25.3 C
marți, 16 aprilie 2024
AcasăAlegeri 2016Liviu Dragnea refuză să-şi asume nerespectarea propriilor promisiuni electorale. Analiştii economici critică...

Liviu Dragnea refuză să-şi asume nerespectarea propriilor promisiuni electorale. Analiştii economici critică tentativa de modificare a fiscalităţii între Crăciun şi Revelion

După ce şi-a revenit din euforia câştigării alegerilor cu un scor mai mare decât cel la care spera, Liviu Dragnea a încercat să-l convingă pe Dacian Cioloş să scoată din foc cu mâna lui castana fierbinte a promisiunilor electorale făcute de PSD.

Economiştii consultaţi de România liberă au comentat încercarea preşedintelui PSD de a-l convinge pe Cioloş să facă o nouă modificare fundamentală a legislaţiei fiscale pe final de an, respinsă de primul ministru.

„Legea responsabilităţii fiscale prevede că orice modificare majoră în acest domeniu trebuie anunţată cu cel puţin şase luni înainte. Însă, din 2004 încoace avem veselia asta de a pune în Monitorul Oficial, între Crăciun şi revelion, legi de modificare a fiscalităţii. Totul a început în 2004, cu introducerea cotei unice, dar măcar atunci era vorba de o reducere de taxe. Însă veselia asta a continuat aproape constant. Din 2004 şi până în 2014, când am pierdut şirul, am numărat 238 de modificări la legislaţia primară fiscală”, a declarat pentru România liberă analistul economic Răzvan Orăşanu.

El a explicat că o soluţie de compromis ar fi acordarea unui termen de şase luni pentru ca modificările cu pricina să intre în vigoare, adică ele să devină efective de la 1 iulie, nu de la 1 ianuarie.

Între fiscalitate şi moralitate

La rândul lui, analistul economic Adrian Benţa a evaluat situaţia din două puncte de vedere – fiscal şi moral. „Din punct de vedere fiscal, în anul următor bugetul va crăpa, e limpede ca lumina zilei. În aceste condiţii, în afară de amănarea reducerii unor taxe, să nu ne trezim prin ianuarie-februarie cu o ordonanţă de mărire a taxelor”, a declarat el pentru România liberă.

Pe de altă parte, Benţa a admis că în niciun caz măsura de a renunţa la scăderea unor taxe, promisă în campania electorală, nu este nici pe departe morală. „Dar cum fiscalitatea nu e niciodată morală…”, a conchis analistul economic.

Toată disputa a început marţi, când Dragnea a declarat că, în discuțiile avute cu Cioloș, premierul a arătat că este interesat ca România să nu intre într-un derapaj economic. "Ne-am auzit de ieri (luni – n.red.) și am convenit ca astăzi să avem o discuție. Mie mi s-a părut o abordare responsabilă din partea primului-ministru, chiar am apreciat asta. Dincolo de supărarea firească generată de rezultatul alegerilor, a arătat că este interesat ca România să nu intre într-un derapaj economic anul viitor, ținând cont și de programul nostru de guvernare prezentat în campanie. Mi-a solicitat, mi-a prezentat, mi-a transmis câteva intenții de a adopta acte normative în Guvern, ordonanțe care să proroge aplicarea unor legi care ar intra în vigoare de la 1 ianuarie, cu care am fost de acord. Am discutat, de asemenea, despre salariul minim pe economie pe anul 2017, i-am spus că angajamentul nostru rămâne ferm 1.450 de lei, am acceptat propunerea dumnealui ca noul guvern, așa cum e firesc, să adopte această HG, îngrijindu-se în a pregăti cadrul legal", a spus Liviu Dragnea.

Sarabanda declaraţiilor

Ulterior, purtătorul de cuvânt al Executivului, Liviu Iolu, a confirmat existenţa discuţiei purtate de primul ministru Dacian Cioloş cu preşedintele PSD, Liviu Dragnea.  Un comunicat dat publicităţii apoi de Guvern preciza că premierul nu a fost de acord cu propunerea lui Dragnea: "În cadrul discuției telefonice cu domnul Liviu Dragnea, premierul Dacian Cioloș nu a confirmat că acceptă propunerile de prorogare pentru un an a unor prevederi din Codul fiscal. Prim-ministrul a precizat că ia notă și analizează această propunere, dar trebuie avute în vedere mai multe aspecte legale și de oportunitate ale deciziei".

Premierul Dacian Cioloș se așteaptă ca PSD să își îndeplinească promisiunile făcute înainte de alegeri, se menționa în comunicat. "Pe de altă parte, premierul Dacian Cioloș se așteaptă ca Partidul Social Democrat să își respecte promisiunile și programul de guvernare prezentat cetățenilor înainte de alegerile parlamentare din 11 decembrie, asumându-și totodată responsabilitatea politicii fiscale și legislația adoptată deja în Parlament", mai arată comunicatul Guvernului.

În fine, la ceas de seară Cioloş a ţinut să clarifice discuţia pe care a avut-o cu şeful PSD, afirmând că Guvernul pe care îl conduce nu va lua nicio decizie prin care să modifice Codul Fiscal

"Analiza este limpede: acest Guvern nu se va atinge de Codul Fiscal. Cum este firesc, orice decizie de această amploare poate să fie luată, dacă se va considera necesar, doar de către viitorul guvern, legitimat de o majoritate în Parlament și de rezultatele alegerilor de duminică", a scris Cioloș pe Facebook. El a adăugat că în cadrul discuției, care, în opinia sa, "a produs ceva tulburare", nu și-a dat acordul asupra prorogării unor termene pentru unele prevederi din Codul Fiscal. "În cadrul discuției nu am spus că sunt de acord cu propunerea de prorogare pentru un an a unor prevederi din Codul Fiscal. Am zis că o voi analiza, dar că trebuie avute în vedere mai multe aspecte atât legale cât și de oportunitate", a precizat primul ministru.

Rotiri gratuite la cazino. Chiar sunt gratuite? Cum le activezi și ce câștiguri poți obține

Rotirile gratuite fac parte din campaniile promoționale pe care operatorii de cazino online din țara noastră le desfășoară constant. Ele oferă utilizatorilor posibilitatea să...

Armata israeliană: victimele atacului de la consulatul iranian din Damasc erau teroriști angajați împotriva Israelului