Interviu cu George Soros: Uniunea Europeană este pe marginea prăpastiei (I)

de Gregor Peter Schmitz , 21 ianuarie 2016 - stire actualizata la ora 00:02, 21 ianuarie 2016
Interviu cu George Soros: Uniunea Europeană este pe marginea prăpastiei (I)

Cunoscutul om de afaceri american George Soros susține că Angela Merkel și-a asumat mai multe riscuri atunci când s-a implicat în criza migranților, în timp ce în criza euro a fost mult mai preocupată de propria soartă politică. De aceea, menționează fondatorul celebrei Fundații Soros, Germania trebuie să se hotărască dacă vrea să accepte responsabilitățile și obligațiile care vin odată cu statutul de putere dominantă în Europa. George Soros avertizează și asupra pericolului care-l reprezintă pentru UE combinația dintre naționalismul etnic și religios.

Acest interviu acordat de George Soros lui Gregor Peter Schmitz a fost publicat inițial în New York Review of Books. România liberă are drept exclusiv de publicare în limba română. 

Gregor Peter Schmitz: Pe coperta dedicată Cancelarului Germaniei, Angela Merkel, revista Time o numea pe aceasta „Cancelarul Lumii Libere”. Credeți că acest titlu este justificat?

George Soros: Da. După cum știți, eu am fost foarte critic la adresa cancelarului în trecut și rămân în continuare foarte critic în ceea ce privește politica ei de austeritate. Totuși, după ce președintele rus Vladimir Putin a atacat Ucraina, ea a devenit liderul Uniunii Europene și astfel, indirect, al Lumii Libere. Până la acel moment, era un politician înzestrat care se pricepea să citească dispoziția publicului și să acționeze în sensul ei. Atunci când a opus rezistență agresiunii ruse, ea a devenit un lider care și-a asumat un risc, trecând în opoziție față de opinia majoritară.

A dat dovadă poate chiar de o și mai mare clarviziune atunci când a recunoscut în criza migrației potențialul de a distruge Uniunea Europeană, în primul rând prin prăbușirea sistemului Schengen al frontierelor libere și apoi prin subminarea pieței unice. Și-a asumat inițiativa îndrăzneață de a schimba atitudinea publicului. Din păcate, planul nu a fost pregătit așa cum ar fi trebuit. Criza este departe de a fi soluționată, iar poziția ei de lider – nu doar în Europa, ci și în Germania și chiar în propriul partid – este atacată.

G.P.S.: Merkel era la un moment dat foarte precaută și calculată. Oamenii puteau avea încredere în ea. Însă în criza migrației a acționat impulsiv și și-a asumat un mare risc. Stilul său de a conduce s-a schimbat și acest lucru îi neliniștește pe oameni.

G.S.: Este adevărat, dar eu cred că schimbarea este binevenită. Există foarte multe lucruri care să ne neliniștească. Așa cum corect a prezis ea, UE este pe marginea prăpastiei. Criza din Grecia a învățat autoritățile europene arta afundării dintr-o criză în alta. S-a adoptat o practică de tergiversare, despre care mai curând și mai popular am putea spune că este un fel de a bate apa în piuă. În prezent, UE se confruntă nu cu una, ci cu cinci sau șase crize simultane.

G.P.S.: Mai specific, vă referiți la Grecia, Rusia, Ucraina, viitorul referendum din Regatul Unit și criza migrației?

G.S.: Da. Și nu ați menționat cauza primară a crizei migrației: conflictul din Siria. De asemenea, nu ați menționat efectul nefericit pe care atacurile teroriste din Paris și din alte zone l-au avut asupra opiniei publice europene.

Merkel a prevăzut corect potențialul crizei migranților de a distruge Uniunea Europeană. Această previziune s-a transformat în realitate. Uniunea Europeană are mare nevoie de o gură de oxigen.

Acesta este un fapt, dar nu este ireversibil. Iar cei care pot opri transformarea în realitate a predicției sumbre a lui Merkel sunt chiar germanii. Cred ca sub conducerea lui Merkel poporul german a obținut o poziție de hegemonie. Dar a obținut-o la un preț derizoriu. În mod normal, cei aflați într-o astfel de poziție trebuie să aibă grijă atât de propriile lor interese, cât și de interesele celor care se află sub protecția lor. Acum, germanii trebuie să decidă: vor să accepte responsabilitățile și obligațiile care vin odată cu statutul de putere dominantă în Europa?

