Opinii
 
VOCILE LUMII
Este Israelul o ţară normală?
23 Iulie 2010
 E-MAIL      PRINT      RSS             MĂRIME TEXT
8001 VIZUALIZARI | COMENTARII  65

Decizia Israelului de a trimite o echipă de comando să atace o flotilă de activişti propalestinieni a fost brutală. Uciderea a nouă civili de către aceşti soldaţi a fost una dintre consecinţele teribile ale acestei decizii. Baricada Israelului din Gaza şi ocuparea teritoriilor palestiniene din zona West Bank, ca să nu mai vorbim de blocajele rutiere, distrugerea caselor şi alte suferinţe zilnice cauzate palestinienilor sunt, de asemenea, o formă de cruzime instituţionalizată.

Cu toate acestea, descrierea prim-ministrului turc, Recep Tayyip Erdogan, a raidului israelian asupra vaporului cu activişti ca fiind „un atac la conştiinţa umanităţii" care merită orice fel de blestem şi că ar fi „un punct de cotitură în istorie", după care nimic nu va mai fi la fel, pare absurdă. Orice ar crede cineva despre diferitele guverne israeliene (şi nu cred prea multe despre cel actual), reacţiile faţă de violenţa sponsorizată de guvernul israelian tind să fie mult mai acerbe - nu doar în Turcia - decât faţă de infracţiunile comise de liderii altor ţări, cu excepţia, probabil, a Statelor Unite. De altfel, în concepţia multor critici, cele două ţări sunt adesea confundate.

Nici o acţiune a Israelului nu se compară cu masacrul din 1982 al ce¬lui din urmă lider sirian, Haffez al‑Assad, care a ucis peste 20.000 de membri ai Frăţiei Musulmane din oraşul Hama. Mult mai mulţi musulmani sunt în continuare ucişi de fraţii lor musulmani decât de israelieni, sau chiar de către americani. Şi dacă ne gândim la numărul morţilor din războiul civil din Republica Democratică Congo (mai mult de patru milioane), discuţia despre punctul de cotitură în istorie după uciderea a nouă persoane sună un pic absurd.

Dar acest masacru nu pare să conteze la fel de mult ca acţiunile statului Israel. Deci este adevărat, aşa cum susţin mulţi apărători ai Israelului, că statul evreiesc este judecat conform unor standarde diferite faţă de alte ţări? Cred că este adevărat. Dar, în timp ce antisemitismul joacă cu siguranţă un rol în această problemă, acesta s-ar putea să nu fie motivul principal.

Mai ales după războiul „Yom Kippur" din 1973, bănuiesc că mulţi europeni au răsuflat uşuraţi că evreii pot fi şi ei agresori. Brutalitatea evreiască a reliefat povara vinovăţiei de război. Dorinţa de a depăşi această vină s-ar putea să-i fi determinat pe unii oameni să exagereze agresiunea israeliană. Vechiul slogan antisemit, promovat de ziarul nazist Der Stürmer, „evreii sunt nenorocirea noastră", a dobândit un nou înţeles din cauza conflictului israelian cu palestinienii.

Cu toate acestea, există şi alte motive pentru standardul dublu impus Israelului. Unul dintre acestea este ceea ce filosoful israelian liberal şi activist al păcii Avishai Margalit a numit „rasism moral". Setea de sânge a unei persoane din Africa sau Asia nu este luată în serios ca aceea a unui european - sau a altei persoane de culoare albă. La urma urmei, unii ar putea spune (şi mulţi alţii ar putea crede): la ce s-ar putea aştepta cineva de la sălbatici? Ei nu ştiu mai mult de atât.

Acesta este, desigur, un sentiment profund colonial, iar moştenirea colonialismului lucrează împotriva Israelului şi în alt fel. Cum era apartheidul din Africa de Sud, iar Israelul le aminteşte oamenilor de păcatele imperialismului occidental. Israelul este considerat în Orientul Mijlociu, precum şi de către mulţi oameni din Occident, o colonie condusă de oameni de culoare albă (chiar dacă mulţi israelieni proeminenţi îşi au rădăcinile în Teheran, Fez sau Bagdad). Palestinienii sunt priviţi ca fiind subiecte coloniale şi cu cât mai mult timp Israelul continuă să ocupe teritoriile arabe, cu atât mai mult această percepţie va fi confirmată.

În cele din urmă, Israelul este încă o democraţie, aşa că nu ar trebui să fie judecat potrivit standardelor cu care judecăm dictaturile. Trebuie să ne aşteptăm mai mult de la guvernul lui Benyamin Netanyahu decât, să zicem, de la regimul lui Mahmoud Ahmadinejad din Iran, nu pentru că evreii sunt din punct de vedere moral, superiori perşilor, ci pentru că Netanyahu a fost liber ales şi se supune legilor sta¬tului de drept, în timp ce Ahmadinejad a contribuit la distrugerea democraţiei din Iran. În acelaşi sens, ridicarea Israelului la cele mai înalte standarde înseamnă a plăti complimentul de a fi tratat ca o democraţie normală.

Dacă unii dintre criticii Israelului refuză să trateze acest stat ca o ţară normală, acelaşi lucru este valabil şi pentru unii dintre cei mai aprigi apărători ai Israelului. Pledoaria specială pentru Israel, ca o naţiune de victime - moştenitorii naturali ai obiectivelor de ucidere în masă naziste -, este un alt mod de a aplica un standard dublu. Filosoful francez Alain Finkielkraut avea dreptate să-l critice pe Erdogan pentru reacţiile exagerate la raidul asupra „flotilei de eliberare a Fâşiei Gaza". Dar, adăugând că „Mein Kampf" a lui Hitler este un bestseller în Turcia, el a sugerat că turcii lui Erdogan sunt nişte nazişti moderni.

