5.5 C
București
marți, 19 martie 2024
AcasăSpecialCum poate fi salvată onoarea anticorupției după scandalul Ghiță-Coldea | OPINIE

Cum poate fi salvată onoarea anticorupției după scandalul Ghiță-Coldea | OPINIE

Dovezile despre prie­tenia dintre Florian Coldea și Sebastian Ghiță au scurtcircuitat încrederea românilor în lupta anticorupție, și așa la cote din ce în ce mai mici în ultima perioadă. Sunt absolut convins de asta. Pentru că sunt dovezile unei relații imorale între al doilea om din SRI, instituție care a contribuit în acești ani la combaterea hoției gene­ralizate, și primul om care-ți vine în minte atunci când vorbești despre corupția endemică din România. Sebastian Ghiță este, în percepția publică, simbolul corupției. Mai grav, este simbolul corupției serviciilor secrete, iar prietenia sa cu Florian Coldea nu are cum să nu decredibilizeze principalul serviciu de contrainformații al țării.  

Din nefericire, fotografia cu doamnele Coldea și Ghiță la Disneyland – Paris, laolaltă cu facturile vacanțelor din Seychelles sau Toscana, credibilizează discursul politicienilor inculpați care, în ultimii ani, s-au străduit, și au reușit în parte, să șubrezească încrederea românilor în justiție. Cum să nu creadă românii că în ultimii 10-12 ani actul de justiție s-a înfăptuit selectiv, când îl văd pe prim-adjunctul directorului SRI relaxându-se, într-o vilă din Cheia, alături de un inculpat?

S-a scris mult, în aceste zile, despre consecințele dezvăluirilor lui Sebastian Ghiță. Există informații că vor urma și alte dovezi incriminatorii la adresa unor personaje care au împărțit justiția prin România ultimilor ani. Nu vreau să speculez, pentru că am un disconfort major văzând cum ceea ce s-a construit cu greu în ultimii ani, în materie de anticorupție, se poate nărui în câteva zile, sub loviturile unui personaj toxic. Prefer să aștept să văd cum vor evolua lucrurile.

Cred că cel mai important lucru este cum vom reuși să salvăm credibilitatea Justiției din România, după aceste scandaluri. Există câteva soluții, dar sunt destul de sceptic că ele vor deveni realitate, pentru că România nu este un stat suficient de democratic, cu instituții su­ficient de puternice.

Este necesară, în primul rând, extinderea anticorupției și la nivelul serviciilor de informații.  Justiția trebuie să stabilească dacă Sebastian Ghiță s-a îmbogățit în mod legal din contracte cu SRI sau STS. Este nevoie ca toate afacerile oneroase ale serviciilor să fie scoase la lumină, iar eventualii vinovați pentru săvârșirea unor ilega­lități trebuie să plătească.

Din păcate, contextul nu este foarte favorabil amplificării luptei anticorupție. Eforturile PSD, cu sprijinul tacit al PNL și PMP,  de a pune botniță Justiției odată pentru totdeauna s-au intensificat după câștigarea de către social-democrați a alegerilor parlamentare. Amnistia și grațierea au intrat, se pare, în linie dreaptă. Dacă eforturilor partidelor de a stopa lupta anticorupție se vor ralia și grupări puternice din serviciile secrete, salvarea acesteia devine o misiune imposibilă.

La fel de important este și controlul civil asupra serviciilor de informații, care în momentul de față este ine­xistent. Din păcate, pericolul este ca SRI sau SIE să ajungă la cheremul unor politicieni corupți, care vor să le supravegheze doar pentru ca ei să poată fura în liniște. Este evident că partidele vor să se răzbune pe serviciile secrete, care în ultimii ani au contribuit la apariția dosarelor penale pe numele liderilor lor. Dacă serviciile secrete vor ajunge la cheremul unor indivizi puși pe căpătuială, nu am rezolvat mai nimic.

Viitoarele comisii de control parlamentar SRI și SIE ar trebui să fie instrumente eficiente pentru întărirea controlului civil asupra serviciilor secrete.

În componența lor n-ar trebui să mai intre parla­mentari care au avut de-a face, de-a lungul timpului, cu structurile de informații. Un lucru dificil, având în vedere că foarte mulți au fost școliți de către servicii.

De asemenea, este nevoie de o reformă în profunzime a legislației din domeniul siguranței naționale. În prezent, serviciile secrete funcționează în baza unor legi de la începutul anilor ’90, total neadecvate la rea­litățile din prezent. În opinia mea, noua legislație ar trebui să limiteze destul de mult dreptul serviciilor secrete de a participa activ la viața socială, politică, economică, juridică etc. Până acolo este, însă, un drum lung…   

Silviu Sergiu
Silviu Sergiuhttp://silviu-sergiu
Studii: Licentiat al Facultății de Ştiinţe Politice, Filosofie şi Ştiinţe ale Comunicării (secția Jurnalism) din cadrul Universității de Vest din Timișoara (promoția 2001); Master în ”Comunicare și relații publice” (specializarea ”Marketing politic”) din cadrul Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA) din București (promoția 2004); Masterand in ”Managementul instituțiilor de presă”, in cadrul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității București. Experiență profesională: Curierul național - redactor economic (aprilie 1998- octombrie 1998); Jurnalul național - redactor politic (1998- 2005); Evenimentul zilei - redactor politic (2005-2006), șef secție ”Politică internă” (2006-2008), editor coordonator (2008-2003), redactor șef-adjunct (2013- 2016); Senior editor "Romania libera" în prezent.
Cele mai citite

Recital de goluri la Arad! UTA și FC Voluntari au făcut spectacol în prima etapă a play-out-ului

UTA Arad a învins-o pe FC Voluntari cu scorul de 4-3, pe teren propriu, luni seară, în prima etapă a play-out-ului Ligii 1. UTA...

Recital de goluri la Arad! UTA și FC Voluntari au făcut spectacol în prima etapă a play-out-ului

UTA Arad a învins-o pe FC Voluntari cu scorul de 4-3, pe teren propriu, luni seară, în prima etapă a play-out-ului Ligii 1. UTA...
Ultima oră
Pe aceeași temă