G.P.S.: Ați spune că modul în care Merkel a acționat ca lider în criza migrației diferă de modul în care a acționat ca lider în criza euro? Credeți că este în mai mare măsură dispusă să devină un hegemon binevoitor?

G.S.: Cred că am cere prea mult. Nu am niciun motiv să îmi schimb opinia critică asupra modului în care Merkel a acționat ca lider în criza euro. Europa ar fi putut beneficia mult mai devreme de tipul acesta de conducere pe care Merkel îl demonstrează acum. Din păcate, atunci când a avut loc falimentul Lehman Brothers în 2008, ea nu a fost dispusă să permită garantarea la nivel european a salvării sistemului bancar deoarece a considerat că opinia publică germană majoritară se va opune. Dacă ar fi încercat să schimbe opinia publică în loc să o urmeze, tragedia Uniunii Europene ar fi putut fi evitată.

G.P.S.: Dar așa nu ar mai fi rămas cancelar al Germaniei timp de zece ani.

G.S.: Aveți dreptate. A fost foarte abilă în satisfacerea cererilor și aspirațiilor unei largi părți a publicului german. A beneficiat atât de sprijinul celor care doreau să fie buni europeni, cât și de al celor care doreau protejarea interesului național german. Nu este puțin lucru. A fost realeasă cu o majoritate în creștere. Însă în ceea ce privește criza migrației chiar a acționat din principiu și a fost dispusă să își riște poziția de lider. Merită sprijinul celor care îi împărtășesc principiile.

Pentru mine toate această chestiune este foarte personală. Sunt un ferm susținător al valorilor și principiilor unei societăți deschise, din cauza trecutului meu de supraviețuitor al Holocaustului ca evreu în timpul ocupației naziste. Și cred că Merkel împărtășește aceste valori din cauza propriului ei trecut, crescută fiind în regimul comunist din Germania de Est sub influența tatălui ei pastor. Acest lucru mă face un susținător al ei deși opiniile noastre sunt divergente în legătură cu multe aspecte importante.

G.P.S.: V-ați implicat atât de mult în promovarea principiilor unei societăți deschise și în sprijinirea schimbării democratice în Europa de Est. De ce există atâta opoziție și atât resentiment față de refugiați în acea zonă?

G.S.: Deoarece principiile societății deschise nu au rădăcini foarte adânci în acea parte a lumii. Prim-ministrul Ungariei, Viktor Orbán, promovează principiile identității maghiare și creștine. Asocierea identității naționale cu religia este un amestec periculos. Iar Orbán nu este singurul. Liderului noului partid ales la conducere în Polonia, Jarosław Kaczyński, are o abordare similară. Acesta nu este la fel de inteligent ca Orbán, dar este un politician abil și a ales criza migrației ca temă centrală a campaniei sale. Polonia este una dintre cele mai omogene țări din Europa din punct de vedere etnic și religios. Un imigrant musulman în Polonia catolică este întruchiparea Celuilalt. Kaczyński a avut succes portretizându-l pe migrant ca pe diavolul însuși.

G.P.S.: Mai pe larg, cum vedeți situația politică din Polonia și Ungaria?

G.S.: Deși Kaczyński și Orbán sunt doi oameni foarte diferiți, regimurile pe care intenționează să le instituie sunt foarte similare. Așa cum am mai spus, ei încearcă să exploateze o combinație de naționalism etnic și religios pentru a se menține la putere. Într-un fel, încearcă să restabilească acea democrație de fațadă care prevala în perioada dintre Primul și cel de-al Doilea Război Mondial în Ungaria amiralului Horthy și Polonia mareșalului Piłsudski. Ajunși la putere, ei își pot subjuga unele dintre instituțiile democratice care sunt și trebuie să fie independente, cum ar fi banca centrală sau curtea constituțională. Orbán a făcut deja acest lucru; Kaczyński abia începe. Vor fi dificil de îndepărtat.

