20.8 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăInvestigații România LiberăANAF va aduna informaţii despre clienţii bancari din România şi din străinătate....

ANAF va aduna informaţii despre clienţii bancari din România şi din străinătate. Care este motivul

Agenția Națională de Administrare Fiscală va primi informații despre clienții bancari de la entitățile din România, care au deja obligaţia de a transmite informaţii către Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, dar și de la instituțiile de credit din străinătate, potrivit Mediafax. Scopul acestei noi măsuri este combaterea marii evaziuni fiscale. 

“Este vorba despre o modificare care vizează transmiterea de catre entitatile din România care au deja obligaţia transmiterii de informaţii către Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, potrivit Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării terorismului, republicată, cu modificările ulterioare, şi către ANAF”, se arată într-un comunicat al autorităţii de control.

Scop: combaterea marii evaziuni fiscale

Măsura, prevăzută în Codul de Procedură Fiscală, promulgat în iulie de preşedintele Klaus Iohannis, are ca scop principal combaterea marii evaziuni fiscale, prin identificarea firmelor de tip “fantomă”, conform datelor din bazele de date proprii ale ANAF coroborate cu datele din tranzacţiile bancare, şi prin recuperarea sumelor stabilite ca prejudicii la bugetul de stat, se notează în comunicatul ANAF.

Codul de Procedură Fiscală mai prevede că instituţiile de credit au obligaţia să transmită Fiscului, în cazul solicitării pentru anumite persoane, toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum și informaţiile şi documentele privind operaţiunile derulate prin respectivele conturi.

Citește și: Cele 300 de averi care au trezit suspiciunile ANAF

Băncile sunt obligate să comunice zilnic către ANAF lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entităţi fără personalitate juridică care deschid ori închid conturi, precum și datele de identificare ale persoanelor care deţin dreptul de semnătură pentru conturile deschise la acestea, dar şi lista persoanelor care închiriază casete de valori, precum și încetarea contractului de închiriere.

“Organul fiscal central, la cererea justificată a organului fiscal local sau a altei autorităţi publice centrale şi locale, transmite informaţiile referitoare la conturile bancare, în scopul îndeplinirii de către aceste autorităţi a atribuţiilor prevăzute de lege. Solicitarea și transmiterea de informații se fac prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziție de către A.N.A.F. Pe bază de protocol, încheiat între organul fiscal central și organul fiscal local sau altă autoritate publică, se poate asigura accesul direct în baza de date a organului fiscal central”, se arată în Cod.

Totodată, pentru schimbul de informaţii privind contribuabilii rezidenţi ai statelor cu care România s-a angajat printr-un instrument juridic de drept internaţional şi pentru îmbunătăţirea conformării fiscale internaţionale, instituţiile financiare, inclusiv instituţiile de credit, au obligaţia să declare anual, organului fiscal din cadrul ANAF, informaţiide natură financiară referitoare la conturile deschise şi/sau închise de respectivii contribuabili la acele instituţii.

Prin ordin al ministrului Finanţelor Publice, avizat de Banca Naţională a României şi Autoritatea de Supraveghere Financiară, se stabilesc instituţiile financiare, inclusiv instituţiile de credit, care au obligaţia de declarare; categoriile de informaţii privind identificarea contribuabililor pentru care se transmit informaţiile, precum şi informaţiile de natură financiară referitoare la conturile deschise şi/sau închise de aceştia la instituţiile menţionate; entităţile non-raportoare din România şi conturile excluse de la obligaţia de declarare; regulile de conformare aplicabile de către instituţiile respective, în vederea identificării conturilor raportabile de către acestea, precum şi procedura de declarare a informaţiilor privind identificarea contribuabililor şi a informaţiilor de natură financiară referitoare la conturile deschise şi/sau închise de aceştia la instituţiile în cauză; norme și proceduri administrative menite să asigure punerea în aplicare și respectarea procedurilor de raportare și precauție prevăzute în instrumentele juridice de drept international la care România s-a angajat.

Declararea acestor informaţii se va face până la data de 15 mai inclusiv a anului calendaristic pentru informaţiile aferente anului calendaristic precedent.

Fiecare instituţie care are obligaţii de declarare va informa contribuabilii vizaţi cu privire la faptul că datele privind identificarea conturilor lor sunt selectate şi declarate, furnizând acestora toate informaţiile la care au dreptul. Informarea se realizează în timp util, astfel încât contribuabilii vizaţi să îşi poată exercita drepturile în materie de protecţie a datelor cu caracter personal, înainte ca instituţiile să transmită organului fiscal din cadrul ANAF informaţiile respective.

 

Cele mai citite

Guvernul ia noi măsuri privind sistemul electronic RO e-Factura

Guvernul ia joi noi măsuri privind sistemul electronic RO e-Factura, premierul Marcel Ciolacu anunţând că va fi prelungită cu două luni, până la 31...

Imagini șocante cu soldații israelieni: se joacă cu lenjeria intimă a femeilor palestiniene

Imaginile prezentate public şochează, pe fondul ofensivei israeliene pe care IDF o poartă din Gaza de câteva luni, ca răspuns la atacurile din 7...

Tarifele polițelor de asigurare obligatorie rămân plafonate până la 30 iunie 2024

Executivul a aprobat actul normativ promovat de Ministerul Finanțelor și elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară prin care prelungește cu trei luni perioada de...
Ultima oră
Pe aceeași temă