VOTEAZA ARTICOLUL
4/5
85 voturi
PRIMELE      |   CELE MAI RECENTE   
65. nu te lasa 00:13 | 20 Septembrie
ja ja
 
Scris de gnusd
1.incep cu 2 glume: -"stiti de ce ratacesc evreii prin deshert de peste 40 de ani? Pt. ca unul din ei a pierdut o moneda de 50 de centi".
- "Rachella : Itzik suntem casatoriti de 20 de ani si...niciodata nu mi-ai luat nimic. Itzik: cum ? n-am stiut ca...ai ceva de vinzare!!".
2.Lasind gluma deoparte,deoarece ...traiesc intr-o comunitate cu peste 85% evrei , va marturisesc ca aici mitul ...
 
De ce crezi ca nu avem acces la educatie si cercetare ? Corporatiile ne vor prosti si cumparatori. Cui apartin marile corporatii mondiale ? Cine controleaza finantele ? Evreilor pe care ii admirati atata! Ii admirati pentru ca va fura si va sclavagesc. Si credeti ca au ajuns acolo pe corectitudine si credinta ? Nope ! Mai aveti dreptul la o incercare!
64. e clar... 00:05 | 20 Septembrie
TTR
 
Scris de mandy
adevarul e urit iar minciuna e frumoasa. Cand Israel a fost atacat de fortele militare de cinci tari arabe nimeni nu ia venit in ajutor. Au luptat fara arme si totusi i-a invins pe arabi. Daca lumea ar iintelege adevarul si ar comenta adevarul urit,de ce nu s-au sesizat atunci cand i-au dat afara din taril
e musulmane unde locuiau de mii de ani inainte de a aparea islamismul. Se socotesc cam un milion de evrei care ...
 
daca referintele tale sunt gugle si uiki...m-ai convins...surse sioniste demne de incredere...mai ales cand vine vorba de evrei si "suferintele" acestora...Mai aveam putin si ma bufnea plansul pana sa pomenesti de surse :))
63. HAI CA NE ABURESTI 23:33 | 19 Septembrie
ja ja
 
Scris de Alex
Problema Israelului este ca e o tara democratica. Tot Orientul Mijlociu este format numai din dictaturi, daca Israelul este lasat in pace, democratia se va raspindi in tot Orientul Mijlociu. Deci femeile vor fi egale cu barbati si vor fi alegeri democratice normale. Toti dictatori vor fi inlocuiti si femeile vor avea acelasi drepturi cu barbati, in loc sa fie omorite cu pietere daca sotului i se nazare ca nevasta ...
 
De cand este israelul atat de mic si nevinovat ?! Lasa abureala asta tipic sionista. Parca am citit un discurs al parsivului de Peres!
62. sapun 23:29 | 19 Septembrie
ja ja
 
Scris de Lucian
Doar prin cunoasterea si acceptarea adevarului putem deveni o tara si un popor normal. E bine ca ati scris ce ati scris aici, o privire din afara e intotdeauna de ajutor.
 
SUBSCRIU !!!
61. de ce? 23:24 | 19 Septembrie
TTR
 
Scris de Dan
Sunt de admirat.
Uniti , dai intr-unul tipa toti , infiltrati in conducerea tuturor tarilor bogate ( citeam acum catva timp ca unul din sefii CIA si-a vizitat familia la Ierusalim),au stiut intodeauna cum sa-si etaleze cartile astfel incat sa castige la masa istoriei. Intodeauna si-au vazut si si-au urmarit interesul eventual calcand pe cadavre (ale celorlalte popoare sau chiar ale lor).
La polul opus suntem noi ...
 
Si de ce sunt de admirat? Ca daca tu ti-ai vinde mama, sigur un evreu ar cumpara-o si ti-ar vinde-o inapoi ?
Te inseli...Pentru bani se vand si intre ei. Diferenta este ca ei se vand pe bani, iar noi ne vindem pe nasturi...
PRIMELE      |   CELE MAI RECENTE   
Nume: * 
E-mail:
Titlu: * 
Comentariu: * 
Campurile marcate cu * sunt obligatorii!
Comentariile dumneavoastră necesită aprobarea unui moderator.
Mesajele ce conţin expresii licenţioase, atacuri la persoană, instigă la ură, rasism, xenofobie sau homofobie, ori aduc atingere altor persoane vor fi editate sau şterse.
Comentariile trebuie să facă referire la subiectul articolului.
 

ANUNTURILE TALE DE MICA PUBLICITATE LA UN CLICK DISTANTA

  imobiliare.jpg   general.jpg

alerteromanialibera.ro
1.
2.
3.
Poti primi in fiecare zi toate articolele despre subiectele tale preferate pe e-mail
Nu esti utilizator inregistrat? Beneficiaza de inregistrare gratuita si ai acces la alertele romanialibera.ro
 
 
 
 
IN PAGINILE Romania Libera
 
Medien Holding Casamea Hiparion Publishers Tipografia UnitedPrint RUN DATA SOLUTIONS RUN DATA SOLUTIONS Casamea Modista ExpoCasamea
RUN DATA SOLUTIONS SATI