Pe lângă toate celelalte probleme ale sale, Germania va avea și o problemă poloneză. Spre deosebire de Ungaria, Polonia este una dintre cele mai de succes țări din Europa, atât din punct de vedere economic, cât și politic. Germania are nevoie de Polonia pentru a fi protejată de Rusia. Rusia lui Putin și Polonia lui Kaczyński sunt ostile una față de alta, dar sunt și mai ostile față de principiile fondatoare ale Uniunii Europene.

G.P.S.: Care sunt aceste principii?

G.S.: Întotdeauna am privit Uniunea Europeană ca fiind întruparea principiilor societății deschise. În urmă cu un sfert de secol, când m-am implicat pentru prima dată în această regiune, am găsit aici o Uniune Sovietică muribundă și o Uniune Europeană emergentă. Și, foarte interesant, ambele reprezentau pionierate în materie de guvernanță internațională. Uniunea Sovietică încerca să unească proletariatul lumii, iar UE încerca să dezvolte un model de integrare regională pe baza principiilor societății deschise.

G.P.S.: Cum este situația de astăzi, prin comparație?

G.S.: Uniunea Sovietică a fost înlocuită de o Rusie renăscută, iar Uniunea Europeană a ajuns să fie dominată de forțele naționalismului. Societatea deschisă în care credem eu și doamna Merkel din cauza trecutului nostru și la care reformatorii noii Ucraine doresc să adere din cauza propriului lor trecut nu există de fapt. Uniunea Europeană s-a dorit a fi o asociere voluntară între egali, însă criza euro a transformat-o într-o relație între debitori și creditori, în care debitorii au dificultăți în îndeplinirea obligațiilor, iar creditorii stabilesc condițiile pe care debitorii trebuie să le îndeplinească. O astfel de relație nu este nici voluntară, nici de la egal la egal. Criza migrației a cauzat alte fisuri. Astfel, însăși supraviețuirea Uniunii Europene este în pericol.

G.P.S.: Acesta este un aspect interesant, deoarece țin minte că erați foarte critic la adresa doamnei Merkel în urmă cu doi ani pe motiv că era mult prea preocupată de interesele votanților săi și de stabilirea unei hegemonii germane la preț redus. Acum, ea a schimbat cu adevărat traiectoria în privința migrației și le-a deschis larg ușile refugiaților sirieni. S-a creat astfel un factor de atracție care la rândul său a permis autorităților europene să elaboreze o politică în materie de azil cu un obiectiv generos, de până la un milion de refugiați pe an, care rămâne deschis mai mulți ani. Este posibil ca refugiații eligibili pentru a fi admiși să rămână unde se află acum până când le vine rândul.

G.S.: Dar nu avem o politică europeană privind azilul. Autoritățile europene trebuie să-și asume responsabilitatea pentru acest lucru. Din această cauză, afluxul din ce în ce mai mare de refugiați s-a transformat dintr-o problemă gestionabilă într-o criză politică acută. Fiecare stat membru s-a concentrat cu egoism asupra propriilor sale interese, acționând de multe ori împotriva intereselor altora. S-a creat astfel panică în rândul solicitanților de azil, în rândul publicului general și al autorităților responsabile pentru respectarea legii și ordinii. Solicitanții de azil au fost principalele victime. Dar aveți dreptate. Merkel merită să fie lăudată deoarece a făcut posibilă o politică europeană privind azilul.

UE are nevoie de un plan cuprinzător pentru a răspunde crizei, un plan care să restabilească gestionarea eficace a fluxurilor de solicitanți de azil astfel încât acestea să se desfășoare într-o manieră sigură, ordonată și într-un ritm care să reflecte capacitatea Europei de a le prelua. Pentru a fi cuprinzător, planul trebuie să depășească granițele Europei. Este mai puțin disruptiv și mult mai puțin costisitor pentru potențialii solicitanți de azil să rămână în locul în care se află acum sau în apropiere.

Fundația mea a elaborat un plan în șase puncte pe această bază, pe care l-a anunțat exact în același moment în care Orbán a introdus propriul său plan în șase puncte, însă cele două sunt diametral opuse. Planul lui Orbán a fost conceput în vederea protejării granițelor naționale împotriva solicitanților de azil; planul nostru urmărea protejarea solicitanților de azil. De la acel moment am fost în permanență în conflict. Orbán mă acuză că încerc să distrug cultura națională a Ungariei inundând țara cu refugiați musulmani. Paradoxal, planul nostru ar menține solicitanții de azil eligibili în locurile în care se află acum și ar construi spații în acele locuri; politicile lui sunt de fapt cele care îi determină să se grăbească spre Europa acum, cât ușile sunt încă deschise.

Continuarea acestui interviu acordat de George Soros lui Gregor Peter Schmitz poate fi citită în ediția de mâine a României libere.

Comentarii

  • george

    26 ianuarie 2016 14:17

    Dacă nu ai altceva mai bun de făcut, ai putea încerca să castigi niste bani postand anunturi 1-2 orezi. Nu e țeapă, nici glumă. Contract de comision. Editură cauta isteți pentru promovarea cartilor electronice, e-books, pe piata internațională de limbă engleză. Acum s-a dat startul pe piata americana. Ratați ocazia, si veți regreta. Ultimii metri, pentru câștiguri substanțiale. Vino acum in echipă si vei fi indrumat pas cu pas. Detalii la emailul gabrielgeo15gmail.com numai dacă crezi că ești capabil de seriozitate!

    raspunde comentariului
  • strajeru

    21 ianuarie 2016 22:41

    Astia care vor distrugerea omenirii ar trebui ucisi.Soros e numit de fortele oculte sa distruga Europa.Pentru ce Europa nu-l elimina fizic pe Soros? Europa are destule arme si profesionisti s-o faca. Sau toti asta sunt platiti sa-l apere be bezmeticul asta?

    raspunde comentariului
  • Radu Humor

    21 ianuarie 2016 16:54

    Nu pricep de ce nu-mi apare comentariul !

    raspunde comentariului
  • unul de afara

    21 ianuarie 2016 7:57

    Filantropii astia nu arunca aiurea cu banii . Daca din 100 de bursieri care au ciugulit din palma lor , macar 10 accepta sa fie recrutati in slujba lor atunci ei sunt foarte multumiti chiar daca restul de 90 isi gasesc rostul normal in job-uri de varf nefiind interesati deloc de politica . Romanii trebuie sa fie foarte circumspecti cu toti acesti tineri sorosisti care dau buzna peste noapte in politica Romaniei . Nu se stie a cui politica o fac si nici ce misiuni indeplinesc .

    raspunde comentariului
    • unu dinautru

      21 ianuarie 2016 14:03

      10 accepta sa fie recrutati si 90 la suta cel putin se vor abtine sa scrie de rau despre Soros sau ideilor propagate de el. Soros vrea ape tulburi ca sa poata pescui cum a si declarat.

      raspunde comentariului
  • gigi

    21 ianuarie 2016 1:34

    Idei de liberal inconstient la Soros asta. Nu stiu daca a avut de a face cu lagarele naziste, pare un parvenit de America, dar ura lui pentru crestini e ultraevidenta orice crestin este nationalist-religios, orice ciuhap e mai bun decat toti crestinii. Daca e asa de bun de ce nu-si face averile prin Israel, printre evrei si profita de crestini. Nu mai adaug si ura lui de tip bozgoresc pentru romani. Daca asta a fost in lagar, cred ca afost din ala cu nazistii de a scapat si are o asa admiratie pentru nemti si hegemonia lor.

    raspunde comentariului
  • Radu Humor

    20 ianuarie 2016 23:49
  • Radu Humor

    20 ianuarie 2016 23:46
  • vero

    20 ianuarie 2016 22:59

    Din cate stiu eu, Base a atras primul atentia asupra caderii de facto a Zonei Schengen, zona care s-a dus *****' din cauza merkaloaiei, care a batut toba ca ea primeste milioane de migranti. Normal ca aia au luat-o încoace, iar acum madama vrea sa-i paseze altora, cu forta, batand din picior si scrasnind amenintari. In legatura cu Ucraina si cu rusii, sa fim seriosi, Merkaloaia a stat clar cu fundul in doua luntrii, s-a prefacut ca sustine sanctiunile, dar pe de alta parte si nemtii si francezii au batut in continuare palma cu rusii si au scaldat-o si la nivel declarativ, si practic. S-a schimbat ceva? Au fost presati rusii sa dea Crimeea inapoi? Haida de parca ar indrazni cineva cu adevarat! S-a schimbat ceva in bine in Ucraina? NU, in rau, da, pt. ca au fost lasati de izbeliste, cu tara mutilata si impartita in doua, fara niciun sprijjin pentru integrarea in UE. Si pentru asta, Germania este principalul vinovat, ca ea cauta o noua piata de desfacere si ea a iscat Maidanul. Stie careva, Soros are afaceri care tin de bunavointa merkaloaiei, de o perie in halul asta? E penibil. In alta ordine de idei - deci asta este individul care a facut experimente aiurea pe sute de milioane de oameni. Trebuie sa-l pomenim, cu mare foc...

