13.4 C
București
joi, 9 mai 2024
AcasăSpecialUn stimul risipit: reducerea CAS

Un stimul risipit: reducerea CAS

La anul, în situația în care pariul cu CAS va fi pierdut, premierul Ponta va spune cu celebra sa inocență că toate partidele au votat pentru ea în parlament, deci nu guvernul său poate fi acuzat de ignoranță. Dar ignoranța este ultimul reproș ce i se poate aduce. Sunt mult mai în față pe listă oportunismul, manipularea și proasta administrare.

Anunțata reducere a CAS aduce prea multe întrebări și prea puține răspunsuri. Ceea ce se dorește – un stimul pentru economie, prin creșterea numărului de angajați, sau măcar a salariilor celor prezenți și, pe această cale, a consumului – riscă să devină o măsură con­fuză, care sperie și nu con­vinge, inhibă și nu stimulează, încurcă și nu descurcă. Într-o țară cu fiscalizarea muncii de peste 44% din costul total, o asemenea măsură nu poate să nu fie bună. Bună, în prin­cipiu, nu înseamnă că este scu­tită de (d)efecte.

Prima întrebare este de ce măsura nu a con­vins FMI. Cine își imaginează că Fondul este o instituție obtuză sau care ne vrea răul și sub­ordonarea în fața nu știu cui fie e naiv, fie prea îndoctrinat. FMI nu se opune scăderilor de taxe, știe ce înseamnă o impozitare ex­ce­sivă pe muncă și nu ar refuza din principiu un stimul fiscal. FMI are încredere în eco­no­mie, dar nu are încredere în politicieni. Are în­credere în economie, pentru că avem, in­dis­cu­tabil, cei mai stabili parametri macroecono­mici din ultimii 25 de ani. Rolul fundamental al FMI este să ajute la consolidarea acestora și la ieșirea pe piețele financiare inter­na­țio­nale, acolo unde România a atras ușor anul trecut peste 3 miliarde de eu­ro și unde poate împrumuta la dobânzi istoric de mici. Faptul că acest lucru se da­torează și unui context inter­național favorabil nu schimbă lucrurile: misiunea fun­da­mentală a FMI s-a îm­pli­n­it. Im­plicarea masivă în po­litica economică ro­mâ­neas­că este doar expresia ne­în­cre­derii în politicieni și în ca­pa­citatea lor de a trece po­li­ticile dincolo de ciclul electoral. Tocmai de aceea, FMI nu vrea să-și asume măsura. Ar în­semna să avizeze o decizie cu prea multe implicații electorale evidente.

Este sau nu măsura sustenabilă? Aceasta este întrebarea fundamentală. Pentru anul în curs, cei 850 de milioane de lei care se pierd în ul­timul trimestru pot fi suportați fără prea mari eforturi fie din rezervele de cheltuieli făcute în această primă jumătate de an (conform acor­dului cu Fondul), fie printr-un împrumut ex­traordinar de 200 de milioane de euro, fezabil în contextul echilibrelor macro existente și al cererii de piață favorabilă României. De fapt, tocmai acest context de piață împiedică Fon­dul să reacționeze negativ. Când iei premiul de cel mai bun emitent al anului (cum s-a în­tâmplat recent) pentru ieșirea la prețuri is­to­ric de mici pe piețele internaționale, nu se mai poate invoca pericolul lipsei de bonitate. Problema este ce se va întâmpla anul viitor și peste doi ani cu o gaură bugetară de peste 800 de milioane de euro, în contextul în care …continuare în Revista 22.

Cele mai citite

Trump nu a putut ajunge la sărbătoarea lui Putin, pentru că vremea a fost cam Stormy

Ilustrație: Laurențiu Mușoiu Omul care a anunțat că poate pune capăt războiului din Ucraina în 24 de ore, Donald Trump, regretă că nu a...

Robert Kennedy Jr., nepotul lui John F. Kennedy, are probleme serioase de sănătate înainte de alegerile prezdențiale

Robert Kennedy Jr., nepotul fostului preşedinte american John F. Kennedy şi candidat independent la preşedinţia Statelor Unite, a suferit de grave probleme de sănătate...

90 de minute pe Santiago Bernabeu sunt foarte lungi: Real Madrid-Bayern Munchen 2-1

Real Madrid s-a calificat dramatic în finala Ligii Campionilor la fotbal, după ce a învins-o pe Bayern Munchen cu scorul de 2-1 (0-0), miercuri...
Ultima oră
Pe aceeași temă