20 C
București
vineri, 10 mai 2024
AcasăSpecialÎi invit pe consumatorii români să își conștientizeze mai bine drepturile

Îi invit pe consumatorii români să își conștientizeze mai bine drepturile

Voi vizita România într-un moment important, la numai câteva zile după alegerile europene care au arătat în mod clar că Uniunea Europeană trebuie să facă mai bine cunoscute beneficiile sale pentru cetățeni și să îi ajute în viața de zi cu zi.

În România, creșterea economică a fost una importantă în anul 2013. Deși se așteaptă ca aceasta să fie puțin mai mică în acest an, va fi în continuare mult peste media UE. De asemenea, rata șomajului este în prezent stabilă și este de așteptat să scadă anul viitor. Dar este important ca beneficiile performanței economice semnificative din România să fie resimțite de către toate segmentele societății românești.

O politică eficientă a consumatorilor este esențială. Aceasta ajută la transpunerea redresării economice în beneficii pentru consumatori. De asemenea, are o influență asupra cheltuielilor de consum, care la rândul lor pot fi o forță motrice pentru creșterea economică.

În România, situația consumatorilor este una mixtă. Majoritatea consumatorilor români nu se simt suficient de bine protejați de măsurile pentru protecția consumatorilor existente. Această cifră este una alarmantă și impune o îmbunătățire rapidă.

În alte domenii România are o situație bună, de exemplu în ce privește siguranța produselor, acolo unde autoritățile naționale, dar și comercianții cu amănuntul efectuează mai multe controale decât în ​​multe alte state membre.

Asigurarea unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor, dar și de conștientizare de către consumatori este în primul rând o obligație națională. Dar Uniunea Europeană poate ajuta. Pornind de la principiul solidarității, UE poate ajuta țările în care situația consumatorilor este în urmă, pentru ca ele să recupereze.

Obiectivul meu este ca fiecare cetățean european să se simtă încrezător și protejat, indiferent de țara în care trăiește, călătorește sau alege să cumpere, fie online sau offline.

Din acest motiv voi veni în România, pentru a colabora cu autoritățile naționale, organizațiile de consumatori, dar și cu cetățenii, pentru a sprijini împuternicirea consumatorilor, pentru a asigura protecția consumatorilor și pentru a-i ajuta să obțină cele mai bune oferte.

Vizita mea în România săptămâna aceasta, pe 5-6 iunie, face parte dintr-o serie de Misiuni pentru Consumatori pe care le efectuez în acele state membre în care există un potențial evident pentru promovarea unei culturi de consum mai puternice. Scopul acestor misiuni este de a crește gradul de conștientizare a consumatorilor, de consolidare a organizațiilor de consumatori, de întărire a mecanismelor de punere în aplicare și de a căuta modalități pentru a asigura accesul consumatorilor la oferte mai bune.

O bună cunoaștere a drepturilor dumneavoastră de consumator este condiția prealabilă esențială. Dacă nu vă cunoașteți drepturile, nu le veți folosi sau pune în practică. Atunci când sunt întrebați cu privire la drepturile lor de bază în calitate de consumatori, românii răspund corect în 51% din cazuri, cu mult sub media de 60% a UE. Este vital ca și consumatorii să își cunoască drepturile și să profite din plin de ele în mod practic. Acesta este motivul pentru care Comisia Europeană a elaborat o nouă campanie de informare privind drepturile consumatorilor, pe care o voi lansa la București săptămâna aceasta.

Cunoașterea și încrederea în sine în calitate de consumatori trebuie să fie învățate. De aceea, în misiunea mea voi pune un accent special și pe tinerii consumatori. Ca parte a vizitei mele, mă voi întâlni cu elevi și profesori de la una dintre școlile din România care au participat la competiția din acest an pe pagina de internet ConsumerClassroom.eu – platforma noastră online pentru educația europeană a consumatorilor. În acest context, aș dori să aflu modul în care aceștia discută și învață aspectele legate de consumatori, dar și mijloacele prin care mai multe școli pot fi încurajate să le urmeze exemplul.

Organizațiile de consumatori au un rol fundamental în creșterea gradului de conștientizare a consumatorilor, în apărarea intereselor acestora și în promovarea punctului de vedere al consumatorilor în elaborarea politicilor din alte domenii. În România, organizațiile de consumatori se bucură de încrederea a numai 55% din consumatori. Vreau să contribui la consolidarea organizațiilor care oferă consumatorilor o voce colectivă și să mă asigur că, prin acțiunile lor, vă câștigă încrederea. În acest sens, voi discuta direct cu reprezentanți ai principalelor organizații de consumatori din România și voi căuta, împreună cu Guvernul român și cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, modalități de a crește și mai mult potențialul acestora.

Pentru ca drepturile să devină realitate, consumatorii trebuie să fie siguri că și le pot exercita atunci când apar probleme. De aceea, consumatorii au nevoie de metode ieftine și rapide pentru rezolvarea disputelor. Noul sistem UE pentru soluționarea alternativă a litigiilor și pentru soluționarea online a litigiilor va ajuta la realizarea acestui lucru. Consumatorii români sunt deja mai conștienți de existența acestor mecanisme decât media europenilor, dar vreau să mă asigur că noile măsuri sunt puse în aplicare în mod corect și în timp util.

Așadar, consumatorii trebuie să simtă beneficiile muncii noastre în buzunarele lor. Împreună cu Guvernul român și cu Parlamentul național, dar și cu organizațiile de consumatori, putem găsi modalități mai bune de a oferi sfaturi pentru a obține cele mai bune oferte, dar și de a cheltui mai puțin în sectoare cum ar fi serviciile financiare sau telecomunicațiile.

Este o agendă ambițioasă, dar sunt convins că va contribui în mod pozitiv la îmbunătățirea vieții de zi cu zi a cetățenilor români.

 

Neven Mimica este comisarul european pentru Protecția Consumatorilor

Neven Mimica
Neven Mimicahttp://neven-mimica
Neven Mimica este comisarul european pentru Protecția Consumatorilor
Cele mai citite

Irina Begu, calificată în turul al treilea la Roma

Irina Begu s-a calificat în turul al treilea al turneului de categorie WTA 1000 de la Roma, după ce franţuzoaica Oceane Dodin a abandonat...

Irina Begu, calificată în turul al treilea la Roma

Irina Begu s-a calificat în turul al treilea al turneului de categorie WTA 1000 de la Roma, după ce franţuzoaica Oceane Dodin a abandonat...

Dan Podaru o invită pe Clotilde Armand la o dezbatere publică

Edilul in functie al sectorului 1, Clotilde Armand, se ascunde in spatele acuzatiilor și evita dezbaterile reale cu contracandidatii sai, susține Dan Podaru, propunerea...
Ultima oră
Pe aceeași temă