12.2 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăSurpriza pe care ne-o pregătesc hipermarketurile după scăderea TVA

Surpriza pe care ne-o pregătesc hipermarketurile după scăderea TVA

Organizațiile patronale susțin că înaintea scăderii TVA la produsele -agro-alimentare există mai multe semne că hipermarketurile își vor mări marja de profit. Prețurile vor scade cu un procent mai mic decât ar trebui.

Afișarea în paralel a prețului vechi și a celui nou, după reducerea TVA, timp de două săptămâni. Această propunere a fost făcută la întâlnirea recentă dintre reprezentanții Ministerului Finanțelor, al Agriculturii, Consiliului Concurenței, organizațiilor patronale din industria alimentară și cei ai hipermarketurilor. Însă, reprezentanții magazinelor au refuzat, motivând că ar fi un volum de muncă prea mare. Organizațiile patronale arată că motivele reale sunt altele.

“Avem informații de la furnizori că unele hipermarketuri încearcă să renegocieze taxele pentru a suplini viitoarele reduceri de preț, ca -urmare a reducerii TVA la alimente de la 1 iunie. Asta după ce au majorat în -decembrie taxele pentru 2015. În final, această creștere a taxelor impuse de marile lanțuri de magazine se va reflecta în preț, ceea ce ar putea conduce la o anulare a efectelor scăderii TVA”, a precizat, pentru „România liberăø, Aurel Popescu, președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase. -Acesta spune că există și câteva semnale că unele magazine încearcă să mărească prețurile, premergător reducerilor de TVA.

Dorin Cojocaru, președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelui este de părere că furnizorii sunt presați de hipermarketuri nu numai din cauza reducerii TVA, dar și a produselor marcă proprie și a prețurilor de dumping ale produselor din Polonia, Slovenia și Ungaria. “Producătorii sunt obligați să apară de câteva ori în revistele lor de promovare, ceea ce îi costă circa 10.000 de euro, plătesc taxa de raft, cea de capăt de raft dacă vor o expunere mai bună etc. Dacă se deschide un nou magazin, producătorii trebuie să plătească o nouă taxă sau dacă se renovează unul din magazine.

De asemenea, furnizorii plătesc 5% din cifra de vânzări pentru marfa expirată, ca hipermarketurile să o trimită la Protan. Aceste taxe sau servicii de marketing cum mai sunt numite, cresc de la an la an și au ajuns să cumuleze chiar și 50% din valoarea mărfurilor”, ne-a spus Cojocaru. Președintele APRIL arată că un producător nu poate negocia de pe picior de egalitate cu un hipermarket și că toate aceste costuri ajung în prețul final pe care îl achită cumpărătorul. “Dacă nu le convine, hipermarketurile îi delistează, iar o relistare costă între 10.000 și 15.000 de euro/produs”, spune -Cojocaru. Acesta susține că reducerea TVA este un bun prilej pentru ca magazinele să-și crească marja de profit, în realitate prețurile scăzând cu mai puțin de 12%, cât ar fi trebuit ca urmare a reducerii TVA.

Cum răspund hipermarketurile acuzațiilor aduse de organizațiile patronale? Ce taxe trebuie să plătească un furnizor pentru a-și desface produsele într-un hipermarket și cât reprezintă, în medie, ponderea taxelor din valoarea produselor? Aceste întrebări le-am adresat reprezentanților Auchan, Carrefour, Cora, Kaufland, Metro și Selgros, cele șase lanțuri de hipermarketuri prezente în țara noastră.

“În 2013 Carrefour România a lucrat îndeaproape cu producătorii și procesatorii de produse de panificație pentru implementarea TVA redusă la pâine, astfel încât prețurile de la raft au reflectat această modificare. Vom continua dezvoltarea de parteneriate reale cu furnizorii noștri, cu producătorii români, pentru ca reducerea TVA la produsele agro-alimentare să fie în beneficiul acestora, dar mai ales al clienților noștri. În ceea ce privește taxele practicate de Carrefour România, nu va putem oferi detalii, aceste informații fiind confidențiale”, ne-au răspuns reprezentanții lanțului francez. “Compania ține să îi asigure pe consumatori că strategia sa comercială nu urmărește creșterea artificială a prețurilor pentru a compensa scăderea TVA”, a ținut să ne asigure și lanțul Cora, parte a grupului franco-belgian Louis Delhaize. Până la închiderea ediției, celalalte magazine nu ne-au răspuns la întrebări.

Legea hipermarketurilor

Anul trecut, deputatul Marin Anton a inițiat un proiect de modificare a Legii 321 din 2009, care reglementează comerţul cu produse alimentare astfel încât să se reechilibreze raportul dintre hipermarketuri și furnizori, în special pentru producătorii români.

“Pentru că nu am avut susținere politică nu am reușit să trec anul trecut acest set de modificări, însă acum am susținerea necesară și sper ca maxim într-o lună proiectul să intre în discuții. Iar, până la sfârșitul acestui an proiectul va trece prin Parlament”, ne-a spus Anton. Acesta subliniază că propunerile sale vizează în special aducerea pe rafturi a produselor românești, în condițiile în care, în prezent, 80% din mărfurile alimentare din hipermarketuri sunt importate. “În prețul de achiziție hipermarketurile includ toate taxele, ceea ce nu este corect. Astfel, maschează cheltuielile de promovare și de creștere a profitabilității lor, care sunt astfel suportate de furnizori. Hipermarketurile se capitalizează pe spinarea fermierilor și a producătorilor români. Statul nu își protejează propriii producători fiindcă Legea 321 a fost promovată de unele persoane care au avut anumite interese”, susține deputatul.     

Cele mai citite

Ministrul Apărării Naționale, Angel Tîlvăr, a avut o convorbire cu secretarul american al apărării Lloyd Austin

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a avut miercuri o convorbire cu secretarul american al apărării Lloyd Austin, anunțul fiind făcut imediat după ce președintele...

CSM a respins suspendarea judecătoarei Ancuța Popoviciu din funcție

Consiliul Superior al Magistraturii(CSM) a respins suspendarea Ancuței Popoviciu din funcţie, asa cum ceruse Inspecția Judiciară, potrivit europafm.ro. Săptămâna trecută, chiar judecătoarea ceruse să se...

Cum se va desfășura prima competiție de frumusețe pentru AI din lume

Cu un singur click, lumea reală și cea virtuală se întâlnesc într-o competiție revoluționară de frumusețe. Primul concurs de frumusețe artificială din lume și-a...
Ultima oră
Pe aceeași temă