    raspunde comentariului
    • aiurea !

      21 ianuarie 2016 8:05

      Base este total incapabil in politica externa . Dar repeta si el vorbe ca toti consumatorii care la o tuica vorbesc ce-au auzit la unul ca gadea sau cristoi .

      raspunde comentariului
  • Distrugerea Europei

    20 ianuarie 2016 20:14

    Nu mai moare acest ******* jegos numit Sorrrrrros. Aceste puroaie produse de sf celui de-al doilea razboi mondial si NWO a americanilor trebuie sa dispara...si vor dispare in curind...

    raspunde comentariului
  • septi

    20 ianuarie 2016 18:37

    Colaborare cu castiguri din prima luna! 100-285 de euro lunar! Selectam urgent persoane din toate localitatile tarii, pentru colaborare part-time sau full-time. Castigurile, de 100 de euro lunar part-time sau 285 euro lunar full-time, vin din prima luna, iar activitatea este extrem de simpla. Garantam seriozitate maxima si cerem acelasi lucru. Pentru mai multe informatii, solicitati acum detalii unuia dintre membrii echipei noastre, la una dintre adresele noastre de emailseptimiayahoo.com

    raspunde comentariului
  • alex

    20 ianuarie 2016 17:50

    Uniunea Europeana este pe marginea prapastiei, iar globalistul Soros a sapat adinc la ea! In mijlocul crizei migantilor declara nonsalant public ca el se opune granitelor si conceptului de state nationale. Globalistii lacomi ca el creaza crize pt. promulgarea popriilor interese. Sper ca dispare in curind si cind se va intimpla, acest mincinos lacom, sper sa fie intr-un mod cit mai dureros si plin de suferinta, asa cum a creat el pt. altii!

    raspunde comentariului
  • Man Ioana Alexandra

    20 ianuarie 2016 17:43

    Muli oameni încearcă să mulumească pe toată lumea i constată că au ajuns să trăiască viaa altora. Fii autentic i urmează visele tale, nu ale altora! O oferta greu de refuzat Te invit sa castigi bani. Hotaresti singur,da sau nu. Citind ce-ti voi trimite, chiar daca nu vei continua, tot vei invata ceva, ceva ce-ti va fi de folos in viitor. Putin curaj si vei vedea cata dreptate am avut..Incepe chiar acum prin trimiterea textului INFO la adresa de email manioanaalexandra yahoo.com . Acum e momentul sa incepeti ,deoarece curand vom trece in etapa 2 , veti vedea ca este o oferta de nerefuzat . Prioect unic in Romania care are ca scop imbogatirea romanilor PERSEVERENTI SI DORITORI . Castigurile substantiale vor veni din etapa 2 .

    raspunde comentariului
  • Petra

    20 ianuarie 2016 17:37

    Nimeni din actualii lideri nu vrea sa vada falimentul democratziei occidentale...sau inceputul acestui faliment. Cand politicienii nu mai asculta vocea poporului si cauta sa o influentzeza ce fel de DEMOCRATIE e asta...de asta USA o duce rau de asta Europa e vai de ea. Soros ne explica cum sa influentzezi si sa manipulezi...asta stie el. Valorile AMERICII sunt duse de râpa...Nimeni nu mai asculta ce zice poporul...conducatorii si magnatzii se cred superiori si decid soarta lumii.....si se ajunge la CRIZE. E o lipsa de sens DEMOCRATIC si de sens in general.....

    raspunde comentariului
  • hi hi

    20 ianuarie 2016 16:45

    Soros e deja in prapastie. In prapastia Tamikai Bolton si probabil e bine in prapastie caci Soros nu vrea sa iasa de acolo.

