20.3 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăAlegeri 2016Prima dată MANAGER (ghid de supravieţuire după avansare)

Prima dată MANAGER (ghid de supravieţuire după avansare)

Încă de pe băncile facultăţii, mulţi dintre noi visăm să devenim manageri de succes. Dar cum este trecerea de la un post de execuţie, la unul de manager?

Peter Drucker defineşte managementul ca fiind metoda prin care cunoştinţele sunt puse în aplicare în munca de zi cu zi, sistemul şi informaţiile sunt înlocuite cu intuiţia şi se renunţă la efort în favoarea preluării puterii.

În esenţă, managementul funcţionează prin intermediul celorlalţi pentru îndeplinirea sarcinilor specifice dintr-o organizaţie. 

Prin definiţie, rolul tradiţional de manager presupune o persoană responsabilă, care planifică şi organizează munca şi conduce angajaţii. Un manager numit recent nu îşi doreşte să fie un simplu manager – ar vrea să fie un şef extraordiar.

Este greşită presupunerea că respectul şi încrederea vin o dată cu funcţia de conducere sau cu anii de experienţă. Să fii şef înseamnă să fii mereu supus testelor. Oamenii vă consideră o persoană care are toate  răspunsurile, care poate motiva angajaţii să obţină rezultate şi care este capabil să conducă cu succes un departament într-o perioadă dificilă.

Să fii un manager extraordinar înseamnă mai mult decât cele men­ţionate mai sus, iar cel mai important factor de diferenţiere este fineţea. Un bun manager este acea persoană care are principalele calităţi de conducător, şi în plus, asigură dezvoltarea abilităţilor necesare angajaţilor, anticipează obiectivele şi nevoile viitoare ale departamentului, ştie foarte bine să comunice, dovedeşte bune abilităţi de interacţiune cu ceilalţi şi mai ales cu cei subordonaţi.  

Aceste abilităţi vor duce la dezvol­tarea încrederii şi respectului colegilor, superiorilor, subordonaţilor, clienţilor şi furnizorilor.

Schimbări în activitate

Aţi lucrat mai bine decât s-au aşteptat ceilalţi şi vă pricepeţi să obţineţi rezultate. De aceea aţi fost promovat în postul de manager. În postul anterior aţi lucrat mai mult cu date şi fapte. Rolul de manager implică şi alte aspecte, care vă solicită să lucraţi mai ales cu oameni şi idei.

Este predictibil să lucrezi cu documente şi sarcini, în timp ce oa­menii sunt imprevizibili. Ei au sentimente, aşteptări şi vieţi personale – pentru a numi doar câteva dintre lucrurile care au impact asupra activităţii lor la locul de muncă.

Vorbim despre o diferenţă semnificativă, pe care o veţi observa încă din prima zi de muncă în noul rol de manager. S-ar putea să fie nevoie să vă dezvoltaţi şi să vă rafinaţi o serie de capacităţi complet noi pentru a reuşi ca manager.

Împrieteneşte-te cu eşecul

Orice studiu al succesului implică analiza eşecului. Acesta vă arată ce să evitaţi. Centrul pentru Abilităţi de Conducere Creativă (The Center for Creative Leadership) din Greensboro, Carolina de Nord, a reunit mai multe studii referitoare la cauzele eşecului într-un post de conducere.

Au analizat care ar fi motivele pentru care o persoană în plină ascensiune, cu succese răsunătoare în carieră şi cu reputaţie câştigată prin performanţă, să eşueze lamen­tabil când ajunge într-un post de management. Ironia este că trăsăturile care stau la baza succesului de la începutul carierei sunt aceleaşi care cauzează şi eşecul într-un post de conducere.

Schimbări aşteptate

Ca orice schimbare, asumarea noului rol de manager s-ar putea să vi se pară o situaţie destul de neobişnuită. Schimbările se vor propaga cu efect şi impact asupra multor aspecte din activităţile dumneavoastră zilnice. Lista de mai jos menţionează câteva dintre schimbările frecvente cu care se confruntă o persoană numită într-o funcţie de conducere.

  Vă va fi dor de stabilitatea şi confortul de la fostul loc de muncă.

  Acum sunteţi responsabil de munca celorlalţi.

  S-ar putea să duceţi dorul aprecierilor şi recunoştinţei primite la fostul loc de muncă, până când vă adaptaţi si veţi deveni perfect competent în noua funcţie.

  Dumneavoastră trebuie să vă asiguraţi că sunt aplicate regulile şi politicile.

  Acum aveţi mai multe solicitări ca niciodată care vă răpesc timpul (pontaje, plăţi de salarii, aprobarea concediilor, ore suplimentare, noi angajări şi cursuri de formare).

  Modul de evaluare al performanţei dumneavoastră şi a activităţii dumneavoastră se va schimba şi va deveni mai vag.

  Jucaţi două roluri, de reprezentant al organizaţiei şi de susţinător al angajaţilor. S-ar putea să vă fie greu să păstraţi un echilibru aici.

  Va trebui să împărtăşiţi din expertiza dumneavoastră şi să vă eliberaţi de activităţile de lucru preferate sau de proiectele dumneavoastră favorite.

  Sunteţi de acum ambasadorul departamentului dumneavoastră.

  Veţi avea senzaţia că nu aveţi niciodată suficient timp.

  S-ar putea să vă simţiţi singur şi izolat.

Capcane frecvente

Există o linie fină de demarcare între a vă face plăcut şi a nu deveni prea familiar cu angajaţii pe care îi conduceţi. Aici este secretul. Deşi vă doriţi ca angajaţii să fie recunoscuţi ca persoane, nu vă doriţi nimic mai mult decât o implicare superficială la nivel de socializare. Dacă încălcaţi această linie, ceilalţi angajaţi vor interpreta comportamentul drept favoritism.

Altă capcană cunoscută este să vorbiţi prea mult, presupunând că dumneavoastră, în calitate de manager, trebuie să aveţi toate răspunsurile. Gândiţi-vă la perioada de dinaintea promovării. La acea vreme nu vă aşteptaţi ca managerul dumneavoastră să aibă răspunsurile tuturor întrebărilor. Cu toate acestea, ar trebui să puteţi afla acele răspunsuri pe care nu le aveţi.

Când faci pasul spre o carieră în management este bine să ştii care este rolul de şef, ce capcane poţi întâlni, cu ce schimbări te confrunţi, ce instrumente de conducere ai la îndemână, cum aplici planificarea strategică, delegarea şi motivarea oamenilor.  

Profil

Sunt ca voi ceilalţi, dar şi puţin diferită…

Când eram copil nu ştiam ce carieră să aleg, dar acum ştiu să ofer consiliere în carieră.

Când eram studentă la Psihologie&Peda­gogie la Universitatea Bucureşti nu îmi plăceau cursurile teoretice, iar acum ofer resurse de training experienţial.

Când eram psiholog şi consultant în recrutare am înţeles nevoile diferite ale clienţilor şi profilurile oamenilor, dar nu înţelegeam ce se întâmplă cu noii angajaţi din companii. Apoi am devenit HR Manager.

Când eram HR Manager (12 ani) mi-am dorit să fac proiecte de eficientizare, de evaluare, de dezvoltare dar nu erau mereu bugete.

Acum sunt mulţumită! Am reuşit să aduc în România soluţii de evaluare şi dezvoltare la îndemâna organizaţiilor, managerilor, consultanţilor şi care  oferă transparenţă, înlătură barierele bugetului şi sunt experienţiale!

Un manager extraordinar asigură dezvoltarea abilităţilor necesare angajaţilor

Cele mai citite

Inovație pe piața muncii: munca fără contract

Ministerul Muncii a anunţat că orice persoană cu vârsta de cel puţin 16 ani va putea să câştige bani în plus. Va putea face...

Renunțarea la sobele cu lemne, inepții. “Cu ce să ne încălzim? Curent electric? Ăla pe care am ajuns să îl importăm la prețuri astronomice?”,...

Partidul S.O.S al Dianei Șoșoacă susține că românii nu se pot încălzi cu "curentul electric importat la prețuri astronomice", ci este nevoie de sobele...

Vizită importantă la București. Comisarul european pentru parteneriate internaționale vine în România

Vizita comisarului european pentru parteneriate internaționale, Jutta Urpilainen, la București în perioada 24-25 aprilie, marchează un moment important în dialogul dintre Uniunea Europeană și...
Ultima oră
Pe aceeași temă