13.2 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialCât de democratică mai e democrația originală românească? | OPINIE

Cât de democratică mai e democrația originală românească? | OPINIE

Partidele ar trebui să vină alegerile astea cu propuneri pentru restaurarea democrației.

Jandarmii români, cu o promptitudine demnă de cei ruși, i-au umflat pe liderii unei demonstrații unioniste pentru că se pregăteau să o ia pe un alt traseu decât pe cel autorizat și le-au dat amenzi enorme (3.000 de lei). Pentru cine nu știe, în România nu e nevoie de autorizație ca să demonstrezi, numai poliția încearcă să acrediteze această idee, numai dacă ocupi zona de trafic trebuie să ceri aprobare. Cu toate astea, Rodica Stănoiu are o mulțime de emulatori prin presa cu epoleți, care au scris despre demonstrația recentă că, din cauză că era inoportună sau că ei nu erau de acord cu ea, ori nu erau interesați de subiect, e profund normal să fie urcați în dubă liderii unioniști, ba, și mai rău, și mai românesc, să le terfelim reputația că eventual îi plătesc chiar rușii, dacă s-or găsi cretini să creadă așa ceva. Poate vă amintiți că, de când serviciile se amestecă pe față în demonstrațiile de stradă, adică din ziua a doua de la Colectiv, am dezvoltat și noi mecanisme de monitorizare. Nu o să vă surprindă, așadar, că nimeni nu a luat amendă la demonstrația neautorizată de la neridicarea imunității lui Oprea, v-am spus de pe atunci că era ciudat că nici unul dintre organizatorii cunoscuți nu era implicat, dimpotrivă, erau vedete scoase din casă de manipulatorii situației. Avem deci manifestații necontrolate de centre oculte din statul român, unde puștimea noastră, cea care încă nu a emigrat, e umplută de amenzi, și manifestații controlate sau de-a dreptul organizate de acestea. Când ministrul Marius Bostan se agită pe trotuar în fața Ambasadei Rusiei sub un pretext ridicol nu e provocare. Când apar George Simion și studenții lui dedicați Unirii, naivi și care cer de multă vreme ceva legitim – un plan, nu reunificarea – după ce nu au fost primiți de nimeni pe la Guvern și Președinție, e provocare, deci pentru ei duba și demascarea. Că se agață de ei Ghiță și Băsescu nu are nici o importanță. Cine se duce la fund se agață de orice.

Ce trebuiau să facă jandarmii, nimic? Hai să vă explic cum funcționează o democrație și cum a funcționat ocazional şi în România. Jandarmii trebuie să fie ultimii care să intervină, iar atunci numai dacă este în pericol siguranța sau proprietatea cuiva. Primăria trebuia să le dea autorizație să manifeste la Guvern, pentru că ei vor un plan de acțiuni de la Guvern (mi-au scris și mie, să îi ajut să intre la Cioloș, i-am ajutat deja să intre la Președinție, dar un plan vizavi de Moldova, chiar formal, tot nu s-a făcut, sunt alegeri în România și e normal să încerci să pui pe agendă problema care te preocupă). Consilierul pe Moldova al lui Dacian Cioloș, dacă există (semnificativ și dacă nu există), trebuia să iasă afară la manifestanți, să invite liderii înăuntru și să facă program de întâlniri cu ei. Avem și Minister al Consultării Publice, dar, ce să vezi, acest grup semnificativ, preocupat de această problemă, nu a fost la consultări în problema lor. Dacă se proceda astfel, manifestanții nu mai aveau de ce să se agite și să blocheze traficul ca să ajungă la știri. Experiența i-a învățat că, dacă nu ajungi la știri, Guvernul nici nu te bagă în seamă.

Jandarmii, cu alte cuvinte, nu trebuiau să facă nimic, cum nimic nu trebuiau să facă nici organele justiției din România în afacerea Black Cube, dacă aveau minte și instinct de conservare. Băieții israelieni trebuiau interpelați și avertizați să se autoevacueze imediat și fără discuții, la fel și ambasadorul trebuia antrenat în a-i îndemna să plece, nu trebuiau deschise proceduri juridice ca după aceea să le închidem la loc, după ce am umplut teoriile conspirației de material echivalent celui de la Omar Hayssam. Nu îmi e clar dacă au făcut ceva ilegal nici acum, la cât de abil au procedat organele statului, dacă e o afacere pur infracțională (i-au angajat niște infractori) sau o luptă pentru controlul SRI. Nu știm și nici nu avem cum afla. Păi, dacă tot e să nu știm, nu mai bine îi evacuați voi din prima și nu mai subminați încrederea în organele statului în halul ăsta?

Din păcate, întrebarea dacă SRI îi controlează pe oamenii politici sau e o luptă să fie controlat el de către oameni politici nu mai are un răspuns unilateral la ora asta. Eu îl cred pe Klaus Iohannis când spune că el nu se simte prizonierul serviciilor. Dar nici cealaltă alternativă nu e mai bună. SRI, DNA și serviciile nu au ce căuta în lupta politică și în alegeri, nici să manipuleze opinia publică (aveau unii tupeul chiar la demonstrația asta să întrebe pe web cum de SRI nu l-a oprit pe Simion ăsta încă înainte să facă demonstrația, ori chiar așa gândesc românii, și refuz să cred, ori sunt postacii serviciilor). Folosirea serviciilor nu e dincolo de orice bănuială și numai ea poate explica păruiala dintre servicii pe care o vedem de câteva luni, e clar că nu au aceiași campioni politici, e o bătălie pentru control.

De o gravitate extremă este suprapunerea peste acestea a anunțului făcut de președinte că Dacian Cioloș va fi desemnat după alegeri indiferent cine câștigă (dacă nu dezinformează presa), exact așa făceau monarhii nu tocmai constituționali ai României, întâi chemau la Guvern pe cine trebuia să fie, apoi acela organiza alegeri și continua după ce căpăta și mandatul popular. Ferdinandian de-a dreptul, de asta numai Republica Cehă dintre toate țările din est e considerată a fi avut democrație interbelică, iar noi, toți ceilalți, fie democrații originale, fie dictaturi originale, că, de fapt, una nu o exclude pe alta. Alegerile trecute, când erau Dragnea și Ponta la guvernare, s-a suspendat o lege 45 de zile ca PSD să poată fura primarii PNL. Uite așa o ținem la fiecare alegeri. Democrația noastră se mai ține doar în Curtea Constituțională, nivelul necontrolabil al DNA -eu cred în el și sper că și fiecare procuror în parte crede – și instanțe. Și acea mică parte din public care pricepe că obiectivele democratice se pot atinge numai pe căi democratice.

Partidele care candidează acum ar trebui să ne dea speranțe concrete că vor schimba această stare de lucruri dacă e să le dăm vreun vot. În primul rând, comportamentul lor propriu să fie democratic, nu de aprobare a unor acte nedemocratice sau curat penale. În al doilea rând, restabilind controlul civil asupra gradaților. După cum am mai spus, modelul există, iar fundația social-democrată Friederich-Ebert Romania și Uniunea Națională a Judecătorilor organizează pe 31 octombrie la Parlament conferința “Controlul democratic al serviciilor de informații: provocări și modele de succes în UE” și va aduce la București experți și oameni politici europeni care să discute cu partidele noastre, dacă vor avea măcar curajul să se vină. Cea mai avansată reformă a unui stat NATO e Danemarca, cu doar două servicii, unul civil (PET) și unul militar, cu triplu control – parlamentar, al Ministerului Justiției și al unei agenții independente și civile separate, plus controlul Curții de Conturi asupra tuturor cheltuielilor (minus cele discreționare pentru spioni, e vădit că la noi e o aberație că nimeni nu întreabă de ce SRI are cel mai mare fond de salarii, dar la Interne îi căutăm la cheltuieli discreționare). Comisia independentă are câte un membru de la toate partidele parlamentare și sarcina să verifice să nu existe intruziune în viața privată a oamenilor de către PET. Or, noi avem o disperată nevoie de așa ceva, suntem în situația aberantă în care serviciile nu au obținut legal să ne identificăm când cumpărăm cartele de telefon, ceea ce în Europa e normal (și cred și eu că e o bună măsură antitero), în schimb, ne adună datele de la asigurări de sănătate fără să ne spună, ba chiar pe bani europeni (programul SII și precedentele, cu susținători atât de variați ca Ghiță, Bostan și Ghinea).

Sarcinile principale ale unei reforme ar fi înlocuirea Legii Siguranței a lui Măgureanu și Iliescu cu una democratică la nivel de 2016 – MRU e ultimul care a adus vorba despre asta și iată ce i s-a întâmplat – și instalarea unei separări mult mai clare între viața publică și servicii secrete. Partea profesionistă a serviciilor nu are de ce să se teamă de așa ceva, și nu o cred mică. Câți oameni politici sunt însă capabili să fie autonomi și suficient de tari pe picioare pentru o asemenea reformă? Întrebați-l pe candidatul dvs. dacă are vreo propunere în zona asta și judecați-l după răspuns.

P.S. Redactorul-șef al “României Curate”, activistul civic și de mediu Mihai Goțiu, va deschide lista USR Cluj cu programele societății civile – Carta Albă a Bunei Guvernări și Declarația de la Cluj. “România Curată” e coordonată de Gabriel Bejan de acum înainte și noi avem încredere în clujeni că vor păstra spiritul societății civile în USR. Sperăm ca și în restul țării să se găsească oameni la fel de autentici! În rest, ne separăm frumos, așa cum am discutat, chiar dacă sperând ca și pe viitor să avem aceleași cauze comune.

Puteți comenta textele Alinei Mungiu-Pippidi pe romaniacurata.ro.

 

 

Cele mai citite

Burse de reziliență pentru elevi. Condițiile în care se acordă

Ministerul Educației (ME) a lansat în consultare publică Metodologia de acordare a burselor pentru anul școlar 2024 – 2025. Principalele noutăți sunt: Bursele de merit și...

Un bărbat din Harghita a găsit un proiectil și două cartușe în curtea casei

Un bărbat dintr-un sat din Harghita a sunat miercuri seara la 112 și a anunțat că a găsit în curte în urma unor săpături,...

Modificări ale liniilor STB 90 și 201

Începând de sâmbătă, 30.03.2024, traseele liniilor urbane 90 și 201 se comasează, urmând ca noul traseu organizat între terminalele „Arena Națională” și „Semănătoarea” să...
Ultima oră
Pe aceeași temă