorba de un produs de asigurare. Din păcate, există şi o parte negativă care constă în faptul că această normă presupune şi adăugarea unor paşi în plus pentru utilizator”, a declarat Vlad Popa, Online Manager în cadrul Uniqa Asigurări.

Acesta este de părere că, ­într-adevăr, online-ul este viitorul pentru orice tip de business, dar în speţă, în asigurări, tendinţa este ca totul să fie din ce în ce mai automatizat şi digitalizat, iar clienţii încep să se obişnuiască din ce în ce mai mult cu emiterea unei poliţe prin intermediul unei platforme web.  

Cele mai citite

Crește cu 50% numărul de muncitori filipinezi așteptați în România anul acesta

În cadrul primei ediții a Săptămânii Prieteniei Filipino-Române organizate de curând în Filipine, de către Departamentul de Muncitori Migranți, din cadrul Guvernului Filipinez, a...

COS raportează un volum de business anual de 29 milioane de euro

COS, unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii integrate de fit – out  și pionier al acestui segment în România, raportează un volum de...

Clotilde Armand s-a înscris pentru un nou mandat la Primăria Sectorului 1

Clotilde Armand și-a depus, joi, candidatura pentru un nou mandat la Primăria Sectorului 1, din partea Alianței Dreapta Unită, potrivit jurnalul.ro. „Am un mesaj pentru...
Ultima oră
Pe aceeași temă