10.2 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăConsiliul Fiscal: Bugetul, făcut artificial, pentru creditorii externi

Consiliul Fiscal: Bugetul, făcut artificial, pentru creditorii externi

Bugetul pe 2015 a fost construit pe date care nu par credibile, dar care se încadrează în cerințele finanțatorilor externi. Consiliul Fiscal consideră că Executivul se bazează pe sume mai mari încasate la buget și pe cheltuieli mai mici decât pot fi acestea în realitate.

Reprezentanții Consiliului Fiscal se arată neîncrezători în datele prezentate de Guvern în ceea ce privește viitorul buget. Pe de o parte, rata de absorbție a fondurilor europene prognozată pe 2015 este nejustificat de optimistă, iar pe de altă parte o serie de cheltuieli par a fi subevaluate. De asemenea, nivelul prognozat al încasărilor aferente categoriilor “impozit pe venit”, “contribuţii sociale”, “impozit pe profit”, “impozite şi taxe pe proprietate” contrazice politicile fiscale adoptate de Guvern.

Ionuț Dumitru, președintele Consilului Fiscal a precizat, pentru „România liberă“, că nivelul absorbției fondurilor europene pentru anul viitor este supraestimat. Astfel, scriptic, Executivul a dublat valoarea sumelor ce vor intra în România de la bugetul UE, comparativ cu 2014, astfel încât să se evite dezangajarea banilor europeni. Reamintim că 2015 este un an hotărâtor în ceea ce privește absorbția fondurilor UE, deoarece riscăm să pierdem din banii alocați fiindcă depășim perioada în care aceștia pot fi utilizați.

“În ceea ce privește investițiile care se vor face de la buget, valoarea lor va fi ceva mai mare decât în acest an, când nivelul a fost foarte scăzut, dar comparativ cu perioada 2010-2013 acestea vor fi mai reduse. Importantă este multiplicarea lor în economie, iar acest lucru se face prin prioritizarea și eficientizarea cheltuielilor. Este clar că banii sunt risipiți”, spune Dumitru. Acesta dă exemplu Poloniei, care a cheltuit mai puțin cu un punct procentual din PIB decât România, dar care deține o infrastructură superioară țării noastre.

Referindu-se la modul ineficient în care sunt cheltuiți banii de la buget, analistul economic Florin Cîțu scrie pe pagina sa de Facebook: “Înțeleg că există interes pentru a estima cât din banii colectați la buget se irosesc (adică se fură sau sunt investiți prost). Orice analiză serioasă pe această temă trebuie să pornească de la această cifră/ipoteză: 33% din PIB”.

Încasările, supraestimate

Consiliul Fiscal arată că încasările la buget (impozit pe venit, contribuții sociale, impozite și taxe pe proprietate și impozit pe profit) pe care mizează Guvernul nu sunt realiste. “Se bazează pe o creștere de 9% în buget. E greu de crezut așa ceva. Probabil că se speră să se îmbunătățească colectarea”, susține Ionuț Dumitru. Și Andrei Bădin, partener coordonator servicii fiscale şi juridice în cadrul Deloitte România, arăta că nu ar mai fi necesară creşterea de taxe dacă s-ar colecta în plus măcar jumătate din sumele care reprezintă evaziune fiscală, estimată la 16% din PIB, ajungându-se la un nivel de colectare de 37-38%.

Un alt punct sensibil al proiectului de buget este cel referitor la cheltuieli. Consiliul Fiscal susține că o serie de categorii – “cheltuieli de personal”, “cheltuieli cu bunuri şi servicii”, “asistenţă socială” – par a fi subevaluate având în vedere măsurile adoptate, precum şi execuţia bugetară aferentă anului 2014.

Bugetul a fost construit pe o creştere economică de 2,5%, un PIB estimat la 709,68 miliarde de lei şi o inflaţie anuală de 2,2%. De asemenea, Consiliul Fiscal menționează că proiectul de buget pentru anul 2015 are în vedere atingerea obiectivului pe termen mediu în 2015, în linie cu angajamentele reconfirmate de către Guvern prin Programul de Convergenţă 2014-2017 elaborat în luna aprilie a anului curent, efortul de ajustare structurală aferent anului 2015 fiind de circa 0,6 puncte procentuale din PIB, semnificativ superior celui de 0,1 puncte procentuale din PIB întreprins în anul 2014.    

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă