Nu doar în România, dar și peste Ocean sau în Marea Britanie există o frenezie a cumpărăturilor de Paște. Dacă ținem seama de salariul mediu și de puterea de cumpărare, putem spune că suntem aproape la fel de risipitori ca americanii atunci când vine vorba să petrecem.
85% din românii din orașe au petrecut Paștele acasă, cu familia sau cu prietenii în anul 2014. Bugetul familial pentru sărbătoarea pascală a fost de 360 de lei, potrivit unui studiu realizat de MEDNET Marketing Research Center în anul 2004. Ceea ce arată că un român cheltuiește, în medie, 130 de lei, adică 32 de dolari.
Iepurașul se mănâncă de la urechi
Un studiu al postului american NBC arată că americanii cheltuiesc în medie 140 de dolari pentru mâncare, băutură și alte cadouri de Paște, adică de 4,5 ori mai mult decât un român. Nu trebuie uitat însă că în SUA salariul mediu este de cinci ori mai mare decât în România (400 dolari în România, respectiv 2.000 de dolari în America). Cheltuielile totale ale americanilor cu ocazia sărăbătorii de Paște vor fi cifrate, în 2015, la 16,4 miliarde de dolari, potrivit Federației Naționale de Retail al SUA. Pentru că americanii petrec duminica Paștelui cu familia, este de așteptat să cheltuiască 5,3 miliarde de dolari pe diversele feluri de mâncare tradiționale. O sumă de 2,2 miliarde de dolari va fi cheltuită pentru cumpărarea de ciocolată, dar și cozonaci și alte produse de panificație. Americanii vor cheltui pentru dulciuri cel puțin 20 de dolari fiecare, iar majoritatea cumpără iepurași din ciocolată, în timp ce o pondere de 78% din ei declară că îl devorează începând cu urechile.
Pe alte parte, agenția de marketing Savvy a anunțat că peste 65% din britanici vor face cumpărături cu prilejul sărbătorii pascale, vânzările retailerilor fiind estimate la suma de 747 de milioane de lire sterline. Alastair Lockhart, manager al Savvy Marketing, susține că potrivit studiului realizat de compania sa “80% din cumpărători plănuiesc să cumpere ouă de ciocolată astfel încât retailerii vor da o bătălie crâncenă pe acest segment, iar învingător va fi cel care va avea o ofertă mai bună, bazată pe calitate și preț. În timp ce prețul acestor produse continuă să scadă, producătorii trebuie să își diversifice gama pentru a putea face un bun profit. În ceea ce îi privește pe retailerii din domeniul alimentar, ei trebuie să își concentreze oferta pentru a veni în întâmpinarea celor care își petrec sărbătoarea în familie, dar și pentru cei care organizează petreceri restrânse. De asemenea, producătorii de mobilier și accesorii pentru casă se așteaptă la vânzări importante.”
Obiceiuri autohtone
Potrivit studiului MEDNET, tradiția vopsirii ouălor este respectată de 64,8% din români, iar 17,2% din respondenți au spus că preferă să cumpere ouăle de la magazin. Aproape 50% din respondenți cumpără cozonacul pentru Paște, același procent fiind în dreptul cumpărătorilor de vin.
În ceea ce privește pasca și drobul, cei mai mulți dintre consumatorii acestor produse au spus că le pregătesc în gospodărie. Aproape jumătate (49%) din respondenți cumpără carne de miel sau ied pentru a sărbători Învierea Domnului.