9.8 C
București
sâmbătă, 27 aprilie 2024
AcasăAlegeri 2016Românii preferă vacanțele riscante

Românii preferă vacanțele riscante

Asigurarea turiștilor în cazul insolvabilității agențiilor de turism, obligatorie prin lege, poate face diferența între o vacanță liniștită și o cheltuială inutilă. Același efect îl are și o asigurare de călătorie, extrem de ieftină. Cu toate acestea, cele două produse nu au deloc succes în România.

Falimentele înregistrate în ultimii ani pe piața turismului, soldate cu o creștere a daunelor achitate de asigurători, i-au determinat pe aceștia din urmă să privească mai circumspect agențiile de turism care le calcă pragul. Toate agențiile de turism care activează în România sunt obligate să încheie o poliță de asigurare care să acopere riscul intrării în insovență sau în faliment. Polița, care funcționează ca un fel de „RCA pentru turiști”, garantează acestora din urmă că vor fi despăgubiți în situația în care agenția de turism cu care lucrează ajunge să nu își mai poată îndeplini obligațiile.

Asigurarea își produce efectele doar dacă societatea emitentă este sesizată de turiștii păgubiți. Multă vreme, turiștii români nu au cunoscut acest produs, motiv pentru care vânzarea lui era o afacere avantajoasă pentru asigurători. O dată însă cu popularizarea poliței au început să crească substanțial și daunele plătite de asigurători. Este și motivul pentru care unele companii au și renunțat să mai vândă acest produs.

Educație lipsă

„În general, este nevoie de timp pentru ca un client să înțeleagă modalitatea în care funcționează o poliță de asigurare. Este și cazul asigurărilor de răspundere profesională, care, deși sunt obligatorii în anumite zone, au fost mai puțin înțelese. În timp, beneficiarii au învățat însă să folosească aceste instrumente, au învățat să ceară plata despăgubirilor. Se vede, de exemplu, în cazul polițelor pentru agențiile de turism unde, în ultimii ani, daunele plătite au crescut substanțial și chiar au determinat multe societăți de asigurare să renunțe la acest produs”, spune Bogdan Andriescu, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări, asociația reprezentativă a brokerilor, citat de economica.net. 

Chiar și firmele de asigurare care mai au încă în portofoliu asigurarea pentru turiști au decis să-și schimbe strategiile. După falimentele răsunătoare care au marcat anii 2013 și 2014, firmele de asigurare analizează mult mai atent solicitanții de polițe. „Asigurătorii nu mai vând produse standardizate. Costul asigurării, prima anuală adică, este stabilit în funcție de riscurile la care este expusă fiecare agenție în parte. Cu cât este mai puțin stabilă agenția, cu atât costul asigurării este mai mare”, au spus reprezentanții patronatului agențiilor de turism (ANAT).

Cum funcționează asigurarea împotriva insolvenței

Asigurarea turiştilor în cazul insolvabilităţii agenţiei de turism, cum este ea denumită, prevede o limită minimă de răspundere de 50.000 USD pentru tour-operatori şi de 10.000 pentru revânzători.

Odată ajunşi la destinaţie, dar cu pachetele turistice neachitate, păgubiţii se pot adresa companiei de asigurări a agenţiei de turism, respectând anumite condiţii prevăzute în Ordinul 235/2001 al Ministerului Turismului. Spre exemplu, în cazul în care agenţia de turism nu efectuează repatrierea turistului, acesta din urmă trebuie să anunţe imediat asigurătorul prin telefon, fax sau e-mail. În această situaţie, asigurătorul nu are, totuşi, obligaţia de a achita imediat contravaloarea cheltuielilor de repatriere, ci de a rambursa contravaloarea acestora, dovedite prin documente justificative după întoarcerea turistului în România, în condiţiile respectivei poliţe de asigurare. Legislaţia în vigoare obligă agenţiile de turism să furnizeze informaţiile despre poliţa de asigurare pe site-ul propriu, dar să o menţioneze şi în contractul încheiat cu turistul.

Riscuri esenţiale în polița de călătorie

Deşi asigurările de sănătate pentru călătorii au devenit facultative, ele nu ar trebui să lipsească din planurile de vacanţă ale turiştilor cel puţin din două motive. Preţul lor este unul relativ redus, iar beneficiile sunt infinit mai multe decât cele oferite de Cardul European de Sănătate, care poate fi cumpărat prin casa de asigurări. Un număr de 15 companii de asigurări locale oferă produse cu preţuri între 17 şi 25 de lei, care acoperă toate costurile cu tratamentul medical de urgenţă, cu tratamentul ambulatoriu, cu spitalizarea, cu medicamentele, cu transportul către ţară sau cu intervenţiile stomatologice de urgenţă.

Pe de altă parte, Cardul European de Sănătate acoperă doar costurile cu tratamentele medicale de urgenţă şi nu în orice condiţii. Cardul asigură tratamentul de urgenţă în condiţiile impuse de legislaţia din ţara respectivă. Dacă în ţara respectivă tratamentul presupune coplată, atunci va plăti şi deţinătorul cardului din România. Mai mult de jumătate din ţările UE au un sistem bazat pe coplată. Brokerii de asigurare spun că vânzările de poliţe de călătorie au continuat să crească şi după ce ele au devenit facultative, o dată cu intrarea României în Uniunea Europeană.

Asigurarea internaţională – mai scumpă, dar completă

În ceea ce priveşte asigurările voluntare de sănătate, acestea au o primă de asigurare peste medie, cu o limită de despăgubire corespunzătoare, incluzând un spectru mult mai larg de servicii oferite asiguraţilor. Majoritatea asigurătorilor din România oferă poliţe de asigurări de sănătate cu tratament în unităţile medicale private sau de stat în România, se poate opta însă şi pentru o poliţă de asigurare care să acopere aceste servicii în străinătate.

Aceste poliţe au prevăzut expres ţările în care se oferă acoperire şi suma asigurată. Poliţa de asigurare medicală internaţională asigură acoperirea oricărui tratament spitalicesc esenţial de care aţi avea nevoie în străinătate, în caz de urgenţă sau vizită planificată, suma de acoperire fiind de până la 1,8 milioane euro. Aceasta include chirurgia, tratamentul pentru cancer şi imagistică primite fie în spital, fie ca pacient nespitalizat. La încheierea unei astfel de poliţe clientul va completa şi o fişă medicală unde se precizează, alături de altele, bolile preexistente, de cele mai multe ori asiguratul fiind supus şi unei investigaţii medicale.  

Nu dăm nici măcar 5 euro

Doar 5% din românii care achiziţionează bilete de avion online pentru plecări în străinătate îşi fac şi o asigurare de călătorie, arată un studiu al Vola.ro. Procentajul celor care cumpără bilete de avion online şi achiziţionează şi o asigurare de călătorie (asigurare de sănătate sau pentru pierderea bagajului) s-a menţinut constant de-a lungul timpului şi este, poate, cel mai bun indicator pentru a măsura conştientizarea utilităţii unei asigurări de călătorie.

În schimb, procentajul clienţilor care cumpără biletul de avion offline (apelând la un agent de turism) şi se decid şi pentru o asigurare de călătorie este mai dinamic, aproximativ 35% dintre aceştia alegând asigurarea. Rata acestora este însă în creştere. Dacă în anul 2012 16% alegeau o asigurare de călătorie, în 2013 numărul acestora a crescut la circa 20%, iar spre sfârşitul anului 2013 şi începutul lui 2014 asigurările au fost cumpărate de aproximativ 35% din cei care au achiziţionat biletul din agenţie.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă