16 C
București
miercuri, 27 martie 2024
AcasăAlegeri 2016Vrei să devii însoţitor de bord? Află mai multe

Vrei să devii însoţitor de bord? Află mai multe

Atenţia la detalii, capacitatea de a reacţiona prompt în situaţii critice şi siguranţa de sine sunt trăsături ale unui însoţitor de bord. Pe lângă acestea, este nevoie şi de absolvirea unei şcoli în domeniu, în care sunt aprofundate cunoştinţe de legislaţie aeronautică, medicină, proceduri de urgenţă sau geografie.

Profesia de însoţitor de bord este pentru persoanele dinamice şi spontane, care pot face faţă diferitelor evenimente apărute în timpul unui zbor. „Nici un zbor nu seamănă cu altul, iar însoţitorii de bord trebuie să facă faţă, în fiecare zi, unor noi situaţii”, consideră Felicia Clătici, PR&Communication specialist la Tarom. Mai mult, Clătici completează că însoţitorii au nevoie de tact, de calm, putere şi siguranţă de sine şi încredere, iar munca lor este recompensată întotdeauna de satisfacţia lucrului dus la bun sfârşit.

În plus, Florentina Ivan, PR manager la Blue Air, susţine că o carieră în acest domeniu este pentru persoane ho­tă­râte, atente la detalii, cu o grijă deosebită pentru pa­sageri şi cu o capacitate de a reacţiona prompt şi corect în situaţii-limită.

Minusurile profesiei

Posibilitatea de a călători în întreaga lume este motivul esenţial care determină cei mai mulţi însoţitori să aleagă această profesie. „Principalul avantaj este acela de a călători, de a vedea practic «lumea», dar şi de a interacţiona cu persoane din medii sociale şi profesionale variate”, spune Felicia Clătici.

Pe de altă parte, minusurile nu lipsesc, ca în orice altă profesie, de altfel. Pe lângă mult timp petrecut departe de familie, riscurile pot surveni chiar şi asupra sănătăţii. „Din cauza programului de lucru solicitant şi a orarului, este nevoie ca un însoţitor de bord să ştie să îşi gestioneze eficient timpul liber”, explică reprezentanta Tarom. „De asemenea, este o profesie cu un nivel ridicat de stres psihic şi fizic şi cu o arie de riscuri asupra sănătăţii specifice domeniului aviatic, precum vibraţiile, radiaţiile, respirarea aerului recirculat, presiunea scăzută, oboseala cronică – aspecte importante, care pot lăsa amprente asupra sistemului imunitar”, adaugă Clătici.

Curs de 1.500 euro

Criteriile esenţiale pentru a putea lucra în acest sector şi pe care le solicită angajatorii sunt bazate atât pe abilităţi sociale, cât şi teoretice. „Dincolo de abilităţile sociale, determinarea şi pasiunea pentru acest domeniu, un însoţitor de zbor trebuie să aibă cunoştinţe în geografie, medicină primară, prim ajutor, drept şi, foarte important, trebuie să cunoască cel puţin două limbi străine”, precizează Florentina Ivan.

În plus, viitorii însoţitori au nevoie şi să absolvească cursurile teoretice ale Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, unde vor studia legislaţie aeronautică, medicina, cunoaşterea avioanelor, proceduri de urgenţă, geografia şi limba engleză. Înscrierea şi selecţia la astfel de cursuri se fac pe criterii bine stabilite. „Trebuie să aveţi vârsta minimă de 18 ani, să fiţi apt fizic şi psihic, aspect demonstrat prin examenul medical al unui centru de medicină ­aeronautică, să aveţi aspect fizic plăcut, să puteţi înota cel puţin 50 de metri şi să aveţi diplomă de bacalaureat”, declară Felicia Clătici.

Conform site-ului Şcolii Supe­rioare de Aviaţie Civilă (SSAvC), pentru a fi declaraţi admişi la curs, candidaţii trebuie să obţină cel puţin nota 7 la o testare a cunoştinţelor de limbă engleză şi geografie. Cursul propriu-zis constă în 231 de ore de instruire teoretică, contra sumei de 1.568 euro, după care se poate opta pentru tipul de instruire practică: conform RACRC LPN 5 ed. 2 sub supravegherea SSAvC sau pe cont propriu.

Companiile aeriene locale preferă şi varianta oferirii propriilor traininguri pe lângă cursurile absolvire la SSAvC. „Trainingurile sunt susţinute de specialişti din echipă şi care pot transmite lecţii importante nu doar despre meseria de însoţitor, ci şi despre cultura organizaţională”, susţine Florentina Ivan.

Program flexibil

Însoţitorul de bord trebuie să se ocupe, în primul rând, de siguranţa şi confortul călătorilor. „Ca membru al echipajului aeronavei, însoţitorul este responsabil pentru siguranţa pasagerilor, iar în cazul unei situaţii neprevăzute, el este acela care trebuie să se asigure că sunt în afara oricărui pericol”, explică Clătici.

Programul de lucru al unui însoţitor este caracterizat de flexibilitate. În funcţie de compania aeriană şi de cursele pe care le are în program, stewardesa poate avea curse matinale sau foarte târzii şi trebuie să fie disponibilă oricând de a se prezenta la serviciu, în cazul în care situaţia o impune. „În general, însoţitorii au şapte-opt zile libere pe lună. Numărul orelor de lucru este determinat de frecvenţa curselor, iar aceasta depinde de programul de operare al companiei aeriene”, conchide Felicia Clătici. 

Înscrierea la cursurile SSAvC

copie Carte Identitate;

copie legalizată Certificat de Naştere;

copie legalizată Diplomă de Bacalaureat;

4 fotografii color tip paşaport, recente;

cazier judiciar.

Însoţitorul este responsabil pentru siguranţa pasagerilor, iar în cazul unei situaţii neprevăzute, el este acela care trebuie să se asigure că sunt în afara oricărui pericol.

Cele mai citite

Sectorul 4 se transformă într-o oază urbană: Campanie de înverzire prin plantarea a peste 1500 de copaci

Într-o mișcare impresionantă de regenerare urbană, Sectorul 4 din București a dat startul unei ample campanii de înverzire, plantând peste 1500 de copaci. Această...

Un pod s-a prăbușit la Baltimore. Șase persoane ar fi murit

Căutarea supravieţuitorilor a fost suspendată marţi seară la Baltimore, după prăbuşirea unui pod în portul acestui oraş din estul Statelor, cele şase persoane date...

Sectorul 4 se transformă într-o oază urbană: Campanie de înverzire prin plantarea a peste 1500 de copaci

Într-o mișcare impresionantă de regenerare urbană, Sectorul 4 din București a dat startul unei ample campanii de înverzire, plantând peste 1500 de copaci. Această...
Ultima oră
Pe aceeași temă