10.2 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăBancherii cer clienți independenți de mila statului

Bancherii cer clienți independenți de mila statului

Schimbarea paradigmei abordării, de pe protejare prin facilităţi pe exigenţe, în special în ceea ce priveşte cerinţa de capital, este necesară pentru îmbunătăţirea situaţiei întreprinderilor mici şi mijlocii din România, susţine vicepreşedintele Consiliului director al Asociaţiei Române a Băncilor, Laurenţiu Mitrache, preşedinte executiv al Leumi Bank.

„Cred că ar trebui schimbată paradigma abordării IMM-urilor. 25 de ani înseamnă o generaţie. A trecut o generaţie, iar rezultatele nu sunt mulţumitoare. Paradigma de până acum a fost una de protejare: facilităţi fiscale, facilităţi de capital, facilităţi de… de… de…, mai mult sau mai puţin apreciabile. Ar trebui schimbată paradigma către exigenţe”, a explicat Mitrache.

În opinia sa, exigenţa este necesară în primul rând în privinţa cerinţei de capital. Nu este admisibil să vii cu 200 de lei şi să faci afaceri de milioane. „Trebuie îngreunat accesul la iniţiativa liberă, condiţionat de capital, de pregătirea necesară în aria în care se doreşte a se activa şi să se întărească disciplina financiară şi contractuală. Disciplina contractuală a dispărut cu desăvârşire. Situaţia actuală impune la o lege a contractelor, care să impună contracte scrise cu clauze obligatorii”, a mai spus Mitrache.

Reprezentantul bancherilor a precizat că firmele trebuie lăsate să se dezvolte pe cont propriu, pentru că numai aşa devin mai puternice.

„Am vizitat recent grădina zoologică. (…) Tigrii ăia, dacă le dăm drumul prin Pipera, îi mănâncă câinii, pentru că au fost crescuţi protejaţi. Trebuie să creştem tigri adevăraţ, iar tigrii adevăraţi se cresc numai cu selecţie, în mediul natural, cu toate problemele şi dificultăţile pe care trebuie să le întâmpine”, a exemplificat Laurenţiu Mitrache.

IMM-uri răsfățate

El a făcut o paralelă între mediul de business şi sistemul educaţional din România, unde „generozitatea profesorilor s-a tradus prin generaţii pierdute”.

Potrivit lui Mitrache, programele guvernamentale de susţinere a IMM-urilor nu au funcţionat, dovadă fiind faptul că situaţia acestora este extrem de dificilă.

„Acest lucru se vede dacă analizăm faţa nevăzută a lumii, adică partea cu credite neperformante pentru care sunt criticate în mod public şi corect băncile, dar detaliile le ştim noi”, a explicat bancherul.

Potrivit acestuia, rata de neperformanţă la care s-a ajuns, de 12%-13% conform datelor BNR, a fost obţinută „prin nişte intervenţii masive de reducere a neperformanţelor, care nu au avut ca rezultat redresarea situaţiei creditelor neperformante, ci mutarea lor în alt sertar”.

„Acest grad ridicat de neperformanţă este cel care îngrijorează”, a subliniat el.

Băncile și IMM-urile, iubire imposibilă

După ce aduc la bancă un vraf de documente a căror obţinere presupune timp şi bani, mulţi solicitanţi de credit sunt respinşi în ultimul moment. De vină e opacitatea unui sistem bazat pe „acordul centralei“, notează o analiză a revistei Capital. Birocraţia excesivă a existat dintotdeauna în sistemul bancar din România, însă a fost mai puţin vizibilă în perioada de boom economic, când băncile dădeau mai puţină importanţă departamentului de risc.

Astăzi însă, după patru ani de la finalul „epocii de aur“ a creditelor, contractarea unui împrumut, mai ales atunci când vorbim despre persoane juridice şi în special în cazul firmelor mici sau mijlocii, a devenit o misiune imposibilă. Unul dintre marile impedimente îl constituie lipsa transparenţei, băncile locale făcând rabat de la comportamentul perfect opac doar când sunt obligate prin lege (cum este şi cazul celebrei Ordonanţe nr. 50 a creditelor pentru persoane fizice).

Una dintre problemele sesizate în majoritatea sondajelor efectuate în rândul firmelor mici şi mijlocii din România o reprezintă numărul mare de documente pe care băncile le solicită pentru a acorda un credit şi, mai ales, lipsa surselor de informare în ceea ce priveşte costurile creditului şi garanţiile acceptate de bancă. De asemenea, potenţialii clienţi persoane juridice au la dispoziţie foarte puţine metode de a afla, în detaliu, ce acte sunt necesare pentru accesarea unui împrumut. Nici în cazul persoanelor fizice lucrurile nu sunt cu mult diferite, mai ales când este vorba despre împrumuturile imobiliare, cu excepţia celor pentru „Prima Casă“.

Cu acordul centralei

În ceea ce priveşte creditele pentru persoane juridice, discuţiile pe care potenţialul client le poartă cu angajaţii din sucursalele sau agenţiile băncii sunt prea puţin importante. Eventualul acord sub formă de preaprobare sau preaprobare financiară, primit de la un angajat din agenţie, are mai mult o valoare informativă care, până la urmă, poate induce în eroare şi poate costa clientul timp şi bani. Tiparul de funcţionare al băncilor din România presupune, în cazul majorităţii firmelor şi al unor categorii de clienţi persoane fizice, obţinerea unui acord final din centrala băncii.

Dacă vorbim de credite de valoare mare, acest ultim „OK“ este dat chiar de preşedintele băncii ori de un grup restrâns de manageri din vârful lanţului de conducere (comitet de credit). Tocmai de aceea apar situaţii în care administratori care au adus la bancă toate documentele solicitate (deloc puţine) şi care au fost informaţi că se califică pentru un credit află, uneori după mai bine de o lună de zile, că nu pot lua împrumutul, cererea fiind respinsă „din centrală“.

„Am alergat săptămâni în­tregi pentru a obţine actele cerute. Am fost nevoit să convoc şi AGA pentru a obţine acordurile necesare, am dat bani pentru evaluări şi am pierdut timp preţios. Toate acestea pentru ca, în final, să fiu informat că o anumită persoană din vârful băncii a respins cererea de credit. Nu pot să nu mă întreb de ce a fost nevoie de toate acele acte încă de la început şi de ce am mai purtat atâtea discuţii şi corespondenţe cu diverşi angajaţi ai băncii dacă decizia finală stă în pixul unui om sau al unui grup restrâns de oameni?“, se întreabă administratorul unei firme cu cifră de afaceri de peste patru milioane de euro anual. Compania sa a încercat să obţină o linie de credit pentru nevoi curente, pentru care era dispusă să garanteze cu active imobiliare.

Agricultura, lovită în plin

Relevantă pentru felul în care băncile înţeleg să administreze relaţia cu clienţii lor persoane juridice este opinia managerilor de firme din domeniul agrar.

Părerea lor este importantă tocmai pentru că băncile afirmă că agricultura rămâne unul dintre puţinele domenii bancabile şi că încearcă să atragă cât mai mulţi clienţi pe această zonă. Şi totuşi, mai bine de 30% din fermieri spun că produsele bancare dedicate sunt greu de accesat.

Principala problemă nu o constituie costul creditelor (şi acesta mare faţă de alte ţări) şi nici măcar valoarea exagerat de mare a garanţiilor solicitate (situaţie despre care Capital a scris pe larg), ci birocraţia. Potrivit unui sondaj realizat de BCR pe 200 de fermieri, aproape 60% din solicitanţii de credit din zona agricolă spun că documentaţia stufoasă este cel mai mare impediment, al doilea motiv generator de nemulţumiri este valoarea garanţiilor, iar cel de-al treilea – timpul îndelungat de răspuns. Altfel spus, două dintre cele trei „supărări“ principale ale fermierilor ţin de birocraţie.   

Ce documente cer băncile IMM-urilor şi cine le aprobă

În cazul creditelor de investiţii, băncile solicită următoarele documente, cu mici diferenţe de la bancă la bancă:

– documentele financiare ale companiei: ultimele două situaţii financiare anuale depuse şi ultima balanţă de verificare pe anul în curs;

– acorduri de consultare la

Biroul de Credit pentru acţionarii majoritari şi administratori persoane fizice şi pentru persoana autorizată în relaţia cu banca;

– acorduri de consultare la Centrala Riscurilor de Credit pentru fiecare administrator persoană juridică şi pentru acţionarii majoritari persoane juridice;

 – certificat de atestare fiscală;

 – certificat constatator (dacă nu e adus de client, banca poate obţine certificatul constatator prin RECOM online);

– hotărârea AGA de contractare şi garantare credit;

 – actul de identitate al persoanei autorizate în relaţia cu banca

şi al terţilor garanţi (dacă este cazul);

– acte de proprietate ale imobilului adus în garanţie;

– poliţă de asigurare imobil pentru care este acordat creditul;

– în cazul liniilor de credit cu valori medii şi mari, se cere în plus şi un bilet la ordin în alb, avalizat de acţionarul majoritar.

Etapele aprobării:

1. prescorarea companiei pe baza documentelor financiare (agenţie);

2. analiza dosarului de credit ce cuprinde documentele (sediul central);

3. evaluare imobil garanţie;

4. verificare raport de evaluare (sediul central);

5. stabilirea datei la care se va semna contractul şi semnarea efectivă.

65% din administratorii de ­
IMM-uri din România spun că banca solicită prea multe acte pentru a aproba un credit.

60% din fermieri spun că se lovesc de birocraţia excesivă atunci când vor să contracteze un credit pentru investiţii.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă