6.9 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăASF respectă legea doar când îi convine

ASF respectă legea doar când îi convine

Una dintre soluțiile propuse de firmele de  transport pentru oprirea creșterilor de tarife ale RCA a fost, încă de anul trecut, înghețarea prețurilor.

Într-un spectacol menit să îi amorțească pe constatarii săi, Mișu Negrițoiu, președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), anunța că a și ajuns la un acord tacit cu firmele de asigurare prin care acestea din urmă se angajează să nu crească prețurile peste un anumit nivel.  Realitatea de astăzi arată că acest lucru nu s-a întâmplat.

Transportatorii vin iar cu aceeași solicitare, în timp ce Mișu Negrițoiu îi refuză ­cinic, folosind un vechi argument: ASF nu poate intervenă. Deși ASF a intervenit deja ­decisiv.

Patronatele din transporturile rutiere solicită Guvernului îngheţarea primelor RCA la valorile medii calculate de Autoritatea de Supraveghere Financiară în luna iunie 2016, tarife care, potrivit conducerii ASF, oferă stabilitate financiară pe piaţa RCA.

Într-un comunicat al patronatelor – COTAR, UNTRR, ARTRI, APTE 2002, APULUM – se menţionează că, la categoria autoutilitare/autocamioane, toate vehiculele cu masa totală maximă autorizată (MTMA) de până la 3,5 tone, indiferent de clasa de bonus-malus, ar urma să plătească o primă de 1.117 lei pe 12 luni, vehiculele între 3,5 tone şi 7,5 tone ar urma să achite o primă de 1.966 lei pentru un an, vehiculele între 7,5 tone şi 16 tone vor plăti un tarif RCA de 2.207 lei pe an, iar vehiculele cu MTMA peste 16 tone vor putea cumpăra un RCA la un preţ de 8.489 lei pentru un an.

La categoria de transport persoane, vehiculele cu până la 18 locuri vor plăti 3.210 lei pentru un an, vehiculele între 18 şi 40 locuri vor achita 4.366 lei pentru un an, iar vehiculele peste 40 de locuri vor plăti 3.017 lei pe an.  “Solicităm Guvernului îngheţarea primelor RCA la valorile medii prezentate de ASF pentru luna iunie 2016, tarife pe care ASF le consideră că oferă stabilitate financiară şi care stau la baza relansării pieţei asigurărilor RCA din România, aşa cum au declarat reprezentanţii Autorităţii. Guvernul are la îndemână Legea Concurenţei 21/1996, modificată şi completată în 2016, care, la art. 4, alin. 2 şi 3, prevede că pentru sectoarele economice determinate şi în împrejurări excepţionale, precum situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea măsuri pot fi adoptate prin hotărâre pentru o perioadă de şase luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult trei luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri”, potrivit reprezentanţilor celor cinci asociaţii patronale, citați de Agerpres.

Acestea reamintesc faptul că s-au întâlnit pe 19 iulie 2016 şi au transmis două solicitări, una către ASF, prin care au solicitat raportul integral realizat de compania de consultanţă Milliman, şi una către prim-ministrul Dacian Cioloş, pentru stabilirea unei întâlniri urgente până săptămâna viitoare pentru a discuta reducerea imediată a tarifelor RCA, în caz contrar fiind necesară coordonarea unor acţiuni de protest la nivel naţional.

De cealaltă parte, preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu, a declarat, într-un interviu acordat agenției de presă, că nimeni nu are competenţa să intervină în controlul preţurilor, respectiv al primelor, pentru că acest lucru ar însemna desfiinţarea mecanismului de piaţă în formarea preţurilor şi controlul preţurilor în România.

„Sunt transportatori care în continuare se pronunţă pentru controlul preţurilor sau pentru limitarea preţurilor, dar aceasta ar însemna o subvenţie. Nu poţi să controlezi preţurile, dacă ele sunt justificate şi dacă metodologia este bine folosită şi dacă acoperă un anumit nivel al riscurilor. Nu poţi să controlezi nişte preţuri dacă nu ai un mecanism de subvenţie. Or, subvenţionarea preţurilor şi tarifelor în România este exclusă”, a precizat Mișu Negrițoiu. Președintele ASF a susținut că, deși Autoritatea a prevăzut în proiectul de lege posibilitatea unor eventuale intervenţii în piaţă, acestea nu sunt fezabile, “pentru că se pune problema de ce intervii la RCA şi nu intervii la altele”. 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă