Opinii
 
INTERVIU CU UNUL DINTRE STRATEGII UNIFICARII PD CU PLD
Valeriu Stoica: PDL este un partid prezidential
7 Decembrie 2007
Valeriu Stoica recunoaste ca pe termen scurt vor exista pierderi, insa castigurile vor fi pe termen mediu si lung
 E-MAIL      PRINT      RSS             MĂRIME TEXT
5259 VIZUALIZARI | COMENTARII  73

Valeriu Stoica, unul dintre strategii unificarii PD cu PLD sub eticheta Partidul Democrat Liberal (PDL), recunoaste in exclusivitate pentru Romania libera ca aceasta noua formatiune a fost creata in prima instanta pentru obtinerea unei majoritati favorabile presedintelui Traian Basescu, dar ca pe termen lung urmareste comasarea fortelor de dreapta sub acelasi drapel. Stoica marturiseste in acelasi timp ca "unificarea nu ar fi fost posibila fara Traian Basescu", dar ca influenta sefului statului in acest procent ar fi de doar de 25 la suta. "Daca un proiect mare se face sub tutela, nu ma deranjaza", spune liderul PLD referindu-se la suprematia lui Traian Basescu asupra celor doua partide care au decis sa se uneasca: "Imi asum sustinerea lui Traian Basescu, se poate spune acum ca PDL este un partid pentru majoritatea prezidentiala, dar intrebarea este daca acest partid este facut doar pentru majoritatea prezidentiala". Valeriu Stoica estimeaza insa ca noua formatiune este de cursa lunga si nu-l deranjaza "sa se spuna ca PDL va fi un partid prezidential, cata vreme presedintele isi asuma proiectul nostru comun". Dupa alegerile din 2008 acest nou partid ar putea atrage si parti semnificative din structurile PNL, crede optimist Valeriu Stoica.

 

Valeriu Stoica, 54 de ani, este presedintele Consiliului Reprezentantilor Nationali al PLD, fost ministru al Justitiei in perioada guvernarii CDR (1996-2000) si lider al PNL in perioada reunificarii liberale este unul dintre strategii unificarii PD cu PLD.

 

» Cat de mult a contat influenta presedintelui Basescu in impunerea unificarii PD cu PLD?
- Traian Basescu a fortat impunerea acestui proiect alaturi de altii. Acesta este un proiect natural, fara indoiala ca Traian Basescu doreste acest proiect, dar in aceeasi masura il doresc si PLD si PD. S-a spus in aceste zile ca ne-a chemat Traian Basescu la Cotroceni si ne-a impus unificarea – este o imagine simplista si manipulatoare. Intre Traian Basescu, PD si PLD exista fara indoiala o legatura puternica, si o spun foarte direct: Traian Basescu se foloseste de PD si PLD in aceeasi masura in care PD si PLD se folosesc de Traian Basescu.

» Dar care este ponderea de influenta care ii revine lui Traian Basescu in realizarea acestei unificari grabite?

- Basescu a influentat unificarea in proportie de 25 la suta. Exista patru factori care au influentat realizarea acestui proiect: Traian Basescu, PLD, PD si electoratul. Impartim la patru si vedem care este influenta lui Traian Basescu. Acest proiect nu s-a nascut acum, pentru el au lucrat Theodor Stolojan si Traian Basescu inca din 2003, de ce ne miram ca acest proiect se naste acum, desi el este gandit inca de acum patru ani.

» Fara impulsul prezidential ar fi fost posibila aceasta comasare rapida a PD cu PLD?

- Unificarea nu ar fi fost posibila fara Traian Basescu, dar nici fara PD, PLD si vointa electoratului.

» Theodor Stolojan, seful PLD, a spus direct, despre unificarea celor doua partide, ca "asta isi doreste presedintele Traian Basescu si asta ne straduim si noi sa facem". Cu alte cuvinte, noua formatiune este construita pentru a fi pusa in slujba presedintelui?
- Eu as face o declaratie in oglinda: asta isi doresc PLD si PD sa faca si asta se straduieste si Traian Basescu sa realizeze.

» De ce nu va asumati deschis si acest scop al noului partid, dupa modelul aplicat in Franta in 2002, cand s-a format Uniunea pentru o Miscare Populara cu tinta precisa de a-l sustine pe Jacques Chirac la Presedintie, dar misiunea partidului continua insa si cu Sarkozy.

- Imi asum sustinerea lui Traian Basescu, se poate spune acum ca PDL este un partid pentru majoritatea prezidentiala, dar intrebarea este daca acest partid este facut doar pentru majoritatea prezidentiala. Nu, fiindca nu se face un partid doar pentru un om, se face un partid pentru o idee. Faptul ca acea idee este incarnata si de un presedinte, la un moment dat, poate sa duca la aceasta confuzie, ca un partid este facut doar pentru presedinte. Pe mine nu ma deranjeaza sa se spuna ca acest partid este un partid pentru o majoritate prezidentiala, cata vreme presedintele asuma proiectul nostru comun.

» Nu va deranjaza tutela lui Traian Basescu?
- Nu ma deranjaza cuvantul tutela; daca un proiect mare se face sub tutela nu ma deranjeaza. Conteaza ca proiectul este important. Nu cred insa ca este vorba despre o tutela, eu unul nu ma simt tutelat, desi nu m-ar deranja acest lucru.

» Ii tutelati dvs. pe ceilalti?

- Nu, dimpotriva. Cred ca in politica e nevoie de solidaritate pe o baza comuna de principii si de valori; din fericire in acest moment liderii PD, PLD si cei mai multi dintre alegatorii de centru-dreapta se regasesc pe o baza comuna de principii si de valori. Ca toata lumea vrea sa ascunda acest lucru tine poate de manipulare, de strategia adversarilor nostri.

» Se vehiculeaza ipoteza unor alegeri prezidentiale anticipate care ar fi putut duce la precipitarea unificarii PD cu PLD.
- Ca ipoteza de scoala poate fi discutata: la ce ar putea duce, cui i-ar folosi. Eu personal nu sunt framantat de aceasta ipoteza, ba dimpotriva, pana in 2009 ne-am propus sa castigam alegerile locale si parlamentare.

» Nu le-ati castiga mai usor daca presedintele ar candida o data cu partidul?

- Nu m-am gandit, as spune mai degraba ca nu ne-ar ajuta.

» De ce?
- Pentru ca e greu sa controlezi impactul demisiei presedintelui si m-as teme de o asemenea necunoscuta. In general, cand vrei sa testezi o ipoteza, faci niste analize sociologice, raspunsul meu se bazeaza doar pe intuitie si bun-simt. Poate ca, insa, cineva ar putea testa aceasta ipoteza.

» Cum se face ca un lider marcant al PD cum este Sorin Frunzaverde, cel care s-a ocupat cu includerea democratilor in grupul popularilor europeni, defineste unificarea PD cu PLD drept "un melanj ideologic penibil"? Nu a fost consultat?
- Cand e vorba de o decizie atat de plina de consecinte e bine sa avem opinii diverse, chiar radical contrare. si noi am avut in PLD asemenea opinii. In PD decizia de unificare s-a luat, ca si in PLD, cu o majoritate covarsitoare, dar e posibil ca si la congresele celor doua partide sa existe opinii contrare acestui proiect, fiindca nu ne bazam pe unanimitati.

» Au fost consultati toti vicepresedintii celor doua partide?

- Presedintii Boc si Stolojan au facut aceasta propunere de unificare, care apoi a fost luata in discutie in forurile de conducere ale celor doua partide. Ne-am grabit sa anuntam aceasta propunere fiindca in Romania nu se poate tine un secret mai mult de o jumatate de ora, de aceea am fost transparenti si am anuntat aceasta concluzie imediat.
» Totusi hotararea de comasare a PLD cu PD a fost luata dupa modelul centralismului democratic, de sus in jos, fara o dezbatere prealabila in cele doua partide.
- Nu, este o perceptie eronata.

» Principiile democratice sugereaza ca mai intai se organizeaza dezbaterile in organizatiile de baza ale partidelor si abia apoi se impun concluziile, cu alte cuvinte lucrurile se impun de jos in sus.

- Dezbaterile au loc in cele doua formatiuni de foarte multa vreme, inca din 2003. Programul PLD spune, de pilda, ca acest partid isi propune unificarea fortelor de dreapta.

» Nemultumirile mai mult sau mai putin ascunse ale democratilor, dar si unele mirari din interiorul PLD scot la iveala faptul ca cele doua formatiuni nu au discutat pana acum acest proiect decat in mod teoretic.
- Inainte de inceperea campaniei pentru europarlamentare am spus ca discutiile privind unificarea inceteaza pana dupa alegeri, pentru a nu disturba lucrurile, pana atunci insa au fost o serie de dezbateri, de aceea nu inteleg de ce toata lumea vorbeste despre o surpriza.

» Efectul de surpriza a fost surprins chiar la unii lideri democrati. Adriana Saftoiu, fosta purtatoare de cuvant a presedintelui Basescu, crede ca decizia de unificare a fost luata in cerc restrans si anuntata sub imperiul urgentei pentru a-i pune pe membrii celor doua partide in fata faptului implinit.
- Este un punct de vedere pe care il respect.

» De ce anuntul unificarii a fost facut pe neasteptate, face parte din tactica de marketing?
- Nu este pe neasteptate. Cei mirati nu au participat probabil la discutiile din partid. Dupa alegerile europarlamentare, am prezentat la Biroul executiv al PLD patru scenarii strategice pentru viitorul partidului, le-am dezbatut, am prezentat avantajele, dezavantajele, oportunitatile si riscurile pentru fiecare dintre scenarii. Cand am fost la consultarile de la Cotroceni, am prezentat si acolo aceste optiuni, am convingerea ca si PD a facut analize serioase dupa alegerile europene, deci nu inteleg de ce credeti ca cele doua partide nu si-au evaluat scenariile de evolutie politica si nu a fost luata in calcul aceasta ipoteza.

» Deci momentul pentru deciderea unificarii a fost stabilit mai de mult?

- Nu, dar toate datele legate de
unificare au fost analizate de cele doua partide. Intr-adevar, alegerile europene au fost catalizatorul acestei decizii, fiindca au demonstrat ca daca PD si PLD ar intra in competitie la alegerile locale nu va mai fi posibila realizarea unificarii. Am inteles de la alegerile din 25 noiembrie, unde, desi nu a existat o miza in fiecare comuna, in fiecare oras, totusi au existat locuri unde cele doua partide au intrat in coliziune. Daca la locale am participa separat, coliziunile vor fi inevitabile.

» De ce ar asigura aceasta formula succesul noii formatiuni? In ce conditii ar putea esua?

- Nu trebuie sa credem ca este un miracol, mai intai noul partid trebuie sa se autodefineasca ideologic si doctrinar, este nevoie sa facem un statut prin care mecanismele democratice sa permita exprimarea tuturor curentelor din partid – este motivul pentru care am precizat ca vor exista un curent liberal si altul democrat de centru.

» Ce inseamna curent politic democrat de centru?

- Veti vedea in program, vom prelua de fapt definitia din actualul program al PD. Pentru succesul noului partid conteaza insa si ce fel de oameni promovam, daca vom raspunde bine unificarea va reusi, daca vom crede pur si simplu ca unificarea este un miracol vom pierde. Eu cred ca daca liderii acestor partide au avut curajul sa faca acest gest, atunci ei vor sti sa raspunda acestor provocari foarte bine.

» Democratii se tem ca vor pierde din infleunta pe care o au la nivelul fiecarei organizatii, iar lupta pentru functii ar putea coroda unificarea.

- Am hotarat deja ca alegerile interne pentru noul partid vor fi facute abia dupa alegerile prezidentiale din 2009 si pana atunci structurile celor doua partide se contopesc. Nimeni nu va fi pe dinafara, de pilda la judetul Alba vom avea un birou de conducere al PLD si unul al PD, ele se vor contopi si vor functiona in acest fel pana in 2009. Din motive operationale, acest birou va desemna si o structura executiva restransa. Avem, astfel, timp sa evaluam liderii din teritoriu in urmatoarele patru confruntari electorale, cei care vor performa vor binemerita in 2009.

 

60 de secunde

Pierderi pe termen scurt, castiguri pe termen mediu si lung

 

» Aveti un mecanism de aplanare a disensiunilor dintre PLD si PD.
- Statutul va trebui sa rezolve aceste lucruri. Prima supapa este organizarea pe curente politice in asa fel incat nimeni sa nu fie marginalizat, pe urma ar fi bine sa preluam din statutul PD ideea motiunilor: orice alegere sa se faca pe baza de motiuni, iar motiunile nu trebuie sa permita invingatorului sa ia totul; ar mai fi nevoie de o structura interna de audit care sa masoare performanta organizatiilor si a liderilor.

» Toate acestea nu pot fi aplicate in urmatorii doi ani, cei mai grei pentru acomodarea celor doua partide.
- Intr-adevar, dar putem gasi alte supape. Problemele vor aparea mai ales in alcatuirea listelor pentru candidatii la consiliile locale sau pentru Parlament, dar si pentru desemnarea candidatilor la primarii. De aceea vom gasi un sistem de evaluare a acestora pe baza de performanta sau pe baza sondajelor, iar cand sunt probleme lucrurile vor fi rezolvate de comisiile de arbitraj.

» Cat de mari vor fi pierderile cauzate de nemultumirile unificarii?

- Cred ca pierderile vor fi minime, castigurile vor fi insa pe termen mediu si lung. E adevarat ca anul viitor va fi foarte greu, dar e vitala evitarea razboiului fraticid

» Cine e inamicul principal al noului partid?

- PSD.

» Veti incerca sa atrageti si PNL in aceasta formatiune?

- Da, dar va fi un proces gradual. Sunt cateva momente importante: la alegerile locale se va produce o prima fisura, la cele parlamentare a doua, iar cea mai mare fisura va avea loc atunci cand PNL nu va mai avea prim-ministru, atunci PNL se va zbate in zona pragului electoral.

» Cum ii veti convinge pe fruntasii PNL sa se apropie de acest nou partid, PDL?
- In primul rand vom demonstra ca in acest nou partid curentul liberal este foarte puternic, iar forta de atractie electorala se mentine, in al doilea, electoratul s-a maturizat mai repede decat clasa politica si avem deja doua semnale puternice din partea electoratului de dreapta: la referendumul din mai si la alegerile europarlamentare. Acest electorat are nevoie de o forma de unitate politica.

» Credeti ca procentele celor doua partide se vor insuma?
- Sunt de acord si cu cei care spun ca s-ar putea sa obtinem mai putin decat suma partidelor, sunt de acord si cu cei care spun ca s-ar putea sa obtinem mult mai mult decat cele doua partide. Orice este posibil, totul depinde de cateva lucruri: ce baza doctrinara vom da acestui nou partid, cum vom reusi sa convingem ca acest partid are principii si valori doctrinare puternice, ce fel de program politic vom adopta, ce fel de proiect guvernamental vom fi in stare sa elaboram, ce fel de oameni vom selecta in functie de criteriile competentei si onestitatii, iar drumul in sus sau in jos al acestui partid va depinde de felul in care vom sti sa raspundem acestor provocari.

VOTEAZA ARTICOLUL
0/5
0 voturi
PRIMELE      |   CELE MAI RECENTE   
73. gasca 09:52 | 14 Decembrie
Ilie dela sculerie
Corbii se aduna la prada cand simt mirosul prazi. Pentruca parerea mea este ca aceste nulitati se gandesc ca in gasca vor putea face mai multe potllogarii impreuna. Vezi cazul flota, casa din mihaileanu, parcul bordei E.T.C ..........
72. 05:35 | 13 Decembrie
rica
Dupa parerea mea PDL-ul este un nou experiment politic prezidential. Daca alianta DA nu a functionat, mai incearca ceva sigur si cu scopuri personale. PD si PLD nu prea au nimic in comun Ele s-au strins in aceasta conjuctura. Se vor certa ca si cei din alianta DA. Si gata se termina, si nu am sa pling.
71. de PDL 18:10 | 11 Decembrie
cici velea
Domne pe Nela UDREA sa FIE sefa biletelor
ca altceva nu le are
70. memoria siluita 14:49 | 11 Decembrie
Documentaristul
T.B. despre V.S.
31 martie 2000, Traian Basescu: ?Arestind un reputat profesor de matematica (deputatul PD Liviu Mera), Valeriu Stoica penibilizeaza actul de justitie"
31 martie 2000, Traian Basescu: "Valeriu Stoica a subordonat actul de justitie in scopuri politice si sub conducerea sa, Justitia trece prin cea mai neagra perioada de la razboi"
69. SPLBUL SI TUPEUL II 14:10 | 11 Decembrie
tot Codobatura (cu ...
Invartitor de vorbe, ite, terenuri, afaceri si strategii, acest liberal vopsit, tot atat de liberal pe cat este Hrebenciuc de social-democrat, are tupeu, nu gluma. Ticalosit in rele si in mosit aliante, combinari si permutari, s-ar face frate si cu dracul, numai sa mai prinda o tura la guvernare. Ori la Palat, ori la parnaie! Scarbos si rusinos si cu aplaudaci pe masura!
PRIMELE      |   CELE MAI RECENTE   
Nume: * 
E-mail:
Titlu: * 
Comentariu: * 
Campurile marcate cu * sunt obligatorii!
Comentariile dumneavoastră necesită aprobarea unui moderator.
Mesajele ce conţin expresii licenţioase, atacuri la persoană, instigă la ură, rasism, xenofobie sau homofobie, ori aduc atingere altor persoane vor fi editate sau şterse.
Comentariile trebuie să facă referire la subiectul articolului.
 
intrebareazilei
35
Ministrul sanatatii este incompetent si iresponsabil, tarziu pt a-i schimba educatia.
Louis Vuitton may achieving bag coupled with other commodities to meet up with the requirements participants. ...
Marirea taxelor este solutia cea mai simpla si la indemana oricarui idiot. Nu trebuie sa fii medic si ...

ANUNTURILE TALE DE MICA PUBLICITATE LA UN CLICK DISTANTA

  imobiliare.jpg   general.jpg

cauta in Opinii
Autor:
Apartament in Universitate
2 camere
Zona: Universitate
exclusivWEB
0
Slujba Sfintei Invieri de la miezul noptii a adunat, in ciuda ploii, o multime de credinciosi dornici sa ia lumina, sa auda si sa rosteasca odata cu parintele Iustin Marchis "Hristos a Inviat", sa se impartaseasca si sa ia paste.
 
 
 
 
IN PAGINILE Romania Libera
 
Medien Holding Casamea Hiparion Publishers Tipografia UnitedPrint RUN DATA SOLUTIONS RUN DATA SOLUTIONS Casamea Modista ExpoCasamea
RUN DATA SOLUTIONS SATI