10 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăConsiliul Fiscal: Execuție bugetară sub așteptări la 6 luni

Consiliul Fiscal: Execuție bugetară sub așteptări la 6 luni

Absorbția extrem de slabă de fonduri europene nerambursabile și minusul înregistrat la nivelul veniturilor fiscale au făcut ca execuția bugetară în primele șase luni ale anului să se situeze semnificativ sub programul semestrial aferent formei inițiale a bugetului general consolidat (BGC), arată datele transmise de Consiliul Fiscal redacției România liberă.

Astfel, atât veniturile cât și cheltuielile bugetare s-au situat la sfârșitul lunii iunie sub programul inițial al bugetului. Veniturile au înregistrat un minus de aproximativ 4,5 miliarde de lei, în vreme ce cheltuielile au fost și ele cu 9,4 miliarde de lei mai mici decât era de așteptat.

Venituri la buget sub așteptări

Chiar dacă această situație a dus statistic la un impact favorabil la nivelul deficitului bugetar – acesta fiind de 4,9 miliarde de lei la 6 luni – în realitate, economia românească a avut de suferit din cauza slabei absorbții a fondurilor structurale pentru care au fost depuse cereri de rambursare mai mici cu 2,8 miliarde de lei față de sumele prognozate. Acestea, la rândul lor, au antrenat ca într-un joc de domino economii suplimentare de cheltuieli în valoare de 4,4 miliarde de lei față  de prognoza bugetară.

Mai mult, potrivit Consiliului Fiscal, minusul înregistrat în primele 6 luni ale anului la nivelul veniturilor fiscale, comparativ cu programarea semestrială inițială este de circa 954 milioane de lei. Principalele trei surse care au dus la acest nivel al veniturilor fiscale au fost
– realizarea în proporție de doar 96,4% a programului de încasări din impozitul de salarii și venit, ceea ce a dus la un minus de venituri de 426 milioane lei
– realizarea în proporție de doar 94,3% a programului semestrial de venituri din TVA, concretizată într-un minus de încasări de 1,49 miliarde de lei, aferent unei dinamici anuale de doar 1,9% comparativ cu una programată de 8,1%
– realizarea în proporție de doar 97,4% a programului de încasări din accize, ceea ce a dus la un minus de venituri de 301 milioane lei

Totuși, evoluțiile nefavorabile mai sus menționate au fost compensate parțial de încasările mai mari decât cele programate în cazul:
– impozitului pe profit (+261 milioane lei)
– impozitelor și taxelor pe proprietate (+507 milioane lei)
– altor impozite și taxe pe bunuri și servicii (+431,5 milioane lei)

Pe de altă parte, în privința contribuțiilor sociale, programul de încasări s-a realizat în proporție de 98,3%, veniturile fiind inferioare celor programate cu circa 478 milioane lei. Totuși, ritmul anual de creștere consemnat, de 5,6%, apare drept consistent cu creșterea anuală a numărului de salariați și a salariului mediu (0,8%, respectiv 4,95% în perioada ianuarie-mai 2014), însă ritmul anual apare drept majorat artificial din perspectiva interpretării economice comparativ cu aceeși perioadă a anului 2013.

Astfel, după ajustarea corespunzătoare a încasărilor din semestrul I 2013, devine de asemenea vizibilă o pierdere de eficiență a colectării (ritmul anual de creștere a veniturilor ajustat fiind doar de circa 3,4%, comparativ cu o majorare anuală a fondului de salarii de circa 5,8%), care însă apare drept inferioară celei de la nivelul încasărilor din impozitul pe venit.

În consecință, comparativ cu nivelul programat, încasările din venituri nefiscale au reprezentat 94,1%, fiind mai mici cu 478 milioane de lei. Acest rezultat este explicat însă de Ministerul Finanțelor Publice prin încasarea în luna iulie 2014 a unor dividende de la companii de stat programate inițial în semestrul I ceea ce înseamnă că nerealizarea veniturilor în primul semestru al anului nu ar trebui să afecteze negativ încasările la nivelul întregului an.

Cheltuieli bugetare mai mici

Cheltuielile bugetare ale statului au scăzut în primul semestru față de nivelul programat. Excepție fac însă cheltuielile cu personalul bugetar, capitol care a înregistrat o creștere cu 107 milioane de lei față de bugetul alocat.

Reușita consemnată la capitolul scăderii cheltuielilor bugetare este doar o aparență însă, întrucât aceasta s-a făcut pe fondul incapacității Guvernului de a derula proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în pralel cu reducerea cheltuielilor de capital, al căror nivel reprezintă doar 69,3% din programul semestrial (-2,13 miliarde lei).

În concluzie, execuția bugetară la finele primului semestru al anului curent arată o nerealizare de circa 1,2 miliarde de lei la nivelul veniturilor bugetare, excluzând absorbția inferioară estimărilor aferentă fondurilor europene precum și nerealizarea programului de venituri nefiscale.

Cele mai citite

Inovație pe piața muncii: munca fără contract

Ministerul Muncii a anunţat că orice persoană cu vârsta de cel puţin 16 ani va putea să câştige bani în plus. Va putea face...

Dosar de corupție la nivel înalt în Rusia: unul din adjuncții ministrului rus al apărării a fost arestat

Un adjunct al ministrului rus al apărării, Timur Ivanov, a fost arestat pentru presupusă corupţie, a anunţat marţi Comitetul de Anchetă rus, notează AFP,...

Bătălia pentru Sectorul 1: imperativa coaliție anti-Clotilde

Se ascute lupta, odată cu nominalizarea lui Sebastian Burduja și a Gabrielei Firea, candidați separați ai coaliției PSD-PNL, pentru funcția de primar general al...
Ultima oră
Pe aceeași temă