20 C
București
vineri, 10 mai 2024
AcasăSpecialDe ce PSD-Ponta îşi ia raţia de populism

De ce PSD-Ponta îşi ia raţia de populism

Alianţa cu PP-DD este o piatră de moară pentru un Victor Ponta care se află în deficit de respectabilitate.

Liviu Dragnea a anunţat pentru săptămâna aceasta finalizarea negocierilor între PSD şi PP-DD pentru o colaborare „pe trei pa­liere: pe plan local, parlamentar şi gu­ver­namental“. În acelaşi timp, Victor Ponta spune că nu ne­gociază cu Dan Dia­co­nes­cu, ci „cu conducerea par­ti­dului, doamna Man şi se­cretarul general“. Poate că primul ministru, ca în alte ca­zuri, cum a fost cel al pro­iectului RGMC, doreşte şi acum să se dedubleze: ca preşedinte PSD să se în­ţe­leagă cu Dan Diaconescu, iar în calitate de candidat la preşedinţie să nu se în­tâl­neas­că niciodată cu acelaşi Dan Diaconescu. Din­colo de consecinţele pentru contextul politic, această logică este semnificativă şi pentru faptul că relevă o atitudine mai ge­nerală faţă de electorat. Aşa cum un ma­tur faţă de un copil poate utiliza în­cre­derea copilului în el pentru a-l minţi, de doi ani Victor Ponta îşi utilizează po­pu­la­ri­tatea pentru a impune neadevăruri care de­­­vin adevărurile „poporului USL-ist“ sau „poporului PSD-ist“. Acest proces de in­fan­tilizare a electoratului se bazează pe o al­tă similitudine, de data asta cu situaţia co­piilor încă necuvântători: dacă ceva dis­pa­re din raza lor de observaţie, atunci nu mai există. Tot aşa, dacă ceva dispare sau ia o altă formă la televiziunile oficiale, atunci electoratul trebuie să se adapteze la noua realitate construită în studiourile TV.

Chiar în acest proces de infantilizare a elec­­toratului-telespectator găsim com­pa­ti­bi­li­tatea profundă între discursul PSD şi cel al partidului-televiziune. Succesul OTV s-a bazat pe poveşti de adormit copiii mari, pe o împingere a „in­cre­dibilului“ atât de departe, în­cât chiar distincţia cre­dibil-incredibil părea de­pă­şită. Acest procedeu nu era original, la nivelul presei scrise el fusese utilizat cu succes în mai multe rân­duri, exemplul cel mai ilus­trativ fiind prima fază a Eve­nimentului Zilei. Dar, la nivelul discursului politizat, cel mai important înaintaş este săptămânalul Ro­mânia Mare, care adaptase cu talent pro­paganda ceauşistă la contextul post­ceau­şist. Atât România Mare, cât şi OTV au creat realităţi paralele care au făcut apoi posibilă apariţia câte unui partid care era parlamentar, dar nu era chiar partid. Am­bele s-au afirmat ca mişcări populare an­tisistem, dar erau populate de oamenii sis­temului. Ambele au fost la nevoie utile PDSR/PSD. Aparent, diferenţa esenţială vi­ne din faptul că PRM putea fi uşor ca­ta­logat drept extremist, în vreme ce PP-DD a fost mult mai precaut. Dar ambele s-au hrănit din nostalgia ceauşismului, o nos­tal­gie care în anii 1990 suna mult mai rău de­cât azi. O nostalgie pe care dispariţia OTV a transferat-o azi spre postul patronat de talentatul prieten al domnului Ponta. Ast­fel, cercul se închide şi, după ce ieri ni se spunea că „USL nu a murit“, azi aflăm de la aceleaşi voci că PP-DD nu a murit, de vre­me ce se anunţă venirea lui la guvernare.

Citește continuarea textului în Revista 22.

Cele mai citite

CSA Steaua, campioană naţională la polo feminin

CSA Steaua Bucureşti a câştigat din punct de vedere matematic al şaptelea său titlu de campioană naţională la polo pe apă feminin, după ce...

6 piese de mobilier esențiale în amenajarea unei camere pentru tineret

Cu siguranță, amenajarea unei camere pentru tineret este o sarcină care necesită atenție și creativitate....

Specialiștii Muzeului Național de Artă al României se alătură grevei din Cultură

Sindicatul Specialiștilor Muzeului Național de Artă al României, afiliat  federației sindicale CulturMedia și confederației Cartel ALFA,  se solidarizează  cu  toți ceilalți colegi ai sindicatelor...
Ultima oră
Pe aceeași temă