    raspunde comentariului
  • Simona

    20 ianuarie 2016 16:23

    Soros nu e Dumnezeu pe pamant...si prea le stie el pe toate. Isi urmareste interesele afishand o masca umana ...ok dar e cazul sa-shi mai vada si de propria viatza. Daca UE se duce de rapa America se duce si ea....si e RAZBOI! Deci ce atata barfa....si MANIPULARE. Sa puna umarul sa ajute nu sa distruga

    raspunde comentariului
  • Dumitru

    20 ianuarie 2016 15:57

    Soros zice Întotdeauna am privit Uniunea Europeană ca fiind întruparea principiilor societății deschise. Dar UE n-ar trebui sa fie intruchiparea unor principii, ci tara tuturor europenilor. Democratica. Atunci cand il auzi pe Soros vorbin de democratie e clar imediat ca el nu vrea democratie. Ci un sistem autoritar pro-minoritati, de preferinta cele care ii plac lui Soros.

    raspunde comentariului
  • 2016. anul scadenței

    20 ianuarie 2016 15:02

    U.E. este un ABUZ INSTITUȚIONAL asupra populațiilor, făcut treptat de oligarhii economici ai Europei, pretinii criminalului financiar internațional perciunat Soros, aliați cu gașka de masoni instalată pe furiș și prin mașinații de culise la Bruksăl. A venit și ziua socotelilor cu "corectitudinea politică"...

    raspunde comentariului
  • hi hi ho

    20 ianuarie 2016 14:56

    Uniunea Europeana este pe marginea prapastiei si Rusia si America sunt in pom.Proverbu ala cu ala care moare de grija altuia

    raspunde comentariului
  • Barbu

    20 ianuarie 2016 14:56

    Incurcate mai sunt caile Domnului. In general are dreptate domnul Soros. Dar nu prea inteleg ce vrea sa spuna dansul cu, citat atunci când a avut loc falimentul Lehman Brothers în 2008, ea, Merkel adica, nu a fost dispusă să permită garantarea la nivel european a salvării sistemului bancar deoarece a considerat că opinia publică germană majoritară se va opune. Dacă ar fi încercat să schimbe opinia publică în loc să o urmeze, tragedia Uniunii Europene ar fi putut fi evitată, inchis citatul.

    raspunde comentariului
  • Andy

    20 ianuarie 2016 14:24

    Cred ca cel mnai bine o sa fie pentru UE si pt lume in general cand astfel de indivizi, INCLUSIV GEORGICA SOROS vor disparea .... Nu poti sa iei de bune vorbele unui om a carui avere a fost cladita pe destabilizare financiara .... Lupul moralist ...

    raspunde comentariului
  • Kurt Roth

    20 ianuarie 2016 14:24
  • numai hotzi

    20 ianuarie 2016 13:46

    Nationalismul a fost totdeauna un pericol pentru globalisti.Si ce daca?Ducetiva si furati in alta parte ca asta e tara romanilor.

    raspunde comentariului
  • romanialiberafil

    20 ianuarie 2016 13:40

    SUA si UE trebue sa isi uneaca eforturile pentru rezolvarea problemelor de natura politica, militara, economica, sociala, 'la fata locului', astfel incat 'refugiatii' sa ramana la casele lor in tarile lor. Daca isi parasesc propriile tari, speriati de urgia razboiului, cine va locui in acele locuri, dupa terminarea ostilitatilor militare? Vor veni alti refugiati, din tarile cu probleme similare?

    raspunde comentariului
  • Gerhard Krauss

    20 ianuarie 2016 13:19

    Domnul Soros nu iubeste UE,isi doreste destramarea ei. Sper sa nu i-se indeplineasca dorinta miliardarului. Sa mai lase si pe altii sa traiasca....

    raspunde comentariului
  • andreesanu

    20 ianuarie 2016 13:03

    Voi cei de la RL cat ati primit sa-i publicati povestile lui SOROS ???Hienele ,Sacalii incearca sa-si inspaimante sa-si hartuiasca prada ,astfel risca mai putin atunci cand o ataca.Soros nu-i decat o hiena .

    raspunde comentariului
anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Urmareste-ne pe Facebook